szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy másfél évig tartó, több mint 800 tinédzsert megfigyelő kutatásból kiderült, hogy minden egyes tévézéssel töltött óra ugyanannyira ront a gyerekek tanulmányi eredményein.

A Cambridge Egyetem nagy volumenű kutatásával egyrészt tovább erősítette, hogy a sok tévézés ront a gyerekek jegyein, másrészt azt is pontosította, hogy mennyire. Ehhez 845 iskolást láttak el egy speciális szenzorral, amely egészségi adatokat mért, illetve folyamatosan felmérték, hogy a vizsgálat kezdetén 14 éves diákok mennyi időt töltenek tévézéssel, számítógépes játékokkal, böngészéssel a neten, illetve mennyit tanulással és olvasással.

Másfél év után minden diák az Egyesült Királyság egységes oktatási felmérésében vett részt, ahol több tantárgyban ugyanolyan pontrendszer alapján értékelik a tudásukat. Itt 9 különböző értékelés, azaz "jegy" kapható minden tantárgyban. Amikor a szakemberek összevetették adataikat a teszteredményekkel, egy pontos átlaggal szembesültek, legalábbis a tévézés kapcsán – ettől persze még a túl sok számítógépezés is rontott a jegyeken, e tevékenység hatása viszont változó volt.

A számokból kiderült: ha valaki átlagban napi egy órával többet nézte a tévét, mint jobban teljesítő társai, akkor körülbelül 9 ponttal lett rosszabb eredménye, amely például megfelel egy tantárgyban két jegynek, vagy két tantárgyban egy-egy jeggyel rosszabb eredménynek. Ez magyar osztályzatokban nézve körülbelül egy jegy, vagy két tantárgyban fél-fél jegy romlásnak minősülhet. Ha valaki átlagban naponta két órával többet tévézett, mint a jól teljesítők, akkor ez a rossz hatás pontosan a duplája volt.

Ha ez érdekes volt, hasonlókért lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!