Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5a074a20-12a2-4726-b794-f844bc5e6fda","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Range Rover Electric egy bőven 100 kWh feletti kapacitású akkumulátorból nyeri az energiát.","shortLead":"A Range Rover Electric egy bőven 100 kWh feletti kapacitású akkumulátorból nyeri az energiát.","id":"20250428_v8-helyett-hatalmas-aksival-tamad-az-elektromos-range-rover-electric","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a074a20-12a2-4726-b794-f844bc5e6fda.jpg","index":0,"item":"c133201d-f70c-4962-9206-4c49dbf70fe1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_v8-helyett-hatalmas-aksival-tamad-az-elektromos-range-rover-electric","timestamp":"2025. április. 28. 07:21","title":"V8 helyett hatalmas aksival támad az elektromos új Range Rover","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49f48147-80bc-434f-9ab1-c492b7884fd6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Maextro S800 a Maybach és Rolls-Royce szedánokat veszi célkeresztbe.","shortLead":"A Maextro S800 a Maybach és Rolls-Royce szedánokat veszi célkeresztbe.","id":"20250428_luxustol-tocsogo-utasterrel-kenyeztet-a-legujabb-kinai-luxuslimuzin-maextro-s800","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49f48147-80bc-434f-9ab1-c492b7884fd6.jpg","index":0,"item":"0c62b94e-671c-4549-ae58-6b1d97aacc42","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_luxustol-tocsogo-utasterrel-kenyeztet-a-legujabb-kinai-luxuslimuzin-maextro-s800","timestamp":"2025. április. 28. 07:59","title":"Luxustól tocsogó utastérrel kényeztet a legújabb kínai luxuslimuzin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1bf0a7ca-b023-474b-8d6b-6b4a1b435e35","c_author":"Proktis-M ","category":"brandchannel","description":"Az aranyér egy kellemetlen, sokszor fájdalommal járó állapot, amely megkeserítheti a leghétköznapibb tevékenységeket is. Ahogy számos kórkép vagy megbetegedés esetében, itt is a megelőzés a legjobb út, de nem árt vigyázni, mert ha túlzásba esünk, akkor többet ártunk, mint használunk.","shortLead":"Az aranyér egy kellemetlen, sokszor fájdalommal járó állapot, amely megkeserítheti a leghétköznapibb tevékenységeket...","id":"20250228_Ferfiak-aranyer-sport-biztonsa-proktis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1bf0a7ca-b023-474b-8d6b-6b4a1b435e35.jpg","index":0,"item":"cc1d9662-df2f-4868-9ecf-183d48b06d7b","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250228_Ferfiak-aranyer-sport-biztonsa-proktis","timestamp":"2025. április. 27. 16:35","title":"Férfiak és az aranyér: így sportoljon biztonságosan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proktis-M","c_partnerlogo":"a0e2b63f-e8d5-4c40-b3e8-aaa57a007b03","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"7ceebf23-76be-47b2-83c6-0dc440097c4b","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Kilenc nap múlva zárják be a bíborosokat a Sixtus-kápolnába.","shortLead":"Kilenc nap múlva zárják be a bíborosokat a Sixtus-kápolnába.","id":"20250428_papavalasztas-konklave-idopont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ceebf23-76be-47b2-83c6-0dc440097c4b.jpg","index":0,"item":"a83d99a9-588b-49a5-b7b4-2377893fd280","keywords":null,"link":"/vilag/20250428_papavalasztas-konklave-idopont","timestamp":"2025. április. 28. 13:25","title":"Kiderült, mikor kezdődik a pápaválasztás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b2d91e97-f510-4279-b855-e8226831a5cf","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Telitalálatos szelvény nincs, de ötösökből azért jó pár született.","shortLead":"Telitalálatos szelvény nincs, de ötösökből azért jó pár született.","id":"20250427_hatoslotto-17-het","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2d91e97-f510-4279-b855-e8226831a5cf.jpg","index":0,"item":"5e4d8e8f-ba98-471c-afcc-0f25c5959294","keywords":null,"link":"/itthon/20250427_hatoslotto-17-het","timestamp":"2025. április. 27. 16:59","title":"Kihúzták a hatoslottó nyerőszámait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"877b1572-4619-4a97-9207-b7779310fe0f","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Sugár Bertalan egy évtizede kiszállt a popszakmából, először jógaoktató lett, ma Németországban idegenvezető.","shortLead":"Sugár Bertalan egy évtizede kiszállt a popszakmából, először jógaoktató lett, ma Németországban idegenvezető.","id":"20250428_popsztar-bery-sugar-bertalan-nemetorszag-idegenvezeto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/877b1572-4619-4a97-9207-b7779310fe0f.jpg","index":0,"item":"6795c251-b4b6-47dd-b6db-c50ce35c2600","keywords":null,"link":"/elet/20250428_popsztar-bery-sugar-bertalan-nemetorszag-idegenvezeto","timestamp":"2025. április. 28. 10:29","title":"Egykor ünnepelt popsztár volt Bery, ma idegenvezető Németországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e83dd521-ff43-4679-8c0d-2fced51c6239","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Az autó hátsó ajtaja egyelőre ismeretlen okokból nem záródott megfelelően, így a bankókkal teletömött zsákok egy ponton elkezdtek kipotyogni belőle.","shortLead":"Az autó hátsó ajtaja egyelőre ismeretlen okokból nem záródott megfelelően, így a bankókkal teletömött zsákok egy ponton...","id":"20250427_chicago-penzszallito-elhagyott-keszpenz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e83dd521-ff43-4679-8c0d-2fced51c6239.jpg","index":0,"item":"c4446c13-35cc-4125-b127-de2c4c25c6f2","keywords":null,"link":"/kkv/20250427_chicago-penzszallito-elhagyott-keszpenz","timestamp":"2025. április. 27. 16:04","title":"Több mint százmillió forintnyi pénzt szórt véletlenül az utcára egy chicagói pénzszállító autó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a64fa5dd-3555-4318-873d-e41f53b3440f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy szabadalmi kérelem részletei alapján renderelték azt a képet, ami megmutatja, milyen lehet a Samsung következő nagy dobása, a feltekerhető kijelzős telefon.","shortLead":"Egy szabadalmi kérelem részletei alapján renderelték azt a képet, ami megmutatja, milyen lehet a Samsung következő nagy...","id":"20250427_renderelt-kep-samsung-feltekerheto-kijelzos-telefon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a64fa5dd-3555-4318-873d-e41f53b3440f.jpg","index":0,"item":"21e6168c-e41d-441c-b886-347598b85f22","keywords":null,"link":"/tudomany/20250427_renderelt-kep-samsung-feltekerheto-kijelzos-telefon","timestamp":"2025. április. 27. 16:03","title":"Ilyen lehet a Samsung tekerhető kijelzős telefonja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nyáron tesztelik az űrutazást forradalmasító ionhajtóművet
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Egy brit cég célegyenesben jár egy olyan meghajtási rendszer kifejlesztésében, amely segítségével lehetővé válik, hogy az emberiség eljusson más bolygókra is.
A BBC értesülései szerint a Qinetiq nevű védelmi és biztonsági cég kutatócsoportja Neil Wallace vezetésével egy óriási vákuumkamrában teszteli az ionhajtóművet. A kamrát 20 Kelvin (-253 Celsius) hőmérsékletűre hűtik, a nyomás pedig a légkör nyomásának milliomod részére esik vissza.
1. Az 1100 kilogrammos Goce űrhajó merev anyagokból épül fel, szárnyai napelempanelekből állnak. 2. A napcellák 1300 wattos teljesítménye biztosítja az energiaellátást a Nap felé eső oldal elemei működnek, míg az ellenkező irányba néző oldal kisugározza a hőt, hogy hűtse az űrhajót. 3. Az 5x1 méteres hajótesten uszonyra emlékeztető szárnyak szolgálják a stabilitást, ahogy a változó sűrűségű légrétegeken áthatol. 4. A Goce gyorsulásmérői akár a gravitáció 10 000 milliárdod részét is képesek érzékelni. 5. A brit fejlesztésű xenon-hajtómű 40 000 m/s sebességgel lövi ki magából az ionokat. 6. A begyűjtött adatokat a svédországi Kiruna földi bázisra továbbítja majd az űrhajó, ahonnan azok eljutnak az ESA olaszországi központjába. 7. GPS-antennák segítségével precízen meg tudják határozni a Föld gravitációs mezejének sajátosságait.
Az ionhajtómű – amelyet elektromos meghajtási rendszernek hívnak – azt a fizikai jelenséget aknázza ki, hogy a mágneses térben áthaladó elektromosság olyan elektromos mezőt hoz létre, amely merőleges az áram irányára. Ezt használják fel arra, hogy egy xenon-ionokból (gerjesztett atomokból) álló nyalábot vezetnek ki az űrhajó faránál, tolóerőt idézve elő ezáltal.
„A xenonpumpákat 20 Kelvinre hűtjük le” – magyarázta Wallace a BBC-nek adott interjújában. „Azok a gázatomok, amelyek hozzáérnek a falához, megfagynak. Miután a hajtóművek pár óráig üzemelnek, dérhez hasonló réteget lehet látni rajtuk – amely valójában fagyott levegő és xenon. A tesztelés során a hajtómű az ionokat a vákuumkamra másik vége felé lövi ki, amelyen egy grafit védőréteg található.”
Az ionok megközelítőleg 50 km/sec sebességgel lökődnek ki a hajtóműből.
„Amikor a xenonrészecskék beleütköznek a grafitfalba, atomokat szakítanak le a felszínéről” – magyarázta a szakember. „Úgy lehet elképzelni, mint amikor egy üveglapon homokfúvást végeznek, mi ugyanezt tesszük csupán atomi szinten.”
A Qinetiq által kifejlesztett, T5 jelzésű ion-hajtóművet először az Európai Űrügynökség (ESA) Goce nevű űrhajóján tesztelik majd, amely 2-300 kilométerrel a Föld felszíne felett repülve térképezi majd fel az apró változásokat bolygónk gravitációs mezejében.
A T5 motorja – amelynek pontos mása a Qinetiq tesztlaborjáan pihen – mindössze három kilogrammot nyom és nagyjából úgy néz ki, mint egy autó olajszűrője. Ennek ellenére 2-3 évtizednyi fejlesztés és több tízmillió font szükségeltetett ahhoz, hogy működőképes változata létrejöhessen. Jelentősége óriás, hiszen az ionhajtómű napelemek segítségével biztosítaná „üzemanyagellátását”. A kutatók szerint egy ilyen motorral akár a Naprendszer elhagyása is lehetséges lenne.
A Goce űrjármű tesztje során az ion hajtóművel egyelőre még csak az alacsony Föld körüli pályán mozgó test röppályáját korrigálják majd.
„A Goce mintegy 8,5 km/sec sebességgel halad majd” – fejtette ki Neil Wallace. „S az alacsony pálya miatt többször „beleütközik” a Föld atmoszférájának a tetejébe, ami miatt „göröngyös” lesz az útja. Ezt a rázkódást fogjuk kompenzálni az ion-motor segítségével.”
Korábban is használtak már ionhajtóműveket például az európai Smart-1 Hold-szonda esetében, illetve a NASA Deep Space űrszondáján, amely egy üstököst tanulmányozott közelebbről. Az ESA Merkúr-expedíciója során is ilyen motort használ majd automatizált űrhajóján.
A Qinetiq idén nyáron indítja el a Goce-t az orosz Pleszetszkben található űrkikötőből. Wallace szerint a kilövés valódi drámai esemény lesz.
„Amikor az ember tíz éven keresztül dolgozik egy ilyen küldetés előkészítésén, valóban a sajátjának érzi az elkészült szerkezetet” – fejtette ki a kutató. „Soha nem visszük ki a steril kamrából, a széltől is óvjuk, aztán amikor elkészül, akkor odaerősítjük 100 tonna éghető üzemanyag tetejére. Gyomorszorító érzés. Az igazán izgalmas rész azonban az, amikor az űrhajó megjelenik a horizonton és a földi irányítás végre látni fogja működés közben. Akkor derül ki, hogy az ionhajtóművek vajon tényleg megcsinálják-e azt, ami miatt létrehoztuk őket.”
Bár a lassan nyugdíjba vonuló űrsiklók számtalan értékes adattal gazdagították tudásunkat, működtetésük óriási költségeket emésztett fel, s a kutatási eredmények csak töredékét tudták visszaforgatni a befektetett összegeknek. A technika azonban mostanra eljutott egy olyan fejlettségi szintre, hogy hamarosan nagyvállalatok százai indulnak majd a kozmosz meghódítására. Az űrverseny egyre kiélezettebb lesz, annak ellenére, hogy még el sem indult igazából.
Nemzetközi összefogásra és az űrhasznosító rendszerek rendszereire van szükség – hangoztatta Günter Verheugen, az Európa Bizottság alelnöke a Föld és a Világűr Hete címmel hétvégén zárult brüsszeli rendezvénysorozaton.
A Huygens európai űrszonda leszállása a Szaturnusz legnagyobb holdjára, a Titánra ráirányította a figyelmet az Európai Űrügynökség (ESA) egyre sikeresebb tevékenységére a kozmikus piacon. A következő években újabb nagy kalandok kezdődnek.
Az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA, a floridai Kennedy Űrközpontban ringatta a kozmosz kutatásának bölcsőjét az első műholdaktól, s a közelgő Mars-misszióra is innen készül. Munkatársunk a helyszínen járt, beszámolójában olvashatnak a Szputnyik-krízisről és az űrsiklóflotta pótlásáról is.