Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ef0c0a2f-e282-4898-92f6-c5cf1fae5e29","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Frank-Walter Steinmeier szerint a techmilliárdosnak holokauszttúlélőkkel kellene beszélgetnie.","shortLead":"Frank-Walter Steinmeier szerint a techmilliárdosnak holokauszttúlélőkkel kellene beszélgetnie.","id":"20250127_A-nemet-allamfo-Musknak-is-uzent-az-Auschwitzban-tartott-megemlekezesen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef0c0a2f-e282-4898-92f6-c5cf1fae5e29.jpg","index":0,"item":"ef246ef5-c381-415e-b1cd-88c50d085f29","keywords":null,"link":"/elet/20250127_A-nemet-allamfo-Musknak-is-uzent-az-Auschwitzban-tartott-megemlekezesen","timestamp":"2025. január. 27. 22:19","title":"A német államfő Musknak is üzent az Auschwitzban tartott megemlékezésen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96c781cb-3795-4c65-ab9d-7b0738d96beb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Nem fogjuk hagyni, hogy (…) a Nemzeti Együttbűnözés Rendszere egy arab enklávét hozzon létre letelepedési kötvényekkel és aranyvízumokkal” – fogalmazott a Tisza Párt elnöke, aki azt is belengette, hogy az utcára viszi a magyarokat, ha a kormány nem mond le rákosrendezői beruházásról.","shortLead":"„Nem fogjuk hagyni, hogy (…) a Nemzeti Együttbűnözés Rendszere egy arab enklávét hozzon létre letelepedési...","id":"20250128_A-haza-nem-elado-Magyar-Peter-azt-igerte-megakadalyozzak-Mini-Dubaj-felepiteset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96c781cb-3795-4c65-ab9d-7b0738d96beb.jpg","index":0,"item":"00e87547-0133-4250-ba29-e8994c8e2448","keywords":null,"link":"/itthon/20250128_A-haza-nem-elado-Magyar-Peter-azt-igerte-megakadalyozzak-Mini-Dubaj-felepiteset","timestamp":"2025. január. 28. 10:09","title":"Magyar Péter: A Maxi-Dubaj így nem fog felépülni, ezt vehetik ígéretnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0738fb67-a452-43c8-95e4-ea2958057972","c_author":"Tornyos Kata","category":"elet","description":"Sok egyetemista minden hónap végén megfogadja, hogy kevesebbet költ majd ennivalóra, és inkább otthon üt össze magának valamit, de ezt a nagy rohanásban nehéz betartani. Segítségképpen egy ezen a vonalon alkotó youtuber videóira támaszkodva összegyűjtöttünk néhány olcsó és egyszerűen elkészíthető receptet. ","shortLead":"Sok egyetemista minden hónap végén megfogadja, hogy kevesebbet költ majd ennivalóra, és inkább otthon üt össze magának...","id":"20250127_budget-food-olcso-receptek-egyetemistaknak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0738fb67-a452-43c8-95e4-ea2958057972.jpg","index":0,"item":"a6661c14-b828-49c5-b97b-85c6c3da099b","keywords":null,"link":"/elet/20250127_budget-food-olcso-receptek-egyetemistaknak","timestamp":"2025. január. 27. 07:11","title":"Spórolós, megúszós receptek, amikkel az egyetemisták is változatosan étkezhetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0766b918-6153-4c36-a5f0-d3c0988a3067","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"75 éven át működött a Volkswagen-csoport belgiumi gyára. ","shortLead":"75 éven át működött a Volkswagen-csoport belgiumi gyára. ","id":"20250128_Audi-brusszeli-gyar-elbocsatott-dolgozo-juttatasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0766b918-6153-4c36-a5f0-d3c0988a3067.jpg","index":0,"item":"d07c571b-a560-45af-b2d8-1bc8a296433f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250128_Audi-brusszeli-gyar-elbocsatott-dolgozo-juttatasok","timestamp":"2025. január. 28. 13:40","title":"80-160 millió forint végkielégítést is kaphatnak a bezáró brüsszeli Audi-gyár dolgozói","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"618944e4-e001-459d-9296-a55fc5097b4b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Akár 90 km/h-s széllökések is lehetnek a nyugati megyékben.","shortLead":"Akár 90 km/h-s széllökések is lehetnek a nyugati megyékben.","id":"20250127_idojaras-elorejelzes-melegrekord-viharos-szel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/618944e4-e001-459d-9296-a55fc5097b4b.jpg","index":0,"item":"61e42785-77c6-46dc-a39e-568e75eb6226","keywords":null,"link":"/itthon/20250127_idojaras-elorejelzes-melegrekord-viharos-szel","timestamp":"2025. január. 27. 07:42","title":"Melegrekord dőlhet meg ma, de van, ahol viharos széllel kezdődik a hét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c69faae-20c5-47b5-9544-89ee54053a0b","c_author":"Balogh Csaba","category":"tudomany","description":"A tőzsdéken és a mesterséges intelligencia képességei iránt érdeklődők körében is meglepetést és felfordulást okozott hétfőn egy új kínai szolgáltatás, a DeepSeek. A chatbotot bárki kipróbálhatja, csak egy gyors regisztráció kell hozzá. Az érdeklődés óriási, a szerverek leterheltek – mutatjuk a gyorsítósávot.","shortLead":"A tőzsdéken és a mesterséges intelligencia képességei iránt érdeklődők körében is meglepetést és felfordulást okozott...","id":"20250128_deepseek-mesterseges-intelligencia-mi-chatbot-regisztracio-hogyan-belepes-google-fiok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c69faae-20c5-47b5-9544-89ee54053a0b.jpg","index":0,"item":"7cdbcfa4-72ec-4c35-b55a-af966f1b6ef9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250128_deepseek-mesterseges-intelligencia-mi-chatbot-regisztracio-hogyan-belepes-google-fiok","timestamp":"2025. január. 28. 06:14","title":"Így regisztrálhat ingyenesen és azonnal az egész világot lázban tartó új mesterséges intelligenciára – belépés a kínai DeepSeek chatbothoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f063bd0-a8ee-46a1-b9b0-85935ceede6f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ha Kínában csinálnak hasonlót, akkor Európában miért ne? ","shortLead":"Ha Kínában csinálnak hasonlót, akkor Európában miért ne? ","id":"20250128_Kinai-autokat-is-gyartananak-az-europai-Volkswagen-uzemekben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f063bd0-a8ee-46a1-b9b0-85935ceede6f.jpg","index":0,"item":"fc317d85-ca13-46ad-819c-837b4f571e46","keywords":null,"link":"/cegauto/20250128_Kinai-autokat-is-gyartananak-az-europai-Volkswagen-uzemekben","timestamp":"2025. január. 28. 08:09","title":"Kínai autókat is gyártanának az európai Volkswagen-üzemekben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa62917b-6bad-4b34-a789-a799fe935349","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Két hét múlva rendezik meg a döntőt.","shortLead":"Két hét múlva rendezik meg a döntőt.","id":"20250127_Eldolt-melyik-ket-csapat-merkozik-meg-a-Super-Bowlon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa62917b-6bad-4b34-a789-a799fe935349.jpg","index":0,"item":"778fde60-2066-42b3-bebe-d04d83eebd6d","keywords":null,"link":"/sport/20250127_Eldolt-melyik-ket-csapat-merkozik-meg-a-Super-Bowlon","timestamp":"2025. január. 27. 08:40","title":"NFL: Eldőlt, melyik két csapat mérkőzik meg a Super Bowlon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hatvan évvel ezelőtt jelent meg a kormányhatározat a mai kettes metró, pontosabban a „földalatti gyorsvasút-hálózat kelet-nyugati fővonala” építéséről. A tervek szerint már 1954-ben járnia kellett volna az új metrónak a Deák (Sztálin) tér és a Népstadion között, de a valóság egy kicsit más lett. Nemcsak az első szakasz, de a teljes vonal építése is jelentősen megkésett.
A Szabad Nép 1950. szeptember 17-ei, vasárnapi számában címoldalon számolt be a minisztertanács határozatáról, amely „a földalatti gyorsvasút építéséről” szólt a Népstadion és a Déli pályaudvar között. Az ambiciózus határozat szerint Nagy-Budapest „megalkotása, a budapesti ipar gyorsütemű fejlődése és a dolgozók számának állandó növekedése a főváros közúti közlekedésének nagyméretű fejlesztését teszik szükségessé”. (Mementó-sorozatunk korábbi részében beszámoltunk már Nagy-Budapest létrehozásáról, amely egy 1949 végi törvény nyomán 1950 januárjától vált hatályossá.)
A metróépítés Magyarországon azonban elsősorban presztízsberuházásnak számított, ráadásul nagyon fontos volt Rákosiék számára 1950-ben a szovjet minta, Moszkva utánzása is. „A földalatti vasút állomásait a szocialista művészet alkotásaival kell díszíteni és ezzel is kifejezésre kell juttatni, hogy a földalatti gyorsvasút szocializmust építő népünk hatalmas műve” – a döntés tehát a sztálini metróépítés utánzására ösztökélte a beruházókat, Moszkvában volt megszokott ugyanis a földalatti állomások túldíszítése.
A legújabb moszkvai technika
A határozat 3. pontja egyébként nyíltan kimondja, mi is az építkezés példaképe: „A vonalak és állomások építését a moszkvai Metronál alkalmazott legújabb technika alapján kell elvégezni. A vonalak mélyvezetéssel készüljenek, fúrópajzsos eljárással.” Vagyis a most épülő – a ketteshez hasonló csúszásokkal küszködő – négyes metróhoz hasonlóan már az ötvenes években is fúrópajzzsal vájták ki az alagutat.
Ennek a mélyvezetésű, fúrópajzsos megoldásnak az egyik előnye, hogy a forgalom zavartalan bonyolódhatna a felszínen. Ezt az 1950-es határozat másik pontja hangsúlyozta: „A földfeletti forgalom teljes zavartalanságát az építkezés egész ideje alatt biztosítani kell.” Persze ennél sokkal fontosabb szempont volt a hidegháború idején, hogy atomcsapás esetén óvóhelyként is szolgáljon a metróalagút.
Metróépítés most
Stiller Ákos
Hová lett a gyűrű?
Az 1950-es elképzelés akkor még korszerű, de máig meg nem valósított gondolatokat is tartalmazott. A kelet-nyugati mellett az észak-déli vonal valóban megépült, „nagyjából” a terveknek megfelelően – bár a Káposztásmegyerig ígért kék metró csak Újpest központjáig jutott el 1990-re. Mindenesetre az utolsó befejezett metróberuházás ez a húsz éve befejezett, az Árpád hídtól Újpest-központig tartó szakasz. Ezt nem más adta át, mint az 1990-ben frissen hivatalba lépett Demszky Gábor főpolgármester. Így ő az utolsó politikusunk, aki metrót avatott Magyarországon. (Az általa sokszor ígért négyes metrót viszont aligha ő fogja átadni.)
Ugyanakkor máig hiányzik a már 1950-ben kigondolt körgyűrűs vonal, amely az egymást átlósan keresztező vonalakat fogná össze. Ehelyett a tervezett négyes metró csak egy rövid szakaszon, a Kálvin tér és a Keleti pályaudvar között tölti be a harántirányú összekötőkapocs szerepét a 2-es és a 3-as metró meglévő vonalai között.
Így Budapesten a metróvonalak inkább egymással párhuzamosan vagy inkább a szélrózsa összes irányába egyszerre futnak ki. Még ha el is készül valamikor a 4-es metró, akkor sem oldódik meg például a budaiak északról délre való gyors eljutása, hiszen a Duna jobb partján a HÉV csak a Batthyány térig megy Óbudáról, a 2-es metró a Batthyány tér és a Déli pályaudvar között közlekedik, a négyes metró pedig Pestről átérve aligha fogja elhagyni a XI. kerületet, Újbudát egy darabig, az esetleges budaörsi meghosszabbításig. (És az is kérdéses, hogy a Bosnyák térig eljut-e, vagy megreked a Keleti pályaudvarnál a pesti oldalon.) Az úgynevezett 5-ös metró – amelynek megvalósítása erősen a távolba vész – sem fogja ezt a szerepet betölteni, ez ugyanis Óbudáról – a HÉV-vonalán – indulva Pestre menne át, talán a Margitsziget alatt, és a csepeli HÉV-be torkollana bele.
4-es metró építkezése a Rákóczi téren
Stiller Ákos
Persze az ésszerű körgyűrűs megoldás már 1950-ben is kapkodással, túlzott sietséggel párosult. Hiába mondták ki, hogy „a földalatti gyorsvasút vonalai közül az első ötéves terv során a kelet-nyugati átlós fővonalat kell az újonnan épülő Népstadion és a Déli pályaudvar között megépíteni. A kelet-nyugati fővonal építését 1950-ben kell megkezdeni és az építkezést úgy kell ütemezni, hogy a Népstadion és a Sztálin tér (Deák tér) közötti szakaszon a forgalom már 1954-ben meginduljon, az egész fővonal pedig 1955-ben készüljön el.”
A valóságban a kettes metró első szakasza – az 1954-62 közötti leállás, többszöri tervmódosítás, halasztás nyomán – a már megint Deák Ferencnek nevezett tér és a Fehér út (ma Örs vezér terének hívjuk ezt a végállomást) között 1970. április 3-ára készült el. Az eredeti terv is többször módosult, hiszen 1950-ben még a következő állomásokat tervezték: „1. Népstadion, 2. Keleti pályaudvar, 3. Blaha Lujza tér, 4. Sztálin-tér, 5. Kossuth Lajos-tér, 6. Batthyány-tér, 7. Széll Kálmán-tér, 8. Déli pályaudvar.” (A Moszkva tér 1950-ben még Széll Kálmánról volt elnevezve, a Deák tér pedig éppen Sztálin tér volt 1950-ben. A Stadionok/Népstadion megállónál pedig azért van négy alagút, mert eredetileg itt végződött volna a metró, és a plusz két alagútból érkező HÉV-ről lehetett volna átszállni.)
A határidő után 16 évvel készült el
Az első megépült szakaszt végül persze nem 1954-ben, hanem 16 évvel később avatták, viszont egészen a mai Örs vezér teréig jutott ki a metró, és az Astoriánál is beiktattak egy pluszállomást. A kettes metró 1972 decemberére készült el teljes hosszában a Fehér út és a Déli pályaudvar között. A következő évben átépítették a Déli pályaudvar környékét is, és csak megjegyezzük, hogy ebben az évben nyitották meg újra az átépítés után a Lánchidat és az Alagutat is, vagyis az I. kerület közlekedése jelentősen javult ekkoriban.
Visszatérve az 1950-es minisztertanácsi döntésre, a technikai paraméterekről is határoztak ekkor: „A földalatti gyorsvasút vonalain négytengelyes, 19 méter hosszú, egyenként 240 utas befogadására alkalmas kocsikból álló vonatok közlekedjenek; egy-egy vonat 2-4, illetve 6 kocsiból álljon. A vonatok legnagyobb sebességének óránként 70 kilométert, az utazási sebességnek – a megállásokat is beleszámítva – óránként 36 kilométert, vagyis a jelenlegi villamosközlekedés háromszorosát kell elérnie; a Népstadion és a Déli-pályaudvar közötti utat a vonat tehát 16 perc alatt tegye meg. A hálózaton olyan térközbiztosítási berendezéseket kell létesíteni, hogy a vonatok kétpercenként követhessék egymást.”