Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"83bc8eed-e711-492d-ad59-aa50f53ebf37","c_author":"Ligeti Nagy Tamás","category":"360","description":"Magára hagyott, csak magában bízó hétköznapi hős volt a 81 évesen elhunyt, Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész-rendező, Lukáts Andor.","shortLead":"Magára hagyott, csak magában bízó hétköznapi hős volt a 81 évesen elhunyt, Kossuth- és Jászai Mari-díjas...","id":"20250202_hvg-lukats-andor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83bc8eed-e711-492d-ad59-aa50f53ebf37.jpg","index":0,"item":"ce454ec9-4de6-4076-9b73-cdeadbffd871","keywords":null,"link":"/360/20250202_hvg-lukats-andor","timestamp":"2025. február. 02. 16:30","title":"„Én próbáltam az embereket szeretni, de ez nem ment nekik” – in memoriam Lukáts Andor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee67ee95-54c5-45b4-88ec-21b0c272c374","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Tavasszal indul Kapu Tibor, az első magyar űrhajós a Nemzetközi Űrállomásra, de a magyar űrprogram jelképét már most levédette Szijjártó Péter tárcája. A logóban a Holdról is látszik Magyarország, és van benne egy csillagokból álló csodaszarvas.","shortLead":"Tavasszal indul Kapu Tibor, az első magyar űrhajós a Nemzetközi Űrállomásra, de a magyar űrprogram jelképét már most...","id":"20250204_Levedette-a-kulugy-a-magyar-urprogram-jelkepet-amit-cipotol-a-karacsonyfadiszig-mindenre-ratennenek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee67ee95-54c5-45b4-88ec-21b0c272c374.jpg","index":0,"item":"1e5598ae-89e0-4b11-b4c9-3b3253a8129a","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_Levedette-a-kulugy-a-magyar-urprogram-jelkepet-amit-cipotol-a-karacsonyfadiszig-mindenre-ratennenek-ebx","timestamp":"2025. február. 04. 12:07","title":"Levédette a külügy a magyar űrprogram jelképét, és cipőtől a karácsonyfadíszig mindenre rátenné","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60886144-8775-4fc7-8501-7805beda5ad8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A BKV elárulta, mi a magyarázat.","shortLead":"A BKV elárulta, mi a magyarázat.","id":"20250204_mozgolepcso-kapaszkodo-korlat-miert-gyorsabb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60886144-8775-4fc7-8501-7805beda5ad8.jpg","index":0,"item":"78332502-de9c-417b-9e5a-fd1af2e51830","keywords":null,"link":"/elet/20250204_mozgolepcso-kapaszkodo-korlat-miert-gyorsabb","timestamp":"2025. február. 04. 05:01","title":"Miért megy gyorsabban a kapaszkodó, mint a mozgólépcső?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dbbcb58e-ee25-470e-ac50-c1a57db0f8bb","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Dow Jones, az S&P 500 és a NASDAQ is jóval alacsonyabban nyitott, mint ahol pénteken, a vámok bejelentése előtt abbamaradt a kereskedés.","shortLead":"A Dow Jones, az S&P 500 és a NASDAQ is jóval alacsonyabban nyitott, mint ahol pénteken, a vámok bejelentése előtt...","id":"20250203_donald-trump-usa-tozsde-dow-jones-nasdaq","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dbbcb58e-ee25-470e-ac50-c1a57db0f8bb.jpg","index":0,"item":"fbfb67b9-fcce-433e-94de-100ce50ae712","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_donald-trump-usa-tozsde-dow-jones-nasdaq","timestamp":"2025. február. 03. 15:50","title":"Erőteljes mínusszal nyitottak az amerikai tőzsdék a vámhírek utáni hétfőn","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41d5b729-a88e-4f1f-a6f9-dcb2d1b89c0c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Licitálnak a vevők az elérhető lakásokra. Van eladó, aki már inkább letiltja a számát, olyan sokan keresik. Ingatlanba ömlik az állampapírok után kifizetett kamat.","shortLead":"Licitálnak a vevők az elérhető lakásokra. Van eladó, aki már inkább letiltja a számát, olyan sokan keresik. Ingatlanba...","id":"20250203_Elszabadult-az-ingatlanpiac-napok-alatt-elkapkodjak-a-lakasokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41d5b729-a88e-4f1f-a6f9-dcb2d1b89c0c.jpg","index":0,"item":"ce2f092b-e81a-4ae4-9212-d69038eb216c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_Elszabadult-az-ingatlanpiac-napok-alatt-elkapkodjak-a-lakasokat","timestamp":"2025. február. 03. 07:53","title":"Elszabadult az ingatlanpiac, napok alatt elkapkodják a lakásokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa309838-ced0-4c88-b599-4f28aacba8b5","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"360","description":"A világ legnagyobb kereskedelmi bankja, a svájci UBS vezető közgazdásza szerint az Egyesült Államok rosszabbul járna egy kereskedelmi háborúval, mint Európa, Budapestnek pedig kockázatos vállalás lenne olimpiát rendeznie. Miért drágább ma már a tojás, mint a kokain? És mit éreznek majd az európai polgárok Donald Trump vámháborújából? Paul Donovannel az angliai Coventryben, a World Economics Summit (WES) közgazdasági konferencián beszélgettünk.","shortLead":"A világ legnagyobb kereskedelmi bankja, a svájci UBS vezető közgazdásza szerint az Egyesült Államok rosszabbul járna...","id":"20250203_donald-trump-vamhaboru-paul-donovan-UBS-kozgazdasz-interju-vam-inflacio-olimpia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa309838-ced0-4c88-b599-4f28aacba8b5.jpg","index":0,"item":"02b87d35-9dea-4db7-8e01-be5ed3ca51d5","keywords":null,"link":"/360/20250203_donald-trump-vamhaboru-paul-donovan-UBS-kozgazdasz-interju-vam-inflacio-olimpia","timestamp":"2025. február. 03. 12:04","title":"Paul Donovan a HVG-nek: A vámok nem úgy működnek, ahogy Donald Trump gondolja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6311ffa1-62de-49b8-aa26-8f4e14f23172","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Rossz év volt 2024 az építőipari mikro-, kis- és középvállalkozások számára, reálértéken visszaesett a lakáscélú hitelek összege, a felújítási célúaké pedig éppen csak csordogált. 2025 jobbnak ígérkezik, aminek már látszanak is a jelei.","shortLead":"Rossz év volt 2024 az építőipari mikro-, kis- és középvállalkozások számára, reálértéken visszaesett a lakáscélú...","id":"20250203_otthonfelujitas-ingatlan-epitoipar-lakasfelujitasi-hitel-lakasvasarlasi-hitel-kkv-juhasz-attila-evosz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6311ffa1-62de-49b8-aa26-8f4e14f23172.jpg","index":0,"item":"cd12aad9-c444-45ae-b0ab-3f5b5d05df52","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_otthonfelujitas-ingatlan-epitoipar-lakasfelujitasi-hitel-lakasvasarlasi-hitel-kkv-juhasz-attila-evosz","timestamp":"2025. február. 03. 12:28","title":"Állami támogatás nélkül alig akar otthonára költeni a lakosság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7be8c3b-537e-4ba0-bd85-f05864664b04","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Liang Venfeng a kínai holdújév alkalmából látogatott el a dél-kínai Kuangtung tartományba, ahol gyerekkorában élt.","shortLead":"Liang Venfeng a kínai holdújév alkalmából látogatott el a dél-kínai Kuangtung tartományba, ahol gyerekkorában élt.","id":"20250203_liang-fenfeng-deepseek-kina-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7be8c3b-537e-4ba0-bd85-f05864664b04.jpg","index":0,"item":"7be9c790-ee21-441b-b3f5-a1f96f16fb9c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_liang-fenfeng-deepseek-kina-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. február. 03. 12:03","title":"Hősként ünnepelték szülőföldjén a DeepSeek alapítóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több mint 3,9 millió magyar Facebook-felhasználó, kétmillió mobilinternet-előfizető, egymillió okostelefon, több tízezres nagyságrendű, folyamatosan növekvő hazai táblagépes felhasználói kör. A közösségi média- és mobiltartalom-forradalom kitörése után nyakig a "mainstream”-ben a közelgő HVG tartalommarketing szeminárium egyik előadójával beszélgettünk.
Ahhoz, hogy megértsük a közösségi szájtok pszichológiáját, érdemes visszamenni kicsit az időben - a Facebook előtti évekre. Az internetet az emberek mindig is három nagyobb szükségletük kielégítésére használták: információszerzésre, kapcsolattartásra és szórakozásra – mutat rá Kékesi Zsuzsa, a HVG Digitális Programiroda vezetője.
Korábban információt a tartalmi szájtokról, emailekből, a keresőkön keresztül mindenféle oldalakról szedtünk össze, kapcsolatot emailben, chaten, Skype-on tartottunk, szórakozni pedig az erre szakosodott oldalakon próbáltunk. A közösségi oldalak mindhárom szükségletre választ adnak, némelyik jobban, némelyik rosszabbul. Minél jobb válaszuk van, annál népszerűbbek lesznek.
A mobilos tartalomfogyasztás és a közösségi média általános használata azonban újfajta gondolkodást követel, és más működési modellt a tartalomszolgáltatóktól, márkáktól.
A közösségi média szerepe mutatja az utat a mobil felé is. Azzal, hogy változott az információ beszerzésével szemben támasztott igényünk, mert mindenkit jobban érdekel az a tartalom, amit az ismerőseim szemezgetnek, ajánlanak nekünk, a tartalom előállítóinak is változott a feladata – teszi hozzá Kékesi Zsuzsa.
Jelen kell lenni a közösségi oldalakon, ráadásul úgy, hogy ne valami rideg, személytelen szereplője legyünk ennek a térnek, hanem aktív részesei.
A mobil továbbmegy ezen a dimenzión, és az olvasóhoz nem csak a közösségein keresztül, hanem földrajzilag is közelebb viszi a tartalmat. A mobil eszközöket elképesztően sok dologra használjuk, de ha tartalmat fogyasztunk rajta, akkor nem csak az érdekes számunkra, mit ajánlanak az ismerősök, hanem arra is, hogy lokáció alapon mi releváns számunkra. A közlekedési információk vagy az időjárás például csak azon a földrajzi helyen érdekesek, ahol ténylegesen tartózkodunk. Mindez újabb kihívás a tartalomszolgáltatóknak.
Ha van olyan extra szolgáltatás, amit a Facebook közösségeken keresztül vagy az okostelefonok funkcióit kihasználva tud nyújtani egy cég az ügyfeleinknek, akkor már érdemes elgondolkodni rajta.
Itt persze szétválik a dolog a kérdés mentén: mit várunk tőle? Ha image vagy márkahűség erősítése a cél, akkor érdemes alacsonyabb költségek mentén elkezdeni a fejlesztéseket, és nem alkalmazásban, csak az adott felületre optimalizált oldalban gondolkodni. Ha viszont bevételt várunk tőle, akkor egy megtérülési számítás megmutatja, mennyit költhetünk el fejlesztésre, és ha az egyenleg pozitív, akkor valóban lehet alkalmazást fejleszteni.
A fejlesztések ugyanis drágák, és gyakran nincs belőlük közvetlen üzleti haszon. Néha többet kell elkölteni egy mobilos fejlesztésre, mint amit összesen elköltött eddig a cég a weboldala kialakítására.
Első lépésben a szakemberek egy mobilra optimalizált oldal elkészítését szokták javasolni. Az alkalmazáshoz úgyis kelleni fog, de amikor elkezd egy ilyen oldalt megtervezni az ember, már szembesül azokkal a problémákkal, amik később, a sokkal drágább app fejlesztésnél elő fognak jönni. Például milyen funkciókat tegyünk rá, hogyan fér ki a tartalom egy képernyőre, mekkora gombok kellenek, hogy ujjal lehessen navigálni, milyen útvonalakat járjon be a felhasználó, kell-e rá belépés, regisztráció.
Mire egy ilyen tervezési folyamaton átverekedtük magunkat, már gyerekjáték lesz az első alkalmazás, amihez Kékesi Zsuzsa az iOS (iPhone) fejlesztést javasolja, mert könnyen lehet rá fejleszteni, és kevés számú készülék variáció létezik, amin tudni kell tesztelni az alkalmazást. Következő lépésben célszerű Androidra is fejleszteni, de az nem rutinművelet. Sok készülékgyártó különböző felbontású telefonján, különböző Android verziókon, különböző hardveres háttérrel kell tesztelni, nem egy gyors győzelem.
Érdemes mindkét alkalmazást olyan fejlesztő céggel elkészíttetni, akiknek megfelelő tapasztalatuk van, és a korábbi ügyfeleikkel is érdemes a fejlesztés megrendelése előtt beszélgetni, mik voltak a gondok a projekt során.
A Facebookos fejlesztés eggyel könnyebb eset, itt ma már bármilyen webes fejlesztő cég számára elérhető a Facebook interfész leírása, és a képernyő optimalizálása egyelőre csak a desktop verzióra korlátozódik, mivel a Facebook mobil verzióban nem érhetők el az alkalmazások.
Sokféle mérőszám lehet attól függően, hogy mi volt vele az eredeti cél. Általános ökölszabályként kimondhatjuk, hogy minél többen használják, annál sikeresebb. Mobil esetében a használatot részint az alkalmazás-áruházak adminisztrációs felületén láthatjuk, ezek elsősorban a letöltésszámokat mutatják meg nekünk.
Másrészt természetesen Google Analytics-mérést építhetünk bele, amivel az alkalmazáson belüli oldalak látogatottságát lehet mérni. Nem árt, ha a kiválasztott fejlesztő cégnek ebben is van már tapasztalata, mert az Analytics-ben rejlő lehetőségek tovább mutatnak az egyszerű oldalletöltésen.
A Facebook legsikeresebb hazai alkalmazásai
A magyar Facebook appok közül kettő is kifejezetten sikeres, és egyben jó brand kiterjesztési kísérlet is. Az egyik a Bónuszkerék, ami az egyik kuponos oldal, a Bónuszbrigád alkalmazása. A másik az 5 perc angol, amit szintén sokan használnak annak ellenére, hogy nem valami nyereményjáték, hanem tanulni lehet belőle. Talán az egyik legnépszerűbb Facebook app természetesen a Csajok és Pasik, de néha olyan egyszerű ötletekből lesz nagy hájp, mint a Mi az indián neved?. Egyébként kínosan kevés a jó kezdeményezés a magyar Facebookon ahhoz képest, hogy milyen lehetőségek rejlenek benne és hogy relatíve olcsó rá fejleszteni.
A mobil appok más képet mutatnak. Ott az látszik, hogy vannak a klasszikus fejlesztő cégek, amelyek pénzt szeretnének keresni az innovatív ötleteikkel, és vannak cégek, akik márkakiterjesztésre használják a mobilt. Előbbi kategóriából az egyik leghasznosabb alkalmazás a BpMenetrend vagy a Traffipax figyelő, utóbbiból pedig a Vatera, a TeszVesz, de teljesen pozitív hazai példa az OTP alkalmazása is.
Komplex dolgokat szemléltet egyszerűen, képpel, rajzzal, szöveggel. Napjaink felkapott, már-már „hájpolt” vizuális kifejezési eszközéről, az infografikáról beszélgettünk a közelgő HVG tartalommarketing szeminárium kapcsán a rendezvény két előadójával.