Balogh Csaba
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?

Elgépeléseket ejt a várakozások szerint alacsonyabb nézettségű műsorok címében, így veri át a hivatalos nézettségmérési algoritmust több amerikai tévécsatorna.

Míg itthon az M1 egyszerű összeadással, a kereskedelmi csatornák pedig egymáshoz nem mérhető adatok emlegetésével próbálják a valóságosnál magasabbra kihozni saját nézettségüket, az Egyesült Államokban sokkal kreatívabb módszerekhez nyúlnak.

A The Wall Street Journal újságírója vette észre, hogy a nézettségmérést végző Nielsen adatbázisában szerepel például egy NBC Nitely News című sor – miközben ilyen műsor valójában nincs, csak egy NBC Nightly News. Ugyanígy szerepel a The CBS Evening News helyett időnként CBS Evening Nws a műsorfüzetben az ABC World News Tonite című műsora pedig van, hogy Wrld New Tonite címen fut.

A nézők ebből aligha vesznek észre valamit, a tévében ugyanis természetesen a megszokott néven és főcímmel futnak a műsorok. A csatornák nem is a nézőket szeretnék megvezetni, hanem a tévésmérést Amerikában (is) végző Nielsen nézettséget mérő szoftverjét.

A The Wall Street Journal szerint ezek a “véletlen elgépelések” általában akkor kerülnek a hivatalos műsorfüzetbe, amikor a csatorna arra számít, hogy az adott műsort a szokásosnál kevesebben nézik majd meg, például valamilyen nemzeti ünnep vagy hosszúhétvége miatt kevesebben ülnek a készülékek előtt. Ilyenkor ugyanis az adott napi, elgépelt című adás alacsony nézettsége nem húzza le a heti átlagot – hiszen a Nielsen algoritmusa a címbéli néhány karakteres eltérés miatt már nem az adott műsorhoz sorolja az adást.

MTI / EPA / Jason Szenes

Egy példával élve: ha egy minden hétköznap esedékes műsort hétfőtől csütörtökig minden nap 1 millióan néznek, de pénteken csak 500 ezren, akkor azon a héten adásonkénti átlagos nézettsége 900 ezres lesz. Ha azonban a pénteki adásnap gyengeségével előre kalkulálva a hivatalosan kiadott műsorban elírják a címet, akkor a Nielsen-szoftver úgy számol, hogy az érintett műsor napi átlagban 1 millióan nézik. (És persze valahol a lista alján lesz majd egy 500 ezres nézettségű műsor is, ami egyetlen nap volt adásban a héten.)

A The Wall Street Journal találatai alapján a 2016-2017-es szezon tavaly őszi indulása óta az NBC 14 alkalommal élt az elgépelős trükkel, a CBS 12-szer, az ABC hétszer.

Nagy kérdés persze, hogy miért ilyen "buta a szoftver". A Nielsennél régóta van szabály arra, hogy különleges alkalmak esetén “át lehet címezni” a műsorokat, ezzel alapvetően a piackutató szerint sincs gond. A lehetőséget elsősorban a kiemelt ünnepek, például karácsony vagy hálaadás esetére tartják fenn. A csatornák azonban olyan mértékben és jelleggel használják a módszert, ami már a Nielsennek és a hirdetői oldalnak sem tetszik. Az iparág szereplői éppen ezért már jövő héten összeülnek, hogy beszéljenek a kialakult helyzetről.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!