szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

Bár Xboxon már megjelent, mi, PC-sek még nem tehettük rá a kezünket a legújabb Tomb Raider epizódra. Egészen tegnapig.

 Bár Xboxon már megjelent, mi, PC-sek még nem tehettük rá a kezünket a legújabb Tomb Raider epizódra. Egészen tegnapig.

A haldokló sorozatot sikeresen mentette meg a Crystal Dynamics a 2006-ban megjelent „Tomb Raider: The Legend” c. remek kis játékkal. A játék meglepően jól fogyott (sőt a mai napig veszik, mint a cukrot), a cég szeretettel és gondoskodással nyúlt hozzá az előző években már haldokló franchise-hoz, Lara ismét feltámadt. Nem is volt megállás: elkészült az eredeti, ősrégi Tomb Raider remake-je, modern köntösben (Anniversary címmel), végül tavaly megjelent a már nem annyira kiemelkedő, de még mindig nagyon jó kis játéknak számító Underworld, ami nem mellesleg Tomb Raider rajongóvá varázsolta a Techline stáb minimum felét. Utóbbiról részletes tesztünk itt olvasható.

 Három epizóddal később, a Crystal Dynamics érezte, hogy ismét újítani kell: ha nem történik valami változás, szegény Lara megint hullámvölgybe kerülhet, Kitaláltak hát egy merészet. Mondhatni, elképesztően merészet. Az jutott ugyanis a kreatívok eszébe, hogy mi lenne, ha ezúttal nem „háromdében” irányíthatnánk kedvenc kalandornőnket, hanem amolyan retró, ősrégi izometrikus/felülnézetes játékot készítenének?

Lara baba és az ódivatú izmoetrikus nézet... jó ez?

Első hallásra egy üzleti öngyilkosságnak hangzik az ötlet: visszatérni a tíz (húsz?) évvel ezelőtti grafikai megvalósításhoz? A rajongók is kételkedve fogadták a hírt: hogyan lesz ebből élvezetes, érdekes játék, ha csak egy mákszemnyi „mini-Larát” irányíthatunk felülnézetből?

 Nos, tegnap eljött a nagy nap: a Steam „kilakatolta” a Lara Croft – Guardian Of Light névre hallgató legújabb „tombréjdert”. Mi pedig bőszen ráböktünk a vásárlás ikonra, és kíváncsian vártuk, mit tudott kihozni a fejlesztő, ebből a modern-retró egyvelegből?

A letöltéssel/telepítéssel és hasonlókkal szokás szerint most sem volt gond, nem véletlenül mondjuk mindig, hogy a Steam egy játékos számára hatalmas áldás – pár perc alatt feltelepült a játék, és máris indulhatott a kaland.

 A játék elindítása után az első, amit észreveszünk majd, hogy igaz, hogy ez kérem itt nem 3D, hanem amolyan felülnézetes-jó öreg-Diabló-látószög, a látvány azonban egyáltalán nem retró vagy idejétmúlt. A Guardian Of Light ugyanis szép, mi több csodaszép. Ez persze nem meglepő: az igen látványos Underworld módosított motorja dübörög alatta, ráadásul egy kis csalás is van a dologban (jól tudják ezt a játékfejlesztők): ugyanis minél „messzebbről” látunk egy texturát, az annál szebb lesz, és mivel most madártávlatból játszunk, az összhatás igen kellemes.   

A grafikára nem lesz panaszunk

A látványra tehát nem lehet panasz: az idejétmúlt nézőpont ellenére van minden, amire csak szükség lehet: fizika, robbanások, fények, árnyékok, emellett igényesen és részletesen kivitelezett pályák.

Maga az irányítás az első pár percben nagyon furcsa lehet, főleg, ha valaki nem játszott még ilyen felülnézetes játékkal vagy egyéb modern-platform gyöngyszemekkel. A kamera fix, még nagyítani sem tudunk (sajnos ezúttal nem csodálhatjuk közelről főhősnőnk idomait, ez le is von a játék vizuális értékéből). Pár perc játék után azonban meglepve tapasztaljuk, hogy úgy irányítjuk a képernyőn szaladgáló mákszemnyi Lara-babát, mintha mindig ezt csináltuk volna. A fejlesztők nagyon jó munkát végeztek, az egér-billentyűzet kombóval tökéletesen megoldhatók még a legakrobatikusabb mutatványok is, és a Tomb Raider széria leggyengébb láncszeme, a harc (és lövöldözés) is jól sikerült: megkockáztatom, hogy a legjobb és legélvezetesebb csatározásokat élhetjük át a sorozat történetében, retró-kameraállás ide, vagy oda. Ráadásul nincs töltés: minden pálya egyben van, lemezről streameli be magát, szóval semmi sem akasztja meg az akciót.

Extrák és egyéb bónuszok tömkelege

A történetet nem akarjuk spojlerezni (nem egy nagy eresztés, a szokásos relikviás-misztikus vonal), érezhetően ezúttal nem a történetre vagy a narratív elemekre hegyezték ki a dolgot, inkább az akció és a fejtörők dominálnak.

 A legnagyobb újítás, hogy ezúttal két szereplő körül forog a játék – Lara és társa, a maja harcos, Totec a főszereplők. Egyjátékos módban természetesen kedvenc kincsvadászunkat irányítjuk, az igazi móka azonban multiplayerben indul: ekkor két játékos oldja meg a fejtörőket/pályákat, az egiyk Larával, a másik pedig az igen karakteres maja harcost, Totecet irányítva segít neki. Ez egy elég nagy újítás, a Tomb Raider játékokban eddig sosem volt semmilyen többjátékos opció. Ez a kooperatív mód nagyon jól sikerült (talán még jobb is, mint maga az alapjáték) – a fejtörők élvezetesebbek, minden megoldáshoz két ember kell, és a csaták is sokkal dinamikusabbak.  

A játék (valószínűleg, mivel egy ún. „download only title”, azaz csak letölthető verzióban forgalmazzák) elég rövid, ha nekiesünk, négy-hat óra alatt végezhetünk, a Tomb Raider játékok azonban mindig a magas újrajátszhatósági értékről voltak híresek. Nincs ez másként a legújabb rész esetében sem: ezerféle „challenge” (kihívás, feladat), gyűjtögetnivaló, extra fegyverek és új ruhák Ms. Croftnak – ha mindennel végezni akarunk, három-négyszer végig kell tolnunk az összes pályát. Nem is beszélve arról, hogy a kooperatív mód szinte megunhatatlan – rengeteg kísérletezésre és közös mókázásra számíthatunk. A viszonylag rövid játékidő tehát nem vészes, hiszen rengeteg tartalommal zsúfolták tele a játékot.   

Lara Croft miniatűr verziója felülnézetből - érdekes módon beválik...

 A Crystal Dynamics merész húzása bevált: a Guardian Of Light nagyon kellemes, látványos és sokszor újrajátszható darabja lett a sorozatnak. Lara Croft rajongóknak kötelező, de az akciójátékok kedvelői, sőt még a „mindent háromdében akarok” fanatikusok is bátran tehetnek vele egy próbát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!