szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ha valaki rutinból keresgél egy-egy termék után az Amazonon, könnyen ráfázhat: nem biztos, hogy a legolcsóbbat és/vagy legjobbat kapja majd meg, a találati lista elején ugyanis egyre több a hirdetés.

A különböző, szolgáltatást vagy épp termékeket kínáló oldalakon bevett szokás, hogy a kereséskor az első néhány találat egy releváns hirdetés lesz. Ilyenkor csak a felhasználó szemfülességén múlik, észreveszi-e ezt, vagy gyanútlanul rákattint egy olyan termékre, amelynek gyártója fizetett a "jó helyért".

Hasonló megoldással az Amazon is operál, a cég körülbelül hat évvel ezelőtt, 2012 környékén kezdett el hirdetéseket megjeleníteni a találatok között. A Recode szerint azonban az elmúlt időszakban meglehetősen elharapózott a dolog.

Ha valaki például a cereal (vagyis gabonapehely) szóra keres rá a rendszerben, a találatok közül az első három szponzorált hirdetés lesz, majd jön egy sor az Amazon sajátmárkás termékeivel, míg végül a "valódi" találatok csak a harmadik sorban kezdődnek el. Ha valaki nem eléggé szemfüles, könnyen lemaradhat a jó ár-érték arányú ajánlatokról.

hvg.hu
hvg.hu

De hasonló a helyzet akkor is, ha valaki a camera szóra keres rá: az első két találat itt is szponzorált megjelenítés lesz.

hvg.hu

A Recode szerint a cégek részéről ha valaki szeretne ott lenni a találati oldal tetején, akkor különböző kulcsszavak után fizet. Ennek eredményeként könnyen lehet, hogy bár eleve egy adott márkára keresünk rá, a találatok között a konkurenca is megjelenik.

Jason Goldberg, a SapientRazorfish nevű digitális marketingügynökség ügyvezetője szerint az Amazon hatékonysága abban rejlik, hogy a felhasználók egy része nem görget lefelé a találati oldalon. Éppen ezért ha valaki jó helyre akar kerülni a termékével, sokat kell fizetnie a megjelenésért. A Merkel marketingügynökség adatai szerint 2018 második negyedévében 165 százalékkal költöttünk többet ilyen termékek megvásárlására, mint 2018 azonos időszakában.

Mindezzel persze az Amazon is jól jár, az eladások után ugyanis további pénzt kap az oldal. Ugyanakkor a kisebb cégeknek is megéri erre költeni, így ugyanis könnyebb lesz rájuk találni.

A cég nem kommentálta, hogy valóban nőttek-e a szponzorált termékek az oldalon, és tényleg ennyire agresszív-e a kampányuk.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!