hvg.hu

A Fomalhaut b egy különleges exobolygónak tűnt – aztán nyoma veszett.

A csillagászok szeme előtt tűnt el egy korábban felfedezett exobolygójelölt, amely a friss adatok alapján talán nem is exobolygó volt – írja a Csillagaszat.hu.

A Déli Hal konstelláció legfényesebb csillaga a tőlünk 25 fényév távolságra lévő Fomalhaut. A Napnál tizenhatszor fényesebb csillag porgyűrűjét a Hubble-űrtávcső segítségével fedezték fel még 2004-ben. Néhány évvel később a gyűrűn belül, szintén a Hubble-űrtávcsővel, közvetlen leképezéssel felfedeztek egy exobolygójelöltet, amelyet Fomalhaut b-nek neveztek el a kutatók.

Csakhogy a képződmény mára teljesen eltűnt a távcsöveik elől.

A legvalószínűbb magyarázat az lehet, hogy a Fomalhaut b valójában sosem létezett, a megfigyelt jelenség pedig nem volt más, mint egy néhány évvel korábbi kisbolygóütközés által visszahagyott porfelhő. Ezt a hipotézist további megfigyelésekkel lehetne igazolni – írja a portál.

Az ilyen ütközések rendkívül ritkák, ezért óriási dolog, hogy sikerült egyet megfigyelnünk. Épp jókor voltunk jó helyen, így válhattunk a Hubble-űrtávcső révén tanúivá ennek a valószínűtlen eseménynek

– mondta Gáspár András, az Arizonai Egyetem csillagásza, a vizsgálatok vezető kutatója.

„A Fomalhaut-rendszer az exobolygók és bolygórendszerek fejlődésével kapcsolatos elméleteink legjobb tesztalanya. Ismerünk bizonyítékokat más rendszerekben történt hasonló ütközésekről, ám azok ereje meg sem közelíti ennek a nagyságrendjét. Itt megfigyelhetjük, hogyan semmisítik meg egymást a bolygók” – tette hozzá George Rieke, a kutatócsoport tagja, szintén az Arizonai Egyetem Steward Obszervatóriumának munkatársa.

A Fomalhaut b táguló porfelhője a Hubble-űrtávcső 2004 és 2013 közötti felvételei alapján. A felhőt a fényes Fomalhaut körül keringő két, több száz km átmérőjű égitest ütközése hozta létre.