Balogh Csaba
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?

Elgépeléseket ejt a várakozások szerint alacsonyabb nézettségű műsorok címében, így veri át a hivatalos nézettségmérési algoritmust több amerikai tévécsatorna.

Míg itthon az M1 egyszerű összeadással, a kereskedelmi csatornák pedig egymáshoz nem mérhető adatok emlegetésével próbálják a valóságosnál magasabbra kihozni saját nézettségüket, az Egyesült Államokban sokkal kreatívabb módszerekhez nyúlnak.

A The Wall Street Journal újságírója vette észre, hogy a nézettségmérést végző Nielsen adatbázisában szerepel például egy NBC Nitely News című sor – miközben ilyen műsor valójában nincs, csak egy NBC Nightly News. Ugyanígy szerepel a The CBS Evening News helyett időnként CBS Evening Nws a műsorfüzetben az ABC World News Tonite című műsora pedig van, hogy Wrld New Tonite címen fut.

A nézők ebből aligha vesznek észre valamit, a tévében ugyanis természetesen a megszokott néven és főcímmel futnak a műsorok. A csatornák nem is a nézőket szeretnék megvezetni, hanem a tévésmérést Amerikában (is) végző Nielsen nézettséget mérő szoftverjét.

A The Wall Street Journal szerint ezek a “véletlen elgépelések” általában akkor kerülnek a hivatalos műsorfüzetbe, amikor a csatorna arra számít, hogy az adott műsort a szokásosnál kevesebben nézik majd meg, például valamilyen nemzeti ünnep vagy hosszúhétvége miatt kevesebben ülnek a készülékek előtt. Ilyenkor ugyanis az adott napi, elgépelt című adás alacsony nézettsége nem húzza le a heti átlagot – hiszen a Nielsen algoritmusa a címbéli néhány karakteres eltérés miatt már nem az adott műsorhoz sorolja az adást.

©

Egy példával élve: ha egy minden hétköznap esedékes műsort hétfőtől csütörtökig minden nap 1 millióan néznek, de pénteken csak 500 ezren, akkor azon a héten adásonkénti átlagos nézettsége 900 ezres lesz. Ha azonban a pénteki adásnap gyengeségével előre kalkulálva a hivatalosan kiadott műsorban elírják a címet, akkor a Nielsen-szoftver úgy számol, hogy az érintett műsor napi átlagban 1 millióan nézik. (És persze valahol a lista alján lesz majd egy 500 ezres nézettségű műsor is, ami egyetlen nap volt adásban a héten.)

A The Wall Street Journal találatai alapján a 2016-2017-es szezon tavaly őszi indulása óta az NBC 14 alkalommal élt az elgépelős trükkel, a CBS 12-szer, az ABC hétszer.

Nagy kérdés persze, hogy miért ilyen "buta a szoftver". A Nielsennél régóta van szabály arra, hogy különleges alkalmak esetén “át lehet címezni” a műsorokat, ezzel alapvetően a piackutató szerint sincs gond. A lehetőséget elsősorban a kiemelt ünnepek, például karácsony vagy hálaadás esetére tartják fenn. A csatornák azonban olyan mértékben és jelleggel használják a módszert, ami már a Nielsennek és a hirdetői oldalnak sem tetszik. Az iparág szereplői éppen ezért már jövő héten összeülnek, hogy beszéljenek a kialakult helyzetről.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Győzött a a Manchester City, előnyben a Real Madrid

Győzött a a Manchester City, előnyben a Real Madrid

Karácsony: Egy tollat és egy noteszt sikerült elhozni a kormánytól

Karácsony: Egy tollat és egy noteszt sikerült elhozni a kormánytól

A Louis Vuitton mögött álló csoport tulajdonosa vette meg az ikonikus német papucsok gyártóját

A Louis Vuitton mögött álló csoport tulajdonosa vette meg az ikonikus német papucsok gyártóját