Apja halála után indította be a "gyász-Facebookot" egy férfi

Ki szeretne a nagymama halálhíre mellett egy cicusos videót vagy valami ízléstelen, vigyorgó szmájlikkal teletűzdelt üzenetet látni? Ezzel a lehetőséggel riogatja reménybeli felhasználóit az általa csak „gyász-Facebooknak” nevezett projekt alapítója, Mark Alhermizi.

  • HVG HVG
Apja halála után indította be a

A michigani üzletember évtizedekig maga sem gondolta volna, hogy bármi dolga lenne a halálesetekkel. Korábban egy benzinkutakra szakosodott reklámtévé-csatornát gründolt, amit aztán 2014-ben jó pénzért értékesített.

Hiába akarta azonban élvezni egy kicsit az életet a családja körében, pár hónapra rá elveszítette az édesapját. Ekkor szembesült azzal, hogy sokszor a modern technológiák sem segítik az érintetteket a családtagokkal és barátokkal való kommunikációban, a méltó megemlékezésben. Ezért úgy döntött, hogy megpróbálja kiaknázni az ezen a területen rejlő lehetőségeket.

Szoftverfejlesztő csapatának 30 alatti munkatársai azonban kétkedve fogadták az ötletet – mesélte Alhermizi –, majdnem egy évbe telt, mire meggyőzte őket. Ez végül csak azért sikerült, mert egyiküknek időközben meghalt a nagymamája, és a temetésről már ő is a projekt iránti lelkesedéssel tért vissza.

Így született meg az Everdays nevű okostelefonos alkalmazás, ami gyászolók zárt csoportjai számára könnyíti meg a diszkrét kapcsolattartást. Az applikációt letöltőknek meg kell adniuk néhány személyes adatukat, elérhetővé kell tenniük a telefonjukban lévő személyek névjegyét, valamint meg kell jelölniük azokat a társadalmi köröket (volt iskolákat, munkahelyeket, a szülővárosukat, az általuk látogatott klubokat, csoportokat), amelyeknek a gyászhírei őket is érinthetik. Így az algoritmus mesterséges intelligenciája jól be tudja majd lőni, kiknek a haláláról érdemes értesíteni a felhasználót (az elhunytakról a szintén regisztráló temetkezési vállalkozóktól szerez információkat a cég).

A nyilvánosan ősszel indult (Magyarországról még nem elérhető) app nemcsak az automatikus értesítésben különbözik az Alhermizi által a „közösségi média Wal-Martjának” nevezett Facebooktól és társaitól, hanem például abban is, hogy kizárólag a családi és baráti kör számára teszi könnyen elérhetővé az elbúcsúztatottal kapcsolatos képeket, videókat.

Az Everdays segít megfogalmazni a közhelyektől mentes, szívhez szóló digitális partecédulákat vagy kondoleáló üzeneteket azoknak, akik nehezen találják a szavakat a nehéz pillanatokban. A temetés előtt és után feltett üzenetek, posztok, képek nem is tűnnek el a folyamatosan érkező hírek süllyesztőjében, hanem akár évekkel később is visszanézhetők, kiegészíthetők az évfordulók alkalmával további megemlékezésekkel, bátorító szavakkal. A fejlesztők azzal is próbálják könnyíteni a fájdalmas időszak átvészelését, hogy a felhasználók előre beállított jelzéssel figyelmeztethetik magukat: ne feledjék el mondjuk hétvégeken, az évfordulókon vagy egy-két hónappal a temetés után is keresni gyászoló rokonaikat, barátaikat.

„Az embereket 50 éves korukra már lényegében havonta érinti egy haláleset” – hangsúlyozza az idén 51 éves alapító, aki a 45–54 év közti nőkben látja az alkalmazás legfőbb célcsoportját, de reméli, hogy lassan becsatlakoznak az okostelefont használó ifjabb generációk is. A tesztidőszakban már másfél millió ügyfelet szedett össze az Everdays, amelynek még nincs bevétele, de arra számít, hogy a felhasználók számának jelentős növekedése mellett egy éven belül „témába vágó” hirdetésekkel kezdhet profitot termelni. Növekedési potenciál mindenesetre van, hiszen az Egyesült Államokban évente 2,7 millió temetést szerveznek.

A cikk a HVG 2018/44. számában jelent meg.