szerző:
hvg.hu

Egy hete történt baleset a Bajkonurból elstartoló Szojuz űrhajóval, szerencsére mindkét űrhajós túlélte az incidenst. Most az amerikai Nick Hague mesélt arról, milyen volt átélni a baleset pillanatait.

Komoly riadalmat keltett a múlt héten, hogy a kazahsztáni Bajkonurból útnak indult Szojuz űrhajó a sikertelen startot követően kényszerelállást hajtott végre Kazahsztán területén. A balesetet szerencsére az amerikai és az orosz űrhajós is túlélte, bár ehhez nagy mázli is kellett. A szakemberek azóta már sejtik, mi okozhatta a gondot a start után, az amerikai űrhajós Nick Hauge pedig hazatérve számolt be arról, milyen volt átélni a balesetet. És az elbeszéléséből kiderült: sokkal rosszabb, mint azt bárki is gondolná.

Nick Hague és Alekszej Ovcsinyin két perccel az indulás után érezték, hogy valami baj van. Mint mondta, nagyjából 50 km-es magasságban, a világűr szélénél jártak, amikor a hordozórakéta leválásakor probléma merült fel. Emiatt meg kellett szakítaniuk az indulást, és meg kellett kezdeniük az ereszkedést. A Szojuz MSZ–10 nagyjából 30 perccel később ért földet – számolt be róla a Gizmodo.

©

Hague beszámolója szerint annak ellenére, hogy kitört a káosz – a lámpák villogtak, a vészjelző pedig szirénázott –, tudta, hogy nyugodtnak kell maradnia. Pedig a modul jobbra-balra dobálta, majd szinte belepaszírozta őket az ülésbe. "Ha 1800 méteres másodpercenkénti sebességnél a kilövés után a rakétával történik valami, a dolgok igencsak felgyorsulnak" – jegyezte meg Hague.

Az amerikai űrhajós elmondta, az űr szélénél egy pillanatra elérték a zéró gravitációt, onnan viszont "megindultak lefelé". Ezzel viszont a legkevésbé sem tudott foglalkozni, közben ugyanis a földi irányítással kellett oroszul beszélnie.

"Minden erőmmel arra kellett összpontosítanom, hogy oroszul beszéljek. Tudtuk, hogy ha életben akarunk maradni, akkor nyugodtnak kell maradnunk, és minden feladatot pontosan és zökkenőmentesen kell végrehajtani" – mesélte Hague.

Nick Hague (balról)
©

Az orosz asztronauta Alekszej Ovcsinyin szerint Hague még a szabadesés ideje alatt is képes volt megőrizni nyugalmát, így meg tudták adni a földet érés pontos koordinátáit is. "Nem láttam rajta félelmet, a földi irányítás minden kérdésére azonnal válaszolt. Egyértelmű volt, hogy tökéletesen ura a helyzetnek" – tette hozzá Ovcsinyin.

Az ejtőernyő kinyílása előtt az űrhajósoknak fel kellett készülniük rá, hogy a gravitációs erő hétszerese hat majd rájuk. Szerencsére semmilyen komoly sérülést nem szenvedtek az asztronauták.

Hague szerint a landolás után már csak nevettek, kezet ráztak, és azon kezdtek el viccelődni, milyen rövid volt az útjuk.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Az újautószag jelenleg a legnagyobb kihívás az iparágban. Megmondjuk, miért

Az újautószag jelenleg a legnagyobb kihívás az iparágban. Megmondjuk, miért

Fotók jöttek a kispesti balesetről, egy nőt gázoltak halálra

Fotók jöttek a kispesti balesetről, egy nőt gázoltak halálra

Hasogdzsi-ügy: Németország belépési tilalmat rendelt el 18 szaúdival szemben

Hasogdzsi-ügy: Németország belépési tilalmat rendelt el 18 szaúdival szemben

Hugh Grantben végig ott volt a sötétség, csak elő kellett csalogatni

Hugh Grantben végig ott volt a sötétség, csak elő kellett csalogatni

Kiábrándító dolgok derültek ki, amikor megkérdeztek 1400 informatikai vezetőt

Kiábrándító dolgok derültek ki, amikor megkérdeztek 1400 informatikai vezetőt

Mesebeli tájat csinált a Mátrából és a Bükkből a havazás – fotók

Mesebeli tájat csinált a Mátrából és a Bükkből a havazás – fotók