szerző:
Szegő Iván Miklós
Tetszett a cikk?

Tengerészeti és Víz Alatti Régészeti Múzeumot csinál a Batthyány térnél horgonyzó "Debrecen ex Kassa" hajóból az Octopus Egyesület. A 300 millió forintból – nagyobb részben EU-támogatásból – készülő múzeum nemcsak Magyarországon számít különlegesnek, hanem nemzetközi összehasonlításban is ritka – hajókon nem szoktak ilyen tengeri régészeti bemutatóhelyet kialakítani.

Magyarországon 25 évvel ezelőtt egy véletlennek köszönhetően kezdődött el a víz alatti régészet. A Tolna megyei Bölcskénél egy dunai zátonyt vizsgáltak meg, és kiderült, hogy egy római erőd maradványairól van szó. Olyasféle kisebb erőd lehetett ez, mint amilyennek a romjai Budapesten, az Erzsébet híd pesti oldalán láthatók, s amelynek a neve Contra Aquincum. Vagyis Bölcskénél is egy olyan, barbár területre telepített hídfőállás volt az ókor végén, ami a Duna túlpartját, a mai Dunántúlt, a római birodalom Pannonia provinciáját védelmezte. Csakhogy Tolnában a Duna medre erőteljesebben változott, mint Budapesten, így a római hadállás víz alá került. Minderről egy búvárkutató-régésszel, az első állandó Tisza-hidat, a törökök által 1562-ben létesített átkelőhely maradványait 2005-ben feltáró Kertész Róberttel beszélgettünk – stílusosan a Dunán, sétahajózás közben.

Profik

A víz alatti régészetet a nyolcvanas években szinte csak spontán, amatőr módszerekkel, leletmentésként végezték az archeológusok. Aztán a kilencvenes évek közepén megjelent az első professzionális szervezet Magyarországon, amely e területtel kezdett foglalkozni. Az Octopus Tengeri Régészeti Kutató Egyesület azóta végzett feltárásokat Dél-Afrikában, Brazíliában, Romániában, Kubában és Mozambikban. Dél-Afrikában egy brit (Grosvenor, 1770) és egy holland (Bato, 1784) készítésű hajóroncsot találtak, Brazíliában pedig egy gazdag leletegyüttest, egy 107 hajó maradványait tartalmazó területet derítenek fel.

Szalóky K. Attila, a múzeum megálmodója. A képre kattintva galéria!
©

Hogy mi különbözteti meg a profikat az amatőröktől? Az egyesülethez 2004-ben csatlakozott Kertész szerint például rendkívül drága berendezéseik, melyeket többnyire Amerikából szereznek be. Ilyenek például a hangrezgéseket kibocsátó és a visszaverődésüket érzékelő szonárok, melyek víz alatti tárgyak, sokszor iszappal fedett hajóroncsok, használati tárgyak, fegyverek, ágyúk felderítésére alkalmasak.

Szalóky 63 mélyen is dolgozott már

A Dunába a nyolcvanas években merülő kutatók aligha versenyezhetnek az Octopus alapítójával, az egyesület elnökével, Szalóky K. Attilával, aki egyben a múzeumhajó ötletadója is. Szalóky számos bevetésen irányította csapatát, és a hvg.hu-nak elárulta, egy alkalommal 63 méter mélységig ereszkedett le a tenger felszíne alá. Ám szerinte ennek nincs igazán jelentősége; egyrészt nem érdemes kockázatot vállalni, másrészt mindössze hat percet dolgozott lent. Azután viszont 48-50 percbe telt, amíg – a keszonbetegséget elkerülendő - lassan emelkedve újra elérhette a vízfelszínt.

©

Az Octopus most elhatározta, hogy az eddigi expedíciói során feltárt leleteit, adatait és a felderített hajók történetét kiállításon is bemutatja. Jelenleg a leletek nagy része két dél-afrikai intézményben, az East Londoni Múzeumban és a fokvárosi Tengeri Múzeumban látható, illetve ott őrzik őket. Ezen változtatna a budapesti Tengerészeti és Víz Alatti Régészeti Múzeum létesítése, amelyet a Debrecen ex Kassa nevű hajó átalakításával hoznának létre. Ráadásul Szalóky szerint az eddig a magyar múzeumok mélyén porosodó, víz alól előkerült más tárgyaknak is helyt adnának, sőt, rendszeres cserékkel időszaki kiállításokat, vándorkiállításokat is vendégül látnának.

2011-ben nyithat az új múzeum

©

Szerdai sajtótájékoztatójukon – a Batthyány térnél lehorgonyzott szállítóhajó még szinte üres rakterében fagyoskodó - Szalóky elmondta, hogy 2010 decemberében szeretnének nekilátni a „Debrecen ex Kassa” átalakításának, és 2011 májusában fejeznék be.

Ez az eredeti terveknél kicsit későbbi időpont, de a közbeszerzések lebonyolítása miatt húzódott a projekt. Az EU 252 milliót ad a projektre, az Octopus Egyesület pedig a 300 milliós összköltség fennmaradó részét saját forrásból állja.

A Debrecen ex Kassán egy 400 négyzetméteren kiállítótermet alakítanának ki, amelyhez egy konferenciák rendezésére is alkalmas helyiség csatlakozna. A múzeumben interaktív eszközök is lesznek: a hajó kormányzását szimuláló berendezés mellett egy viharszimulátort terveznek. Szalóky szeretne egy robotmanipulátort is, olyat, amilyenhez hasonló mélytengeri berendezésekkel például a Titanicot is kutatták külföldi régészek. Kutatók és régészek számára számítógépes terminálokat, könyv- és videotárat, valamint kutatóhelyeket alakítanak ki. Szalóky reméli, hogy a múzeum jegyárait ezer forint alatt tudják majd tartani.

A Debrecen ex Kassa története

A magyar Duna-tengerjáró flotta utolsó, még megmaradt tagját, a Debrecen ex Kassa folyam-tengeri motorhajót 1939-ben bocsátották vízre a Ganz hajógyár újpesti üzemében. 1944-ben, a front közeledtével Ausztriába menekítették a hajót, amelyet 1947-től Debrecen néven a magyar-szovjet közös vállalat, a Meszhart, majd 1955-től a Detert vett át. 1964-ben a Maharthoz került, ahol átalakították, és mint 1. számú műhelyhajó, 1998-ig a vállalat újpesti hajójavító üzemében állt.

©

1999-ben a hajót a Magyar Duna-tengerhajózásért Alapítvány (MDA) vette gondjaiba. Az Octopus Egyesület 2009-ben 25 éves bérleti szerződést kötött, hogy a hajó eredeti jellegét megtartva, teljes felújítás és modernizálás után egy múzeumot alakíthasson itt ki. 2010 márciusától a hatósági regiszterbe az Octopus Egyesületet jegyezték be üzembentartóként.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Gendersemleges megszólítást vezet be az egyik légitársaság

Gendersemleges megszólítást vezet be az egyik légitársaság

Messinek sikerült, az Apple-nek nem mindig – kis védjegytörténelem

Messinek sikerült, az Apple-nek nem mindig – kis védjegytörténelem

Megmutatta a BMW M2 CS, mit tud az Autobahnon

Megmutatta a BMW M2 CS, mit tud az Autobahnon