szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

A végső összeszereléskor sérülhetett meg a kényszerleszállást végrehajtó Szojuz egy alkatrésze - erre jutottak a balesetet vizsgáló szakértők.

A végső összeszereléskor, a bajkonuri kilövőállásnál sérült meg az a szenzor, amely három héttel ezelőtt a Szojuz FG hordozórakéta balesetét kiváltotta – jelentette ki Oleg Szkorobogatov, a baleset okait vizsgáló bizottság vezetője.

Szergej Krikaljov, a Roszkoszmosz orosz állami űrvállalat emberes űrrepülési programjaiért felelős ügyvezető igazgatója korábban azt már elmondta, hogy az első és a második fokozat szétválását jelző egyik szenzor meghibásodása okozta a bajt. Szkorobogatov most közölte, hogy a kontaktusszenzor konzoljának deformálódása – 6 fokos elgörbülése  – miatt nem nyílt ki a D blokk oxidáló tartályának elvezető szelepének teteje. Ennek következtében a szétváláskor az egyik oldalelem nem távolodott el eléggé a rakétától, és a második fokozat üzemanyag-tartályhoz ütközött.

A vizsgálóbizottság vezetője szerint a szenzor bizonyítottan kizárólag az adott hordozórakéta-"csomag" bajkonuri összeszerelésekor sérülhetett meg, a gyártás során való meghibásodás kizárható. A konkrét felelősség megállapítása nem tartozott a bizottság feladatai közé.

Mint mondta, hasonló hiba potenciálisan még két Szojuz FG hordozórakétával fordulhatna elő: az egyik jelenleg a Guyana Űrközpontban, Kourou mellett van, a másikkal pedig november 16-án egy Progressz teherűrhajót terveznek a Nemzetközi Űrállomásra felbocsátani. A vizsgálóbizottság ajánlásokat dolgozott ki az ellenőrzés elvégzésére, amelyek magukba foglalják a "csomag" szétszerelését, a tüzetes kontrollt, valamint a fotó- és videodokumentáció elkészítését.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!