szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Egyesült Államokban komoly problémát okoz, hogy az újrahasznosítható műanyagok egy részével valójában nem tudnak mit kezdeni a feldolgozó üzemek.

Sok dolog van, amit a hétköznapokban mi is megtehetünk azért, hogy lassítsuk a globális felmelegedést: vásároljunk tudatosan, használjuk kevesebbet az autónkat, gyűjtsük szelektíven a szemetet. Ez utóbbiban maguk a gyártók is segítenek, méghozzá azzal, hogy jelzik, milyen egyszer használatos műanyagokat – például poharakat, tálcákat, evőeszközöket – lehet újrahasznosítani. Csakhogy kiderült, a cégek által közölt információk félrevezetők lehetnek.

A Greenpeace legfrissebb jelentése szerint az Egyesült Államokban a szelektív hulladékgyűjtőkbe dobott műanyagoknak csupán egy kis részét tudják az újrahasznosító üzemek feldolgozni, a többi egész egyszerűen megy a szemétbe.

©

A kutatók 357 amerikai üzem működését vizsgálták meg, és kiderült, a hét különböző kategóriába sorolt műanyagok közül csupán az első két kategóriába tartozókat – azokat, amelyekből a műanyag palackok és a műanyag kancsók is készülnek – tudják feldolgozni. A másik öt típusba tartozókat viszont szinte alig képesek hasznosítani.

A felmérésből kiderült: a létesítmények

  • 14 százaléka fogadja be az ételes dobozokat,
  • 11 százaléka a műanyag poharakat,
  • 4 százaléka a műanyag zacskókat, és csupán
  • 1 százaléka a műanyag evőeszközöket.

John Hocevar, a Greenpeace-nek is jelentést készítő szakember szerint mindez azt jelenti, hogy az amerikai háztartások jelentős részében a szemétbe kerülő egyszer használatos műanyagokat egész egyszerűen nem tudják hol feldolgozni – írja az Earther.

©

A legnagyobb probléma, hogy a gyártók előszeretettel ragasztják fel a termékeiket az újrahasznosítható címkével, ami lehet, hogy technikailag igaz, a gyakorlatban viszont az adott tárgy ugyanúgy a szemétben végzi, mint a nem újrahasznosítható eszközök. A Greenpeace szerint így jár el az Egyesült Államokban a Walmart, az Aldi, a Danone és a Nestlé is.

A szakemberek a legjobb az lenne, ha a cégek nemcsak az újrahasznosítható anyagokra hívnák fel a figyelmet, hanem arra is, hogy az adott csomagolást mennyire könnyű vagy éppen nehéz az adott környéken feldolgozni. A Greenpeace úgy döntött, panaszt nyújt be az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottságnál azok ellen a vállalatok ellen, amelyek nem változtatják meg a címkézési metódusukat.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!