szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Gartner piackutató cég felméréséből kiderül, hogy másképp gondolkodnak a mobil platformok tulajdonosai és másként az alkalmazásfejlesztők.

A Gartner bemutatta legújabb jelentését a mobiltelefonok, illetve okostelefonok 2011 első negyedévi eladási adatairól, benne a különböző okostelefon-platformok, az Android, a Symbian, az iPhone, a Blackberry és a Windows Phone rangsorát bemutató táblázattal. Fontos, hogy ez esetben nem kiszállított, hanem világszinten értékesített darabszámokról van szó.

A Gartner adatai szerint az első negyedév sztárja az Android volt, 36,3 millió készüléket értékesítettek a Google operációs rendszerével. Ezzel az Android világszinten megelőzte a Symbiant, a Nokia nevéhez köthető operációs rendszer csupán 27,6 millió készüléken futott. Piaci részesedés tekintetében ez azt jelenti, hogy az Android az értékesítések 36, míg a Symbian 27,4 százalékát tudhatja magáénak – a táblázatból látható, hogy ez hatalmas erősödés az előző év hasonló időszakához képest. Az Apple IOS rendszere végzett a harmadik helyen a platformok rangsorában a negyedévet illetően, 16,9 millió értékesített készülékkel, ami 16,8 százalékos piacrészesedésre volt elég. Az okostelefon-platformok között a negyedik helyen a RIM Blackberryje áll, 13 millió eladott készülékkel, ami 12,9 százalékos piaci részesedést jelent.

Okostelefon-platformok eladási adatai és piaci részesedésük 2011 első negyedévében
Gartner

Érdekes kérdés a Microsoft operációs rendszerű okostelefonok helyzete. A Gartner szerint 3,7 millió készüléket adtak el a redmondi cég operációs rendszerével (3,6 százalékos részesedés), azonban ebből csak 1,6 millió készüléken futott az új, Windows Phone 7 rendszer, ami arra utal, hogy a Windows Phone számára az igaz áttörést majd a Nokia windowsos telefonjai fogják meghozni.

Érdekes szituációkat okozhatnak a fentiek egy-egy alkalmazásfejlesztő cég tárgyalójában, ahol eddig elsősorban az iOS rendszert favorizálták. A legérdekesebb gondolatot ugyanakkor Roberta Cozza, a Gartner fő kutatási elemzője fűzte hozzá a fentiekhez: „Minden alkalom, amikor a felhasználó letölt az okostelefonjára egy alkalmazást, vagy a személyes adatait szinkronizálja a platform fenntartója által biztosított felhőben, csökkenti az esélyét annak, hogy a felhasználó később más platformra vált majd át. Ez egyértelműen az erősebb rendszerek tulajdonosainak, a Google-nek és az Apple-nek kedvez egyelőre. Amellett, hogy a gyártók elkötelezik magukat valamelyik rendszer mellett, azt is látniuk kell, hogy az okostelefonok a számítógépek kiterjedt világának a részei."

Összefoglalva: az alkalmazások ébresztenek lojalitást a felhasználókban. Előfordul, hogy egy játék vagy alkalmazás kedvéért választanak vagy váltanak okostelefon-platformot, illetve készüléket. Vagyis a válasz arra a kérdésre, hogy „Az alkalmazás, amit éppen használok, elérhető-e a másik platformon?”, hozzásegít vagy megakadályozza a váltást. Éppen ezért fontos termék például az iPod Touch az Apple-nek, mert bevezeti a felhasználókat az Apple rendszerébe, így azok, akik játékkonzolnak iPod Touch készüléket használnak, valószínűleg okostelefonból is iPhone-t vesznek majd.

Mobiltelefon-gyártók értékesítési adatai és piaci részesedésük 2011 első negyedévében
Gartner

Az a tény, hogy az alkalmazások okoznak kötődést egy-egy okostelefon-platformhoz, a Microsoft részére a legfájdalmasabb igazság, hiszen jelenleg a WP7 rendszerre érhető el a legkevesebb népszerű, legendás alkalmazás. Éppen ezért nem meglepő, hogy olyan játékok fejlesztését támogatja a saját platformjára, mint a Doodle Jump, a Plants vs Zombies vagy az Angry Birds.

A felhasználói kötődés kialakítása nem arról szól, hogy ami elérhető az AppStore-ban, az az alkalmazás legyen letölthető az Android Market Place-ből is. Minden platform tulajdonosa érthető módon arra törekszik, hogy egyedi alkalmazások és játékok legyenek elérhetőek az ő rendszerében, amelyek kidomborítják a platform adta lehetőségeket és szolgáltatásokat. Ennek érdekében a platformgazdák olykor korlátok közé szorítják a fejlesztőket: lásd az AppStore szigorú moderálási elvei, vagy a Microsoft törekvése, hogy a WP7-alkalmazások hasonló arculat szerint készüljenek.

Ugyanakkor az alkalmazásfejlesztők érdekei éppen ellenkezőek: a bevételeiket akkor tudják maximalizálni, ha ugyanaz a játék vagy alkalmazás minden platformon elérhető, és ez nem igényel extra programozási erőforrásokat. Másképpen fogalmazva: a fejlesztők célja, hogy a felhasználók ne platformokhoz, hanem az ő alkalmazásaikhoz kötődjenek elsősorban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!