Balogh Csaba
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?

A kínai mobilokról sokaknak még mindig a rossz minőség jut eszébe, pedig a Huawei és a ZTE már bebizonyították, hogy tudnak csúcsminőséget is produkálni. Idén a Lenovo mobiljai is bekerülnek a magyar mezőnybe, hamarosan pedig egy itthon eddig nagyjából ismeretlen gyártó, a Xiaomi kezd nemzetközi terjeszkedésbe. Csúcstelefonokat adnak fillérekért. Érdemes lesz figyelni rájuk.

Egy Google-alelnöki székből nem szokás a sarki mobilbolt ügyfélkapcsolati menedzser pozíciójáért felállni. Így amikor fény derült rá, hogy Hugo Barra, a kifejezetten sikeres Android operációs rendszerért felelős Google-alelnök a céget otthagyva a Xiaomihoz megy át, két dolog juthatott legtöbbek eszébe. Az egyik, hogy komoly vállalat lehet a Xiaomi, a másik pedig a kérdés: mégis miért lenne az?

Nagyon rövid történelem

A Xiaomi vezérigazgatója, Lui Jin, az itthon ingyenes Office-pótlójáról ismerhető kínai Kingsoft szoftvercégnél, fejlesztőként kezdte munkáját, 1998-ban vezérigazgató lett. Sikeres cégvezetői évek és több iparági befektetés után 2010-ben állt össze a Microsoftnál és a Google-nél is tapasztalatokat szerzett Bin Linnel, és öt szakmabéli társukkal együtt 2010. április 6-án megalapították a Xiaomit.

Az első, Mi-One névre hallgató készüléküket 2011 augusztusában adták ki, majd tavaly jött a Mi-Two. Mi-ndkettő nagy siker lett.

A Xiaomiben rejlő potenciálról sokat elárul: tavaly 7,19 millió okosmobilt adtak el, idén pedig, úgy tűnik, megduplázzák ezt a számot. Ennél jóval többet ad el az Apple, a Samsung, de még a Nokia is – viszont míg ők a nemzetközi piacon teszik ezt, a Xiaomi jelenleg csak egyetlen országban, Kínában hozza össze a milliós eladásokat.

Sikerükre jellemző még, hogy legutóbbi modelljükből, a Red Rice-ból a fő értékesítési csatornaként használt webshopjukban 100 ezer darab kelt el az első 90 másodpercben. És hogy mi fogyott ennyire? Egy olyan mobil, amelyikben négymagos 1,5 GHz-es processzor, 1 GB RAM, 8 megapixeles kamera és 4,7 colos HD kijelző van – szolgáltatófüggetlenül 30 ezer forintért.

Nincs profit a mobilon, avagy nem a mobilon van a profit

A gyártó prémium stratégiát folytat, más kínai vállalatoktól eltérően kizárólag csúcskategóriás telefonokban utaznak. Titkuk, hogy konkurenseikhez képest nagyjából harmadannyiért, vagy még annál is kevesebbért adják a bivalyerős mobilokat, amiken tulajdonképpen semennyit nem keresnek.

Nem jelentenek be félévente új zászlóshajót, egy modellt másfél évig tartanak topon. Ez a kutatás-fejlesztési költségek optimalizálása mellett azt is eredményezi, hogy bár a nagyon alacsony ár miatt a készülékeladásokon nincs profit, másfél éven át aktívan folyik be a pénz például a telefonokhoz árult kiegészítőkből. A kiegészítőket pedig megéri gyártani, hiszen nem kell félévente újfélét csinálni, a nagyobb volumen pedig egy darabra vetítve értelemszerűen (egyre) alacsony(abb) előállítási költséget jelent.

Szolgálnak és védenek

Szintén komoly bevételt jelentenek a szolgáltatások. Bin Lin elnök társalapító az idei D: Dive Into Mobile konferencián ki is hangsúlyozta ezt. "Úgy gondoljuk, hogy a mobil internetezés jövője a szolgáltatásokról szó. A mobilok pont olyanok, mint 20 éve a számítógépek voltak. Hatalmas profitot generáltak az elején, de mára ez egyszámjegyűre olvadt. Hasonló dolog indul be az okostelefonoknál. A csökkenő nyereségű eszközök helyett mi tehát a szolgáltatásokra koncentrálunk".

A Xiaomi alaposan testre szabja az Androidot, MIUI névre hallgató felhasználói felületükről szinte rá sem lehet ismerni a Google-féle alapokra. Emellett saját üzenetküldőt, mobilbiztonsági rendszert és biztonsági mentési/visszaállítási szolgáltatást is kínálnak készülékeikhez.

Hugo Barra, a Xiaomihez átment, androidért felelős Google-alelnök
©

Se marketing, se sales

A készülékeladások profitja mellett más is hiányzik a Xiaominál. A Verge szerint nincs például marketinges költségvetésük. Ez még csak feszegeti a "jó bornak nem kell cégér" közmondás igazságtartamát, az viszont már komoly kérdőjelet tesz utána, hogy a Xiaominál sales csapat sincsen, az értékesítés növekedését csupán azzal érik el, hogy nagyon jó bort csinálnak, és nagyon olcsón adják.

Még nincsenek a spájzban, de már figyelik a házat

Lei Jun a New York Timesnak azt nyilatkozta, hogy az egyik legkomolyabb gyártó szeretnének lenni. Ennek egyik eszköze a nemzetközi terjeszkedés lesz, a cikk elején említett Hugo Barra Google-alelnököt éppen emiatt csábították áll. Lei Jun szerint meg sem állnak a Fortune 500-as listáig.

A nemzetközi forgalmazást még idén beindítják, a fókuszban tartott csúcskategóriás készülékekkel.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!