szerző:
hvg.hu

A Billboard magazin szerint, ha a zeneipar meg akarja törni az Apple uralmát a digitális zenék piacán, le kell mondaniuk a digitális szerzői jogvédelemről (DRM).

Steve Jobs és az iPodról.
A piac óriásai
© AP
Legalábbis ezt a vélekedést osztja számos zenei szolgáltatásokat nyújtó cég, mivel az iTunes zeneáruháza jelentősen megtépázta bevételeiket.

A legfőbb kérdés az interoperabilitás, vagyis a platformok közti működés kérdése. A Billboard cikkírója szerint az iPod hegemóniájának megtörése valószínűleg nem fog sikerülni, az Apple termékén viszont csak az iTunes áruházban vásárolt, illetve a felhasználó CD-lemezeiről bemásolt tartalom működik rajta. Kivételt képeznek a védelem nélküli MP3 fájlok. Ezért a versenytársak továbbra is MP3 formátumban árulnák a zenét, hogy versenyezhessenek az iTunesszal, de biztosítsák a kompatibilitást az iPoddal.

A versenyben a második az eMusic. Annak ellenére, hogy szinte kizárólag független kiadók által forgalmazott zenéket kínálnak, az iTunest leszámítva ők értékesítik a legtöbb zenét, mégpedig azért, mert egyszerű, védelem nélküli MP3 fájlok formájában teszik mindezt.

A nagyobb lemezcégek azonban ragaszkodnak a DRM-védelméhez, mielőtt digitális úton terjeszteni kezdenék portékáikat. Ezt a hozzáállást pedig egyre többen kérdőjelezik meg.

Az egyik leghangosabb DRM-ellenes csoport az úgynevezett „copy-left” mozgalom, amely elsősorban a fogyasztói jogokra fókuszál. Azonban a digitális zeneipar berkeiben egyre több cégvezető – mint például a Yahoo! Music ügyvezetője, David Goldberg, vagy az eMusic feje, David Packman – keresik fel a kiadókat, jóval üzletiesebb érvelésükkel.

Az ő vélekedésük szerint a DRM csupán arra jó, hogy rákényszerítse a felhasználókat, hogy a lejátszáshoz megfelelő hardvereszközöket vásároljanak, amely a technológia gyártói, vagyis a szoftvercégek számára generál profitot, nem a művészeknek, vagy a kiadóknak.

A szakmai vita egyre hevesebbé válik, miután a Microsoft bejelentette, hogy egy saját, zárt rendszerű termékkel jelenne meg, médialejátszója, a Zune kapcsán. A Zune indítása után tehát két olyan versenytárs jön létre, amelyek termékei nem csak egymással nem kompatibilisek, de a többi, a piacon lévő zenelejátszóval és szolgáltatással sem.

„Ez nem egy túlságosan biztató jövőkép a számunkra” – mondta Packman a Digital Music Forum West Los Angeles-i konferenciájának egyik kerekasztal-beszélgetése során. „Erre a megoldásra senki sem mondhatja azt őszintén, hogy a felhasználók ezt akarják. Megoldást kell találnuk erre a problémára, ha azt akarjuk, hogy az iparág fejlődhessen, gyarapodhasson.”

A technológia ellenzői azzal is érvelnek, hogy a DRM semmiféle védelmet nem nyújt a szerzői jogok tekintetében. A Billboard szerint már szinte mindegyik DRM szabványt feltörték, köztük az Apple FairPlay, illetve a Microsoft WMA formátumait is. Bár a felhasználók jelentős százaléka nincs tisztában ezzel, de általában nem tart sokáig, míg rájönnek, mit kell tenniük, ha a készülékük, vagy programjuk nem akarja lejátszani a zenét.

Megtévesztő elnevezés (Oldaltörés)
Megtévesztő elnevezés
„Megtévesztő a technológia elnevezése, ugyanis azt a látszatot kelti, hogy a DRM-met használó zenék védettek, míg a DRM-nélküliek védtelenek” – magyarázta Goldberg. „Ennek semmi értelme, ugyanis a zenét ilyen formában nem lehet védelmezni, s bárki, aki mást mond, nem őszinte. Persze, ezzel lehet akadályozni a kalózkodást, de ha valaki nagyon el akarja lopni a zenét, az meg fogja tenni. Ezzel az egésszel csak azt lehet elérni, hogy megnehezítik azoknak a dolgát, akik törvényes keretek között akarnak hozzájutni a szolgáltatásokhaz és készülékekhez.”

Goldberg szerint ez a gyakorlat, a kényelmetlenségek miatt gátolja a legális zenevásárlást, s életben tartja az illegális fájlcserélő hálózatokat. A szakember hibának nevezte az a’ la carte rendszerben működő, jogvédett zenék letöltését, hozzátéve, hogy a letöltések száma meglehetősen alacsony volt egész évben.

„Szinte semmiféle növekedést nem láttunk egész évben” – tette hozzá. „A piac stagnál.”

A 2006-os esztendő során heti bontásban mintegy tízmillió jogvédett dalt töltöttek le az internetezők. Csekély csökkenés is megfigyelhető, ugyanis januárban 11,5 millió fájl került a felhasználókhoz, míg szeptember végén már csak 10,7 millió. A legmagasabb letöltésszámot egyébként tavaly karácsonykor regisztrálták, amikor heti húszmillió zeneszámot értékesítettek online.

A SoundScan legutóbbi felmérései szerint ennek ellenére az október 1-i adatok szerint 115 százalékkal több albumot töltöttek le az egy évvel ezelőttiekhez képest, míg az egyes számok letöltései 72 százalékkal növekedtek.
Ennek ellenére ezek a számok még mindig nem fedik le a továbbra is csökkenőfizikai lemezeladásokat, amelynek mértéke 8,3 százalékkal csökkent tavaly óta. A DRM ellenzői azzal érvelnek, hogy az a’ la carte letöltések segíthetnének ezen a problémán, ha a korlátozásokat megszüntetnék.

A Yahoo! Music most ezzel próbálkozik, ugyanis Jesse McCartney új albumát védett és védelem nélküli változatban is kínálja online áruházában, ugyanazért az árért. Míg a kiadók abban reménykednek, hogy a Microsoft Zune lejátszója, vagy valamelyik másik konkurens kellő kihívást jelent majd ahhoz, hogy Steve Jobs, az Apple vezére rászánja magát, s megnyissa az iPodot a versengő szolgáltatók előtt.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Nagy a baj, a kihalás szélére sodródtak a tengeri teknősök

Nagy a baj, a kihalás szélére sodródtak a tengeri teknősök

Szupererőt ad a szemeknek az új kontaktlencse, a sötétben is lát vele az ember

Szupererőt ad a szemeknek az új kontaktlencse, a sötétben is lát vele az ember

336 forint egy euró

336 forint egy euró

Az 1000 évig élő fa titka az, hogy egyszerűen nincs beprogramozva az öregedésre

Az 1000 évig élő fa titka az, hogy egyszerűen nincs beprogramozva az öregedésre

Itt a hibrid Suzuki Vitara: 5 millió forinton nyit az esztergomi újdonság

Itt a hibrid Suzuki Vitara: 5 millió forinton nyit az esztergomi újdonság

“Akiket megszeretünk, először idegenek voltak” – Feldmár András a dokumentumfilmekről

“Akiket megszeretünk, először idegenek voltak” – Feldmár András a dokumentumfilmekről