Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5f8a9508-92b7-44f2-ad80-3718807b560a","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A megbeszéléseket a szóvivő újabb lépésnek nevezte a két elnök személyes találkozója felé.","shortLead":"A megbeszéléseket a szóvivő újabb lépésnek nevezte a két elnök személyes találkozója felé.","id":"20250323_peszkov-putyin-trump-telefon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f8a9508-92b7-44f2-ad80-3718807b560a.jpg","index":0,"item":"7992e513-7bb8-4068-beac-5e354335a277","keywords":null,"link":"/vilag/20250323_peszkov-putyin-trump-telefon","timestamp":"2025. március. 23. 16:03","title":"Peszkov: Nem kizárt, hogy az elmúlt hetekben kettőnél többször is beszélt egymással telefonon Putyin és Trump","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd38fe16-1539-4433-afe5-b4652a07116b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Érdemben ugyanakkor nem reagáltak a Tisza vezetőjének az állításaira. ","shortLead":"Érdemben ugyanakkor nem reagáltak a Tisza vezetőjének az állításaira. ","id":"20250322_magyar-peter-hatvanpuszta-orban-ittas-vezetes-reakcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd38fe16-1539-4433-afe5-b4652a07116b.jpg","index":0,"item":"e376b8bc-cc14-4ffb-ab84-a9f59925f610","keywords":null,"link":"/itthon/20250322_magyar-peter-hatvanpuszta-orban-ittas-vezetes-reakcio","timestamp":"2025. március. 22. 14:02","title":"A kormány szerint „még viccnek is rossz”, amit Magyar Péter a hatvanpusztai fákról és Orbán ittas vezetéséről állít","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6b05cb2-edc7-441a-9663-b0efea4edd60","c_author":"HVG","category":"360","description":"A néhányak számára egyszerűnek tűnő hulahoppozás mögött olyan erők összetett kölcsönhatása rejlik, amelyeket idáig még a fizika alapszintjén sem értettek.","shortLead":"A néhányak számára egyszerűnek tűnő hulahoppozás mögött olyan erők összetett kölcsönhatása rejlik, amelyeket idáig még...","id":"20250322_hvg-hulahoppozas-matematikaja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6b05cb2-edc7-441a-9663-b0efea4edd60.jpg","index":0,"item":"3aa39511-493b-4c86-8864-5514cffdc3de","keywords":null,"link":"/360/20250322_hvg-hulahoppozas-matematikaja","timestamp":"2025. március. 22. 16:15","title":"Az ovi fontos kérdésére született válasz, miután matematikusok feltárták a hulahoppozás hátterét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b3002917-4036-425d-bada-454d204f71f4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A párt szerint az akciónak köze van a gyömrői horrormenhely ügyéhez.","shortLead":"A párt szerint az akciónak köze van a gyömrői horrormenhely ügyéhez.","id":"20250323_kutyaurulek-mi-hazank-gyomro-kisberk-horrormenhely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b3002917-4036-425d-bada-454d204f71f4.jpg","index":0,"item":"9cda30b5-0fa7-4e8b-b275-0a677e849da6","keywords":null,"link":"/itthon/20250323_kutyaurulek-mi-hazank-gyomro-kisberk-horrormenhely","timestamp":"2025. március. 23. 14:34","title":"Vízzel kevert kutyaürüléket öntöttek a Mi Hazánk egyik képviselőjének autójába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Korábban Biden is megtette ugyanezt Trumppal szemben, mondván, nem lehet megbízni benne. ","shortLead":"Korábban Biden is megtette ugyanezt Trumppal szemben, mondván, nem lehet megbízni benne. ","id":"20250322_Trump-megvonta-minositett-informaciok-hozzaferes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9.jpg","index":0,"item":"0d1c4182-2186-4a70-b23a-c6e7a1db1cf7","keywords":null,"link":"/vilag/20250322_Trump-megvonta-minositett-informaciok-hozzaferes","timestamp":"2025. március. 22. 17:52","title":"Tizenöt név volt Trump feketelistáján, akiktől megvonta, hogy minősített információkhoz férhessenek hozzá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"806de424-64e6-41b3-92ee-a60748015eaf","c_author":"MTI","category":"sport","description":"A négyes a magyar atlétika történetének hatodik érmét szerezte fedettpályás világbajnokságon.","shortLead":"A négyes a magyar atlétika történetének hatodik érmét szerezte fedettpályás világbajnokságon.","id":"20250323_Bronzermet-szerzett-a-4x400-as-ferfi-valto-az-atletikai-vb-n-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/806de424-64e6-41b3-92ee-a60748015eaf.jpg","index":0,"item":"e9f54f12-690d-451d-bbd9-7a5ce1e28494","keywords":null,"link":"/sport/20250323_Bronzermet-szerzett-a-4x400-as-ferfi-valto-az-atletikai-vb-n-ebx","timestamp":"2025. március. 23. 16:24","title":"Bronzérmet szerzett a 4x400-as férfi váltó az atlétikai vb-n","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cbd33746-65c6-47d4-a3ee-2110fd6c9e68","c_author":"HVG","category":"360","description":"A színpadon valami kortalan és időtlen veszi át az 1880-as évek Angliájának a helyét. ","shortLead":"A színpadon valami kortalan és időtlen veszi át az 1880-as évek Angliájának a helyét. ","id":"20250323_hvg-Jane-Austen-Buszkeseg-es-balitelet-Vigszinhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cbd33746-65c6-47d4-a3ee-2110fd6c9e68.jpg","index":0,"item":"88817f24-7bb5-438b-a942-ad3e35c07e0c","keywords":null,"link":"/360/20250323_hvg-Jane-Austen-Buszkeseg-es-balitelet-Vigszinhaz","timestamp":"2025. március. 23. 15:45","title":"Szemkápráztató, vakító fehérben játsszák a Vígszínházban Jane Austen Büszkeség és balítéletét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8f00057-2544-448e-ae13-ee616593e028","c_author":"Balla István","category":"elet","description":"A Csík zenekar prímásaként, valamint a népzene és a kortárs könnyűzene első számú „házasítójaként” ismert Szabó Attila hétévesen, pont ötven éve lépett először színpadra. Az évfordulót Kossuth-díjas barátaival és családi zenekarával ünnepli március 29-én, Egerben.","shortLead":"A Csík zenekar prímásaként, valamint a népzene és a kortárs könnyűzene első számú „házasítójaként” ismert Szabó Attila...","id":"20250322_szabo-attila-csik-zenekar-interju-lovasi-presser-brody","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8f00057-2544-448e-ae13-ee616593e028.jpg","index":0,"item":"4a909a5d-a07d-43f6-a661-16c88d2d5142","keywords":null,"link":"/elet/20250322_szabo-attila-csik-zenekar-interju-lovasi-presser-brody","timestamp":"2025. március. 22. 19:40","title":"„Az embereknek játszunk, nem kérdezzük meg tőlük, hogy kire szavaztak” – Presser, Bródy, Lovasi is fellép Szabó Attilával a félévszázados koncertjén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hatvan évvel ezelőtt jelent meg a kormányhatározat a mai kettes metró, pontosabban a „földalatti gyorsvasút-hálózat kelet-nyugati fővonala” építéséről. A tervek szerint már 1954-ben járnia kellett volna az új metrónak a Deák (Sztálin) tér és a Népstadion között, de a valóság egy kicsit más lett. Nemcsak az első szakasz, de a teljes vonal építése is jelentősen megkésett.
A Szabad Nép 1950. szeptember 17-ei, vasárnapi számában címoldalon számolt be a minisztertanács határozatáról, amely „a földalatti gyorsvasút építéséről” szólt a Népstadion és a Déli pályaudvar között. Az ambiciózus határozat szerint Nagy-Budapest „megalkotása, a budapesti ipar gyorsütemű fejlődése és a dolgozók számának állandó növekedése a főváros közúti közlekedésének nagyméretű fejlesztését teszik szükségessé”. (Mementó-sorozatunk korábbi részében beszámoltunk már Nagy-Budapest létrehozásáról, amely egy 1949 végi törvény nyomán 1950 januárjától vált hatályossá.)
A metróépítés Magyarországon azonban elsősorban presztízsberuházásnak számított, ráadásul nagyon fontos volt Rákosiék számára 1950-ben a szovjet minta, Moszkva utánzása is. „A földalatti vasút állomásait a szocialista művészet alkotásaival kell díszíteni és ezzel is kifejezésre kell juttatni, hogy a földalatti gyorsvasút szocializmust építő népünk hatalmas műve” – a döntés tehát a sztálini metróépítés utánzására ösztökélte a beruházókat, Moszkvában volt megszokott ugyanis a földalatti állomások túldíszítése.
A legújabb moszkvai technika
A határozat 3. pontja egyébként nyíltan kimondja, mi is az építkezés példaképe: „A vonalak és állomások építését a moszkvai Metronál alkalmazott legújabb technika alapján kell elvégezni. A vonalak mélyvezetéssel készüljenek, fúrópajzsos eljárással.” Vagyis a most épülő – a ketteshez hasonló csúszásokkal küszködő – négyes metróhoz hasonlóan már az ötvenes években is fúrópajzzsal vájták ki az alagutat.
Ennek a mélyvezetésű, fúrópajzsos megoldásnak az egyik előnye, hogy a forgalom zavartalan bonyolódhatna a felszínen. Ezt az 1950-es határozat másik pontja hangsúlyozta: „A földfeletti forgalom teljes zavartalanságát az építkezés egész ideje alatt biztosítani kell.” Persze ennél sokkal fontosabb szempont volt a hidegháború idején, hogy atomcsapás esetén óvóhelyként is szolgáljon a metróalagút.
Metróépítés most
Stiller Ákos
Hová lett a gyűrű?
Az 1950-es elképzelés akkor még korszerű, de máig meg nem valósított gondolatokat is tartalmazott. A kelet-nyugati mellett az észak-déli vonal valóban megépült, „nagyjából” a terveknek megfelelően – bár a Káposztásmegyerig ígért kék metró csak Újpest központjáig jutott el 1990-re. Mindenesetre az utolsó befejezett metróberuházás ez a húsz éve befejezett, az Árpád hídtól Újpest-központig tartó szakasz. Ezt nem más adta át, mint az 1990-ben frissen hivatalba lépett Demszky Gábor főpolgármester. Így ő az utolsó politikusunk, aki metrót avatott Magyarországon. (Az általa sokszor ígért négyes metrót viszont aligha ő fogja átadni.)
Ugyanakkor máig hiányzik a már 1950-ben kigondolt körgyűrűs vonal, amely az egymást átlósan keresztező vonalakat fogná össze. Ehelyett a tervezett négyes metró csak egy rövid szakaszon, a Kálvin tér és a Keleti pályaudvar között tölti be a harántirányú összekötőkapocs szerepét a 2-es és a 3-as metró meglévő vonalai között.
Így Budapesten a metróvonalak inkább egymással párhuzamosan vagy inkább a szélrózsa összes irányába egyszerre futnak ki. Még ha el is készül valamikor a 4-es metró, akkor sem oldódik meg például a budaiak északról délre való gyors eljutása, hiszen a Duna jobb partján a HÉV csak a Batthyány térig megy Óbudáról, a 2-es metró a Batthyány tér és a Déli pályaudvar között közlekedik, a négyes metró pedig Pestről átérve aligha fogja elhagyni a XI. kerületet, Újbudát egy darabig, az esetleges budaörsi meghosszabbításig. (És az is kérdéses, hogy a Bosnyák térig eljut-e, vagy megreked a Keleti pályaudvarnál a pesti oldalon.) Az úgynevezett 5-ös metró – amelynek megvalósítása erősen a távolba vész – sem fogja ezt a szerepet betölteni, ez ugyanis Óbudáról – a HÉV-vonalán – indulva Pestre menne át, talán a Margitsziget alatt, és a csepeli HÉV-be torkollana bele.
4-es metró építkezése a Rákóczi téren
Stiller Ákos
Persze az ésszerű körgyűrűs megoldás már 1950-ben is kapkodással, túlzott sietséggel párosult. Hiába mondták ki, hogy „a földalatti gyorsvasút vonalai közül az első ötéves terv során a kelet-nyugati átlós fővonalat kell az újonnan épülő Népstadion és a Déli pályaudvar között megépíteni. A kelet-nyugati fővonal építését 1950-ben kell megkezdeni és az építkezést úgy kell ütemezni, hogy a Népstadion és a Sztálin tér (Deák tér) közötti szakaszon a forgalom már 1954-ben meginduljon, az egész fővonal pedig 1955-ben készüljön el.”
A valóságban a kettes metró első szakasza – az 1954-62 közötti leállás, többszöri tervmódosítás, halasztás nyomán – a már megint Deák Ferencnek nevezett tér és a Fehér út (ma Örs vezér terének hívjuk ezt a végállomást) között 1970. április 3-ára készült el. Az eredeti terv is többször módosult, hiszen 1950-ben még a következő állomásokat tervezték: „1. Népstadion, 2. Keleti pályaudvar, 3. Blaha Lujza tér, 4. Sztálin-tér, 5. Kossuth Lajos-tér, 6. Batthyány-tér, 7. Széll Kálmán-tér, 8. Déli pályaudvar.” (A Moszkva tér 1950-ben még Széll Kálmánról volt elnevezve, a Deák tér pedig éppen Sztálin tér volt 1950-ben. A Stadionok/Népstadion megállónál pedig azért van négy alagút, mert eredetileg itt végződött volna a metró, és a plusz két alagútból érkező HÉV-ről lehetett volna átszállni.)
A határidő után 16 évvel készült el
Az első megépült szakaszt végül persze nem 1954-ben, hanem 16 évvel később avatták, viszont egészen a mai Örs vezér teréig jutott ki a metró, és az Astoriánál is beiktattak egy pluszállomást. A kettes metró 1972 decemberére készült el teljes hosszában a Fehér út és a Déli pályaudvar között. A következő évben átépítették a Déli pályaudvar környékét is, és csak megjegyezzük, hogy ebben az évben nyitották meg újra az átépítés után a Lánchidat és az Alagutat is, vagyis az I. kerület közlekedése jelentősen javult ekkoriban.
Visszatérve az 1950-es minisztertanácsi döntésre, a technikai paraméterekről is határoztak ekkor: „A földalatti gyorsvasút vonalain négytengelyes, 19 méter hosszú, egyenként 240 utas befogadására alkalmas kocsikból álló vonatok közlekedjenek; egy-egy vonat 2-4, illetve 6 kocsiból álljon. A vonatok legnagyobb sebességének óránként 70 kilométert, az utazási sebességnek – a megállásokat is beleszámítva – óránként 36 kilométert, vagyis a jelenlegi villamosközlekedés háromszorosát kell elérnie; a Népstadion és a Déli-pályaudvar közötti utat a vonat tehát 16 perc alatt tegye meg. A hálózaton olyan térközbiztosítási berendezéseket kell létesíteni, hogy a vonatok kétpercenként követhessék egymást.”
A felszólalók szerint, ha nem szólnak, hogy nincs rendben a bíróságokba vetett közbizalom rombolása, hogyan bízhatnának az emberek abban, hogy az ő jogaikat képesek leszünk megvédeni.