szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Lehet sok pénzt keresni egy európai induló vállalkozással, ám az élmény a börtönszexhez hasonlítható: megkaphatod, de kemény menet lesz. Többek között ez is elhangzott a BarCampon, ahol a startup-verseny győzteseit is kihirdették. A nyerteseket nem a saját projektjükről kérdeztük, hanem a riválisok termékeiről, szolgáltatásairól kértük ki a véleményüket.

Milyen esélye lehet egy magyar induló vállalatnak, és milyen eszközökkel lehet sikeres? – tette fel a kérdést Mike Butcher, a TechCrunch internetes lap szerkesztője a szerdai Web 2.0 Symposium: BarCamp Budapest konferencián, majd nagyvonalakban válaszolt is. Alapvető követelmény a megfelelő tőke és a felhasználók bevonása, de fontos az is, hogy a startupok terméket vagy szolgáltatást áruljanak, és ne tanácsadóként lépjenek fel. Ahogy a régi mondás tartja: Alaszkában az aranyásók közül néhányan meggazdagodtak, mások semmit sem találtak, de az eszközkészítők mind jól jártak. Kitért temérdek praktikus részletre is – legyen a terméknek angol verziója, a cég székhelyét rakjuk Luxemburgba vagy Londonba; az első az adózás, a második a presztízs miatt előnyös. És persze követni kell a trendet – ami ma a mobilfejlesztéssel egyenlő (azon belül iPhone vagy Android szerinte) – és a megfelelő információk begyűjtése, amit bárki megtehet a  http://biztools.pbworks.com/ vagy a http://startuptools.com/ oldalakon többek között.

A web 2.0 konferenciával egybekötött startup versenyen, úgy tűnik, ezzel a zsűri is egyetértett. Az első helyezett mobilos turisztikai alkalmazásban utazott, a második egy távmunka-portállal, a harmadik pedig a közösségi hálóra fejlesztett alkalmazással győzte meg a válogatókat. A helyezetteket nemcsak saját projektjükről kérdeztük ezek után, hanem arra kértük őket, a többiek díjazott ötleteit is értékeljék. 

A harmadik

Terray Tamás és csapata projektjének az az alapötlete, hogy miként lehet  összehozni jó szakembereket azokkal, akik keresik őket. „Nem az ötlet a zseniális benne, hanem az, ahogy megoldást nyújt. Jó szakembereket ismerősökön keresztül keresni nem újdonság. Ugyanakkor az alkalmazással megnyílt a lehetőség arra, hogy ezt a közösségi oldalak rendszerén belül (most iWiW) tegyék, így már van újítás része”.

Az első lépés az volt, hogy készítettek egy iWiW-alkalmazást, ahol az emberek a saját nevükkel kerülnek fel mint szakemberek, és így értékelik a másikat. Ez nagy különbség ahhoz képest, ha a neten értékel valaki névtelenül. Most azon dolgoznak, hogy meglegyen a kritikus tömeg a rendszerben. Ez és a további fejlesztések - mint például a webes, mobilwebes megjelenés - reményeik szerint elegendőek lesznek ahhoz, hogy középtávon piacvezető váljanak. A prezentációt itt lehet elérni.

Az első helyezett Rétai Martin szerint ennek a megoldásnak egyik legnagyobb előnye, hogy egy már meglevő közösségre szervezték a szolgáltatást, nem kell magával a közösség építésével foglalkozni. A hátulütője viszont az, hogy kérdéses, mennyire szeretnék a „jó szakik”, hogy átlátható legyen, kinek mikor mit dolgoztak – teszi hozzá. A második helyezett Benedek Balázs szerint a hitelesség a projekt erőssége: a már meglevő oldalakon, listákon ugyanis nem lehet tudni az értékelésekről, valósak-e. Sőt, azt feltételezzük, hogy az a meglevő három komment beépített ismerőstől érkezett. Ezzel szemben a megbízható oldalakon féltett kincs a pozitív visszajelzés. Nyilván itt is az adott szakember barátai értékelnek először, de egy idő után a saját ismerőseink valós, megbízható visszajelzéseit is megtaláljuk a rendszerben.

A második

Benedek Balázs és teamje egy távmunkát szervező oldal, az otthonrol.hu ötletével lett ezüstérmes. Céljuk, hogy otthonról végezhető munkákat biztosítsanak kismamáknak, diákoknak, illetve a munkaerőpiacról egyébként kiszoruló emberek - például mozgáskorlátozottak - számára. Jelenleg a regisztrált felhasználók gépelési és telefonos adategyeztetési feladatot kaphatnak, ehhez szélessávú internetre illetve mikrofonos fülhallgatóra van szükség. E pillanatban 7500 regisztrált távmunkás várja, hogy a rendszer az adatbázisban rögzített képességeik szerint szétossza a feladatokat közöttük.

Benedek Balázs kérdésünkre elsőként a projekt szociális aspektusát hangsúlyozta: „Sok ember van, aki szeretne dolgozni, de ezt logisztikailag vagy fizikai képességei miatt nem tudja megoldani." Szerinte ugyanakkor mindig is lesznek olyan feladatok, amiket nem lehet kizárólag informatikai eszközökkel megoldani. "Nem tartunk ott, hogy a telefonba bemondott neveket stabilan felismerné a hangfelismerő rendszer” – erre alapozza a hosszú távú sikert.

„A második helyezett nagy előnye, hogy jópofa a rendszer és valószínűleg sokáig fog működni” – véli Rétai Martin. „Azt viszont nehezen lehet látni, hogyan lehet külföldre kiterjeszteni a szolgáltatást. Az is probléma lehet, ha megérkezik majd a technológia, ami ezt a szolgáltatást ki tudja váltani, azaz olyan beszédfelismerő algoritmus készül, ami száz százalékig pontosan át tudja alakítani a beszédet írott szöveggé.”

Terray Tamás hozzátette: „Ha akarnám, sem szidhatnám őket, mert Benedek Balázs adta a joszaki.hu ötletét is. Közösen dolgozunk vele és cégtársával, Faragó Péterrel ebben a projektben is. Munkájukban látok fantáziát, hatalmas igény van távmunkára, ami látszik abból, hogy reklám nélkül esnek be a munkavállalók, és már megbízásaik is vannak. Olyan rendszert építettek e köré, ami képes már most automatikusan kiosztani a munkát, elintézni a bérszámfejtést, és még sok lépést, amivel más cégek csak manuálisan tudnak megbirkózni."

Az első

Az első díjat Rétai Martin és csapata mobilos turisztikai ötletért, a PocketGuide-ért kapta. Ez tíz különféle túra valamelyikén vezeti végig a turistákat GPS segítségével. A top tíz túra mellett városi barangolást, múzeum-guide-ot, taxi-tanácsadást és társas túrák szervezését is ajánlják. A rendszer jelenleg Európa hat nagyvárosában érhető el okostelefonos utazók számára. Hosszú távon a tizenegy leglátogatottabb európai várost célozzák meg, négy-öt éven belül pedig ötven metropoliszra terjesztenék ki szolgáltatásukat.

Rétai Martin nem tagadja, hogy hosszú és rögös út áll még előttük. „A többi startuppal ellentétben a PocketGuide rögtön a nemzetközi piacon méretteti meg magát. Az is kérdéses, hogy az okostelefonok jelenlegi 15-20 százalékos piaci részesedése hogyan fog változni, és tény, hogy hatalmas adatbázis szükséges hozzá és sok lokális ismerettel kell rendelkezni” – mondta el a hvg.hu kérdésére.

Terray Tamás szerint a PocketGuide prezentáció profi stílusa alapján a team nagyon érzi, hogyan kell hangulatot teremteni, és ez az alkalmazás bemutatott felületein is látszik. Ha tudják hozni azt a személyes hangnemet az alkalmazásban is, amit a konferencián, és nagyon erős értékesítési csapatot, kapcsolatokat tudnak kiépíteni, akkor sikeresek lehetnek. „Nekem a szokásos startup helyzetnél is kockázatosabbnak tűnik, amit csinálnak, mert irtózatosan erős konkurenciájuk van. Drukkolok nekik, a termék kiforrottnak tűnik (kipróbálni még nem tudtam sajnos), remélem ki tudnak tűnni a mezőnyből” – teszi hozzá Terray Tamás.

Benedek Balázs szerint a PocketGuide programja szép, de ő is abban látja a problémát, hogy rengeteg ilyen létezik már. „A startup konferencián előadott prezentációban nem jelent meg, mit tudnak a konkurenciáról. A határidő is ambíciózus szerintem, bár ha vannak már kapcsolataik, nem lehetetlen, hogy sikeresek legyenek. Ugyanakkor, ha most veszik fel a kapcsolatot a potenciális partnerekkel, nem biztos, hogy reális a cél” – mondta.  Benedek szerint a PocketGuide-csapatnak mindenképpen be kell vonnia majd olyan céget is, amely már rendelkezik elektronikusan, strukturált formában tárolt adatokkal – mint a Lonely Planet például -, mert akkor ennek felhasználása „csupán” algoritmikus feladat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Napi merítés

Robbantott a Jobbik az iWiW-en

A pártok a választási kampányban jöttek rá arra, hogy a közösségi oldalakban hatalmas erő lakozik. A Webforgalom.hu érdekes statisztikát tett közzé a pártok közösségi oldalakon történő aktivitásáról.

MTI Tech

Palackba zárt szellemek keltek el az online árverésen

Közel 400 ezer forintnyi összegért kel el két új-zélandi "palackozott szellem", a portéka több mint 200 ezer ember érdeklődését keltette fel - ennyien keresték fel a kísérteteket áruló honlapot.

Gerlóczy Ferenc Tech

Hogyan lett a googolból Google?

Kansas állam fővárosa, Topeka március hónapra felvette a Google óriásvállalat nevét. De vajon a vállalat neve honnan származik?

hvg.hu Tech

Az internet alapvető emberi jog

26 ország 27 000 válaszadójának nagy része (79 százaléka) szerint az internet-hozzáférés alapvető emberi jog. A japánok és mexikóiak nagy része nem tudna internet nélkül élni. Ghánában és Nigériában félnek a legjobban az internetes átverésektől az emberek.

hvg.hu Napi merítés

Hogyan írjunk a weben?

Egy weboldalon fent lévő hosszabb szöveget könnyen olvasható formában kell megjelenítenie a weblap készítőjének. Tökéletes megoldás persze nincs, inkább csak meglévő tapasztalatokra lehet hagyatkozni - olvasható a Wyctim blogon.

hvg.hu Shake

Hogyan szereznek férfit a nők a neten? - videókkal

Az ember azt gondolná, hogy az online szerepjátékok felhasználói között csak fantasy rajongó kamaszokat, vagy az anyjukkal élő, visszahúzódó férfiakat találhatunk, de ez a sztereotípia már a múlté. Annyira, hogy világszerte egyre több nő lesz online játékos - ráadásul innen szerez párt magának.