szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

Rögtön egy vallomással kezdem: mióta megkaptam az első Pajtás...

Rögtön egy vallomással kezdem: mióta megkaptam az első Pajtás fényképezőgépemet, több tízezer hagyományos és digitális felvételt készítettem. Azt azonban mindig éreztem, hogy komoly határvonal van az amatőr és a hivatásos fotósok között. A műanyag lencsés Pajtás géppel is lehetett örök értékű fényképeket készíteni, hiszen egy régi családi esemény még homályosan, sötéten vagy túlexponáltan is sokat jelenthet.
A profik általában nem a személyes pillanatokat ragadják meg és fontos számukra, hogy minden zavaró körülmény ellenére tökéletes legyen a fotó. Extrém fényviszonyok, gyorsan változó témák tökéletes megörökítéséhez viszont valóban „komoly” gépre van szükség. Az EOS 5D Mark II ilyen, így a tesztelés, próbálgatás egy hete alatt én is profinak éreztem magam.

A fényképezőgép műszaki adatait nem érdemes felsorolni, azt több internetes oldalon is meg lehet találni, inkább következzen néhány személyes benyomás, tapasztalat. Az EOS 5D Mark II-t egy 24-105/F4 IS USM EF-L objektívvel kaptuk a Canontól. Ennek a szettnek az ára közel 900 ezer forint, ami még tovább erősítette a profizmus érzését:-)
A gép fémből készült háza, belső felépítése és az objektívben található 18 lencse bizony komoly súlyt jelent, és méretben is messze van a zsebben hordható, mindig kéznél lévő kompakt kameráktól. Talán ezt (és a gép árát) leszámítva, nem is találunk több rossz  tulajdonságot. Ezekért cserébe azonban valóban fantasztikus minőségű és óriási felbontású képeket készíthetünk. A gép legnagyobb felbontása 21 Mpixel, ami rendkívül részletgazdag képeket jelent. A fényképezés közben nem is nagyon kell arra figyelni, milyen a képkivágás, mert később minőségromlás nélkül tudunk optimális beállítású 8-10 Mpixeles képeket kijelölni. Ha mindehhez még az objektív négyszeres optikai zoomját is használjuk, könnyen kerülhetünk olyan helyzetbe, mint Antonioni Nagyítás című filmjének főszereplője (ő is profi fotós volt), és felvételeinken olyan részletekre bukkanhatunk, amelyeket élőben nem is láttunk. Egyik tesztképünkön például digitális nagyítás nélkül is jól látszik egy hangszer tükrében a fényképezés pillanata.

A teljes, 21 Mpixeles fotó...

...és annak egy digitális, nagyítás nélküli részlete

Visszatérve az objektívre, érdemes megemlíteni a motoros élességállítást, ami pillanatok alatt megtalálja a legjobb beállítást az előzetesen megadott mérési módnak megfelelően. Ezen kívül képstabilizátor is van benne, amivel sok esetben kiválthatjuk az állvány használatát, mert még hosszabb záridő esetén is bemozdulásmentes képet kapunk. Ez például jól megfigyelhető a Bazilika viszonylag sötét belső terében, kézből készített képen.  

Gyenge világítás mellett, állvány nélkül készült felvétel

Napsütésben könnyű jó fényképet készíteni, gyenge fényviszonyok mellett azonban már szükség van nagyobb érzékenységre. Az EOS 5D Mark II-nél az ISO érzékenység 100 és 6400 között állítható. Az automatikus tartomány ISO 3200-ig terjed. Ezzel az érzékenységgel ismét olyan „alkotásokat” hozhatunk létre, amelyek többet mutatnak és szebbek, mint amit szabad szemmel láthatunk. A magas ISO érték használata azt is jelenti, hogy rövidebb expozíciót is alkalmazhatunk, így nem mozdulnak be a kézből készült felvételek és a mozgó objektumok sem lesznek elmosódottak. Tesztképünk szürkület után készült, állvány nélkül.

Az ablakokban lévő függönyöknek is jól láthatók a színei

Az egy hét alatt csak a jéghegy csúcsát tudtuk bejárni a EOS 5D Mark II-vel. Sok mindenre csak éppen egy-egy próba erejéig futotta. Ilyen például a másodpercenként közel négy kép exponálása. Ha jó minőségű és elég nagy kapacitású memóriakártyát használunk, akkor ilyen sorozatképből több mint 300 darabot készíthetünk egymás után.  Mindez a DIGIC 4 processzornak köszönhető, amiben 14 bites analóg-digitális átalakító van, ami a korábbiaknál árnyalatgazdagabb, élethűbb színeket produkál.

Pontos színvisszaadás minden felvételi körülmény esetén

És nemcsak sorozatfelvételt, hanem videót is rögzíthetünk. Méghozzá Full HD, azaz 1920x1080 képpont felbontású anyagokat lehet felvenni. Külön érdekesség, hogy a videofelvétel közben, annak megszakítása nélkül, állóképeket vagy képsorozatokat is exponálhatunk. A HD videó minősége egészen elképesztő, ami nem csoda, mert kevés videokamerában találhatunk ilyen technikai megoldásokat és ilyen objektíveket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!