szerző:
hvg.hu

Az ír adatvédelmi bizottsághoz benyújtott panasz szerint a Google adatgyűjtési technikáival megkerüli az európai adatvédelmi irányelveket.

Alig néhány napja történt, hogy a Google igen komoly büntetést kapott az amerikai kereskedelmi hatóságoktól, melynek értelmében a cégnek 170 millió dollárt – átszámítva mintegy 50 milliárd forintot – kell fizetnie azért, mert a YouTube gyerekek személyes adatait gyűjtötte, reklámcélokra, szüleik beleegyezése nélkül.

Máris egy újabb, hasonló ügy miatt fájhat a keresőóriás feje. Az ír adatvédelmi bizottsághoz ugyanis egy olyan panaszt nyújtottak be nemrég, amely szerint a Google a felhasználókhoz rendelt rejtett weboldalakat használt ahhoz, hogy további információt tudjanak nyújtani a hirdetőknek az emberek online tevékenységéről.

A BBC beszámolója szerint a hirdetéseket irtó, ezért gyors, ugyanakkor a felhasználók védelmére is figyelő Brave böngésző készítői végeztek némi kutatást a cég hirdetési rendszerében, hogy megnézzék, a Google mennyire "megy" a felhasználók után. Vizsgálódásuk eredményét megküldték az ír adatvédelmi bizottságnak.

©

Johnny Ryan, a Brave biztonsági főnöke a vizsgálat során a Google Chrome böngészőjét használta, úgy, hogy az általa kezelt eszközre nem jelentkezett be, és azon nem is voltak semmilyen böngészési adatok. Lényegében úgy "viselkedett", mint egy teljesen új felhasználó.

A szakember ekkor fedezte fel azt a rejtett weboldalt, amelynek egyedi címe van, és ami lényegében egyedi azonosítóként működik. Ezt az úgynevezett rejtett jelzést (pseudonymous marker) a böngészés során keletkező sütikkel (apró nyomkövető fájlok) kombinálva segíthet követni a felhasználó internetezési szokásait.

A sütik és a rejtett weboldal közötti legnagyobb különbség azonban az, hogy míg előbbihez engedélyt kell kérni a felhasználótól, utóbbi ezt nem tette meg. A szakember szerint egyórányi böngészés után legalább kilenc ilyen weboldalt hozott létre a Google, 11 lemásolt oldal pedig továbbította a róla szóló adatokat.

©

Bár a szóban forgó oldalakat Ryan nem látta, ezek olyan információkat tartalmazhattak, mint a felhasználó életkora, neme, szokásai, hogyan használja a közösségi médiát, etnika és politikai hovatartozása. A szakember szerint nyolc cég egy vagy több weboldalon egyszerre volt "aktív", összesen 278 alkalommal kérték le a róla szóló adatokat.

A Brave szerint a Google ezeket a weboldalakat az európai uniós adatvédelmi irányelv, a GDPR megkerülésére használja fel. Az adatvédelmi hatóság ezért most arra kíváncsi, hogy ezek az oldalak segítenek-e abban, hogy profilozzák a felhasználókat, és a Google tevékenysége mennyire mond ellent a GDPR-ban foglaltaknak. A Google szóvivője ugyanakkor jelezte: az oldalakat arra használják, hogy megmérjék, mennyit "késik" egy weboldal betöltődése – nem pedig arra, hogy azonosítsák velük a felhasználókat.

©

Abban alapvetően nincs túl sok újdonság, hogy a cégek személyre szabott hirdetéseket jelenítenek meg a felhasználóknak. Az ingyenes szolgáltatások ugyanis csak látszólag ingyenesek, valójában az adatainkkal fizetünk értük. A probléma sokkal inkább az, hogy az elmúlt években egyre kifinomultabbá váltak azok a módszerek, amelyekkel adatokat nyernek ki a felhasználóktól – állítja Frederike Kaltheuner, a Privacy International szakembere.

Kaltheuner szerint a cégek a legszemélyesebb dolgainkról is tudnak: arról, ha valaki mondjuk merevedési zavarral, vagy épp súlyos depresszióval kapcsolatos cikket olvas. És mivel a Google hirdetési rendszere mintegy 8,4 millió weboldalon van jelen a világon, elég nagy az esély, hogy belefutunk az egyikbe. Az itt begyűjtött adatokat aztán értékesíti a cég, amiből több milliárd dolláros bevétele származik.

A Google mindent cáfol, szerintük tökéletesen megfelelnek a GDPR-nak, az ír hatósággal pedig teljes mértékben együttműködnek. Ha a hatóság bűnösnek találja a céget, akkor súlyos büntetést szabhatnak ki rájuk – jóval nagyobbat, mint amit az amerikai kereskedelmi biztosságtól kaptak. Ugyanakkor Alan Alanward, a Surrey Egyetem számítógépbiztonsági szakembere szerint ha a Google-nek meg is kell szüntetnie az eddigi adatgyűjtő gyakorlatát, biztosan kitalál helyette egy másikat.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Európa tud jobbat a Facebook pénzénél – csak győzzük kivárni

Európa tud jobbat a Facebook pénzénél – csak győzzük kivárni

Elutasította az NVB Berki és Tarlós ajánlásainak az összehasonlítását

Elutasította az NVB Berki és Tarlós ajánlásainak az összehasonlítását

Háztetőkön bóklászó fekete párduc rémisztgette egy francia város lakóit

Háztetőkön bóklászó fekete párduc rémisztgette egy francia város lakóit

Áder: Magyarországnak nincs akkora felelőssége a bolygóért

Áder: Magyarországnak nincs akkora felelőssége a bolygóért

Végtelen a légitársaságok fantáziája, ha extra szolgáltatásokért kell pénzt kérni

Végtelen a légitársaságok fantáziája, ha extra szolgáltatásokért kell pénzt kérni

Cuki meglepetéssel rukkolt elő a Google a Jóbarátok születésnapjára

Cuki meglepetéssel rukkolt elő a Google a Jóbarátok születésnapjára