Átlépte a 200 km/h-t a széllel hajtott autó

Egy brit mérnök fejlesztette ki azt a szélerővel hajtott járművet, amellyel sikerült megdöntenie a kategória sebességrekordját és átlépnie a 200 km/h-s lélektani határt.

  • hvg.hu hvg.hu
Átlépte a 200 km/h-t a széllel hajtott autó

A BBC értesülései szerint a rekorddöntésre a nevadai sivatagban fekvő Ivanpah-tó kiszáradt medrében került sor. A Greenbird nevű autó 202,9 km/h-s sebességet tudott elérni. Richard Jenkins tíz év kemény munkájával fejlesztette ki a környezetbarát járgányt, amely a nagy napon „minden elképzelést felülmúló módon” állta meg a helyét.

A korábbi rekordot (közel 187 km/h) az amerikai Bob Schumacher állította fel 1999-ben, Iron Duck nevű járművével.

„Nagyon jó érzés, hogy ennyi idő után minden probléma nélkül sikerült venni az akadályt, szinte túl egyszerű volt” – lelkendezett Jenkins a BBC-nek adott interjújában.

A Greenbird a rekorddöntés helyszínén
© AP

A Greebird kizárólag a szél erejét kihasználva működik, amit többek között pillekönnyű, szénszálas kompozit anyagból készült karosszériája tesz lehetővé. A tervező szerint valójában „nagy teljesítményű” vitorlásról van szó, amely azonban vásznak helyett szilárd szárnyakat használ a szél munkába fogására.

A jármű formájának köszönhetően – különösen ilyen nagy sebességnél – a szárnyak emelőerőt is generálnak, ezért apró, a Forma-1-es autókéhoz hasonló légterelőket alkalmaztak a Greenbirdön, hogy nagyobb leszorító erővel a talajon tudják tartani száguldás közben.

„A Greenbird önsúlya 600 kilogramm, de ahogy gyorsul, a légterelők akár egy tonnás erővel is nyomják a földhöz” – magyarázta Jenkins, aki az elmúlt évtized során öt szélerővel hajtott járművet is tervezett, köztük egy jégen sikló vitorlást, amelyet a sikeres rekorddöntés után szeretne továbbfejleszteni.

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.