Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4cba8c67-6162-4329-9fea-f52524902787","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Mármint az EU soros elnöki székéből. A Tegyük ismét naggyá Európát! szlogen a lap véleménycikke szerint tudatos provokációval ér fel, hiszen egyetlen más uniós vezető sem okozott annyi kárt az utóbbi időben a közösségnek, mint a magyar miniszterelnök.","shortLead":"Mármint az EU soros elnöki székéből. A Tegyük ismét naggyá Európát! szlogen a lap véleménycikke szerint tudatos...","id":"20250102_Die-Zeit-kommentar-Orban-vegre-elhuzott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cba8c67-6162-4329-9fea-f52524902787.jpg","index":0,"item":"c72600ce-0e9b-4fee-8c12-eafd6777b925","keywords":null,"link":"/360/20250102_Die-Zeit-kommentar-Orban-vegre-elhuzott","timestamp":"2025. január. 02. 07:55","title":"Die Zeit-kommentár: Orbán végre elhúzott!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Sem az árak nem lőttek ki, sem az országok nem kerültek energiahiányos helyzetbe.","shortLead":"Sem az árak nem lőttek ki, sem az országok nem kerültek energiahiányos helyzetbe.","id":"20250103_Hiaba-panikolt-Fico-nagyon-ugy-tunik-elmarad-az-osszeomlas-a-leallo-orosz-gazszallitasok-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9.jpg","index":0,"item":"55b7c6d5-20c0-40bc-82e8-338f34747dba","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250103_Hiaba-panikolt-Fico-nagyon-ugy-tunik-elmarad-az-osszeomlas-a-leallo-orosz-gazszallitasok-miatt","timestamp":"2025. január. 03. 13:25","title":"Hiába keltett pánikot Fico, nagyon úgy tűnik, elmarad az összeomlás a leálló orosz gázszállítások miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db6b28df-f45f-4fe1-afef-e0d2dd1644be","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Idén nyáron is lehetnek fennakadások a repülésben. Az egyik lehetséges megoldás csak elméletben hangzik egyszerűnek, az európai légiirányítás egységesítése továbbra is várat magára.","shortLead":"Idén nyáron is lehetnek fennakadások a repülésben. Az egyik lehetséges megoldás csak elméletben hangzik egyszerűnek...","id":"20250103_hvg-egyseges-europai-egbolt-legter-legiforgalmi-iranyitas-repules-kesesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db6b28df-f45f-4fe1-afef-e0d2dd1644be.jpg","index":0,"item":"5b15f00f-1b6b-42fa-a01e-0434f10ac154","keywords":null,"link":"/360/20250103_hvg-egyseges-europai-egbolt-legter-legiforgalmi-iranyitas-repules-kesesek","timestamp":"2025. január. 03. 14:30","title":"A tavalyi késéscunami és teljes káosz után mi várható 2025 nyarán a repülésben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2708150-50f8-4572-a15d-a64fb31006a9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Maseratinál például közel 80 százalékos volt a visszaesés. ","shortLead":"A Maseratinál például közel 80 százalékos volt a visszaesés. ","id":"20250103_Az-otvenes-evek-szintjere-zuhantak-vissza-a-Fiat-csoport-szamai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2708150-50f8-4572-a15d-a64fb31006a9.jpg","index":0,"item":"cf50444a-2da7-429d-98b1-fbabd0674483","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_Az-otvenes-evek-szintjere-zuhantak-vissza-a-Fiat-csoport-szamai","timestamp":"2025. január. 03. 14:32","title":"Az ötvenes évek szintjére zuhantak vissza a Fiat-csoport olasz számai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f77069b2-9c54-494c-87cd-4d3e2cd001c1","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Régóta ígérgetik a híd felújítását, de egyelőre inkább csak sebességmérőket telepítenek.","shortLead":"Régóta ígérgetik a híd felújítását, de egyelőre inkább csak sebességmérőket telepítenek.","id":"20250102_gubacsi-hid-vonatok-sebessegkorlatozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f77069b2-9c54-494c-87cd-4d3e2cd001c1.jpg","index":0,"item":"55b56e1c-07fc-48e2-9f8d-e2daa86a0719","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250102_gubacsi-hid-vonatok-sebessegkorlatozas","timestamp":"2025. január. 02. 11:39","title":"Annyira rozoga a Gubacsi híd, hogy csak 5 kilométer per órás sebességgel mehetnek át rajta a vonatok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c21268f-7a1e-4fcd-b680-9ffb7f5cd510","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elsősorban a tavalyi béremelés áll a háttérben, de sokan tértek vissza a nyugdíjból is. ","shortLead":"Elsősorban a tavalyi béremelés áll a háttérben, de sokan tértek vissza a nyugdíjból is. ","id":"20250102_Pedagogus-beremeles-nyugdijas-tanarhiany-oktatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c21268f-7a1e-4fcd-b680-9ffb7f5cd510.jpg","index":0,"item":"41772d15-0c3b-4013-902d-25169e464ec8","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Pedagogus-beremeles-nyugdijas-tanarhiany-oktatas","timestamp":"2025. január. 02. 12:00","title":"Nőtt a pályán lévő pedagógusok száma 2024-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01fbc6ac-bbb3-4fa3-af76-9080b3c93cfc","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Séta közben vette észre a gazdi, hogy szokatlan kolbászok hevernek a parkban.","shortLead":"Séta közben vette észre a gazdi, hogy szokatlan kolbászok hevernek a parkban.","id":"20250102_kolbasz-kutya-mergezes-buncselekmeny-Hodmezovasarhelyen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01fbc6ac-bbb3-4fa3-af76-9080b3c93cfc.jpg","index":0,"item":"760245ed-57fe-44da-a4d2-c808ec560520","keywords":null,"link":"/elet/20250102_kolbasz-kutya-mergezes-buncselekmeny-Hodmezovasarhelyen","timestamp":"2025. január. 02. 12:17","title":"Szöges kolbásszal próbáltak kutyákat megölni Hódmezővásárhelyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51e11110-ca13-4ad0-8489-26e32f9c5539","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A bíróság szerint a háromdiplomás nő indulatból ölte meg az anyját, és nem nagy a szökés veszélye.","shortLead":"A bíróság szerint a háromdiplomás nő indulatból ölte meg az anyját, és nem nagy a szökés veszélye.","id":"20250102_csepeli-anyagyilkossag-gyanusitott-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51e11110-ca13-4ad0-8489-26e32f9c5539.jpg","index":0,"item":"cd7af9a5-c265-4422-9c94-fb6f7125b5a8","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_csepeli-anyagyilkossag-gyanusitott-birosag","timestamp":"2025. január. 02. 15:39","title":"Nem tartóztatták le a csepeli anyagyilkosság gyanúsítottját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nyáron tesztelik az űrutazást forradalmasító ionhajtóművet
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Egy brit cég célegyenesben jár egy olyan meghajtási rendszer kifejlesztésében, amely segítségével lehetővé válik, hogy az emberiség eljusson más bolygókra is.
A BBC értesülései szerint a Qinetiq nevű védelmi és biztonsági cég kutatócsoportja Neil Wallace vezetésével egy óriási vákuumkamrában teszteli az ionhajtóművet. A kamrát 20 Kelvin (-253 Celsius) hőmérsékletűre hűtik, a nyomás pedig a légkör nyomásának milliomod részére esik vissza.
1. Az 1100 kilogrammos Goce űrhajó merev anyagokból épül fel, szárnyai napelempanelekből állnak. 2. A napcellák 1300 wattos teljesítménye biztosítja az energiaellátást a Nap felé eső oldal elemei működnek, míg az ellenkező irányba néző oldal kisugározza a hőt, hogy hűtse az űrhajót. 3. Az 5x1 méteres hajótesten uszonyra emlékeztető szárnyak szolgálják a stabilitást, ahogy a változó sűrűségű légrétegeken áthatol. 4. A Goce gyorsulásmérői akár a gravitáció 10 000 milliárdod részét is képesek érzékelni. 5. A brit fejlesztésű xenon-hajtómű 40 000 m/s sebességgel lövi ki magából az ionokat. 6. A begyűjtött adatokat a svédországi Kiruna földi bázisra továbbítja majd az űrhajó, ahonnan azok eljutnak az ESA olaszországi központjába. 7. GPS-antennák segítségével precízen meg tudják határozni a Föld gravitációs mezejének sajátosságait.
Az ionhajtómű – amelyet elektromos meghajtási rendszernek hívnak – azt a fizikai jelenséget aknázza ki, hogy a mágneses térben áthaladó elektromosság olyan elektromos mezőt hoz létre, amely merőleges az áram irányára. Ezt használják fel arra, hogy egy xenon-ionokból (gerjesztett atomokból) álló nyalábot vezetnek ki az űrhajó faránál, tolóerőt idézve elő ezáltal.
„A xenonpumpákat 20 Kelvinre hűtjük le” – magyarázta Wallace a BBC-nek adott interjújában. „Azok a gázatomok, amelyek hozzáérnek a falához, megfagynak. Miután a hajtóművek pár óráig üzemelnek, dérhez hasonló réteget lehet látni rajtuk – amely valójában fagyott levegő és xenon. A tesztelés során a hajtómű az ionokat a vákuumkamra másik vége felé lövi ki, amelyen egy grafit védőréteg található.”
Az ionok megközelítőleg 50 km/sec sebességgel lökődnek ki a hajtóműből.
„Amikor a xenonrészecskék beleütköznek a grafitfalba, atomokat szakítanak le a felszínéről” – magyarázta a szakember. „Úgy lehet elképzelni, mint amikor egy üveglapon homokfúvást végeznek, mi ugyanezt tesszük csupán atomi szinten.”
A Qinetiq által kifejlesztett, T5 jelzésű ion-hajtóművet először az Európai Űrügynökség (ESA) Goce nevű űrhajóján tesztelik majd, amely 2-300 kilométerrel a Föld felszíne felett repülve térképezi majd fel az apró változásokat bolygónk gravitációs mezejében.
A T5 motorja – amelynek pontos mása a Qinetiq tesztlaborjáan pihen – mindössze három kilogrammot nyom és nagyjából úgy néz ki, mint egy autó olajszűrője. Ennek ellenére 2-3 évtizednyi fejlesztés és több tízmillió font szükségeltetett ahhoz, hogy működőképes változata létrejöhessen. Jelentősége óriás, hiszen az ionhajtómű napelemek segítségével biztosítaná „üzemanyagellátását”. A kutatók szerint egy ilyen motorral akár a Naprendszer elhagyása is lehetséges lenne.
A Goce űrjármű tesztje során az ion hajtóművel egyelőre még csak az alacsony Föld körüli pályán mozgó test röppályáját korrigálják majd.
„A Goce mintegy 8,5 km/sec sebességgel halad majd” – fejtette ki Neil Wallace. „S az alacsony pálya miatt többször „beleütközik” a Föld atmoszférájának a tetejébe, ami miatt „göröngyös” lesz az útja. Ezt a rázkódást fogjuk kompenzálni az ion-motor segítségével.”
Korábban is használtak már ionhajtóműveket például az európai Smart-1 Hold-szonda esetében, illetve a NASA Deep Space űrszondáján, amely egy üstököst tanulmányozott közelebbről. Az ESA Merkúr-expedíciója során is ilyen motort használ majd automatizált űrhajóján.
A Qinetiq idén nyáron indítja el a Goce-t az orosz Pleszetszkben található űrkikötőből. Wallace szerint a kilövés valódi drámai esemény lesz.
„Amikor az ember tíz éven keresztül dolgozik egy ilyen küldetés előkészítésén, valóban a sajátjának érzi az elkészült szerkezetet” – fejtette ki a kutató. „Soha nem visszük ki a steril kamrából, a széltől is óvjuk, aztán amikor elkészül, akkor odaerősítjük 100 tonna éghető üzemanyag tetejére. Gyomorszorító érzés. Az igazán izgalmas rész azonban az, amikor az űrhajó megjelenik a horizonton és a földi irányítás végre látni fogja működés közben. Akkor derül ki, hogy az ionhajtóművek vajon tényleg megcsinálják-e azt, ami miatt létrehoztuk őket.”
Bár a lassan nyugdíjba vonuló űrsiklók számtalan értékes adattal gazdagították tudásunkat, működtetésük óriási költségeket emésztett fel, s a kutatási eredmények csak töredékét tudták visszaforgatni a befektetett összegeknek. A technika azonban mostanra eljutott egy olyan fejlettségi szintre, hogy hamarosan nagyvállalatok százai indulnak majd a kozmosz meghódítására. Az űrverseny egyre kiélezettebb lesz, annak ellenére, hogy még el sem indult igazából.
Nemzetközi összefogásra és az űrhasznosító rendszerek rendszereire van szükség – hangoztatta Günter Verheugen, az Európa Bizottság alelnöke a Föld és a Világűr Hete címmel hétvégén zárult brüsszeli rendezvénysorozaton.
A Huygens európai űrszonda leszállása a Szaturnusz legnagyobb holdjára, a Titánra ráirányította a figyelmet az Európai Űrügynökség (ESA) egyre sikeresebb tevékenységére a kozmikus piacon. A következő években újabb nagy kalandok kezdődnek.
Az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA, a floridai Kennedy Űrközpontban ringatta a kozmosz kutatásának bölcsőjét az első műholdaktól, s a közelgő Mars-misszióra is innen készül. Munkatársunk a helyszínen járt, beszámolójában olvashatnak a Szputnyik-krízisről és az űrsiklóflotta pótlásáról is.