szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nemrég újra felbukkant az egyik kaliforniai repülőtéren az a gép, amit már nagyjából egy évtizede fejleszt az Otto Aviation Group, de bármi hivatalosat lényegében még mindig csak a szabadalmi tervekből lehet tudni róla. Most úgy tűnik, hamarosan fel is szállhatnak vele.

Két évvel ezelőtt egy különleges, golyóformájú repülőgép bukkant fel a kaliforniai Victorville közelében található dél-kaliforniai logisztikai repülőtéren. A szerkezetről azóta sem lehet túl sokat tudni, nemrég azonban ismét felbukkant, és úgy tűnik, több ponton is finomítottak a terveken – hamarosan pedig fel is szállhat a gép.

A The Drive-nak annyit sikerült kiderítenie, hogy a repülőgép az Otto Aviation Celera 500L nevet viseli, és valószínűleg egy nagy teljesítményű eszközről lehet szó, ami új fejezetet nyithat a repülés történetében.

A gép – amely az N818WM lajstromjelet kapta meg – hátsó részére egy propellert szereltek fel, amit fehérről feketére cseréltek le.

Socal Arishow Review

2019 májusában a NASA egyik pilótája és fotósa is kiszúrta a szerkezetet a fentebb említett repülőtéren.

A fotók ellenére azonban továbbra is meglehetősen keveset lehet tudni arról, hogy pontosan milyen szerkezettel van dolgunk. A gyártó Otto Aviation Group azonban már közel egy évtizede dolgozhat rajta, a lehető legnagyobb titokban. A szabadalmi terveket ugyan meg lehet nézni a neten, ám az sem árul el sokkal többet a Celera 500L-ről, csupán annyit, hogy a jelenleginél jobb hatásfokú repülésre törekednek a fejlesztéssel.

A tervek egy olyan gépet mutattak be, ami 740-820 km/h-s sebességgel képes repülni legfeljebb 20 km-es magasságban, ami körülbelül 5,59–7,8 liter üzemanyagot fogyasztana el 100 km-enként. Összehasonlításként: a Pilatus PC-12-es könnyű szerkezetű, egypropelleres repülőgép repülési magassága nagyjából 9,1 km, sebessége 531 km/h-ra, miközben a fogyasztása nagyjából 47,1 liter/100 km.

Az amerikai Szövetségi Légiközlekedési Hivatal (Federal Aviation Administration, FAA) 2019 februárjában hagyta jóvá a Celera 500L légi alkalmasságát, valamint a Raikhlin Aircraft Engine Developments (RED) A03 V12-es motorját.

RED

Az egyelőre nem világos, hogy a repülőgép egy vagy két motort használ-e, az FAA azonban egymotoros gépről beszélt – a szabadalmi tervek azonban ennek ellenkezőjét mutatták.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!