Balogh Csaba
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?

A járványhelyzet hatására jelentősen megugrott a Facebookot napi szinten látogatók száma, így aztán a közösségi oldal által termett profit is sosem látott magasságokban szárnyalt az idei első negyedévben. A második negyedév kiszámíthatatlanságától viszont annyira tart a vállalat, hogy inkább nem is bocsátkozik becslésekbe.

Három hónap alatt 77 millióval lettek többen a világon azok, akik naponta használják a Facebookot – derül ki a vállalat szerda éjjel közzétett jelentéséből. Az éves növekedés 172 milliós volt. Ezen belül január elejétől március végéig annyival nőtt a facebookozók tábora, mint amennyit előtte 7-8 hónap alatt sikerült felmutatnia a közösségi oldal üzemeltetőinek.

Facebook

A napi aktív felhasználók száma 1,7 milliárd, ha pedig mindenkit beleszámolunk, akik havonta legalább egyszer belépnek, akkor már 2,6 milliárd emberről beszélhetünk.

Hasonlóan jó a helyzet a Zuckerberg-birodalom többi szegletében is. Ha a Facebook+Messenger páros mellett Instagramot és a WhatsAppot is beleszámoljuk, akkor összességében napi 2,36 milliárd, havonta 2,99 milliárd olyan ember van, aki megfordul valamely Facebookhoz tartozó rendszerben.

A központ által közölt adatok szerint a messengeres és whatsappon hívások mennyisége több, kijárási korlátozást bevezető országban is duplájára nőtt egy év alatt. A két alkalmazás valamelyikében világszerte naponta 700 millióan vesznek részt hangos vagy videós hívásokban. A vírus által megtépázott és teljes bezárkózásra kényszerített Olaszországban a csoportos videóhívások száma márciusról áprilisra 1000 százalékkal emelkedett.

Facebook

Az idő pénz

A több felhasználó összességében több időt tölt el és többet is kattintgat a Facebookon, így aztán nem csoda, hogy a vállalat a tavalyi első negyedév 14,9 milliárd dollárja után az idei első negyedévben 17,7 milliárd dolláros bevételre tett szert (+17%). Egy észak-amerikai facebookozó átlagosan több mint 34 dollárt termelt, egy-egy európai felhasználó tevékenysége révén pedig 10 dollárnyi (főleg hirdetési) bevétel folyt be a Facebook kasszájába. Az ázsiaiak fejenként (átlagban) csupán 3 dollárral szaporították a bevételt, a világ többi részén élőknél pedig a két dollárt sem éri el ez az érték (1,99).

A bevételnél is erőteljesebbre sikerült a nyereség: az egy évvel korábbi 2,4 milliárd dolláros profitot sikerült duplázni (+102%), így

2020 első három hónapjában 4,9 milliárd dollárnyi tiszta haszonra tett szert a Facebook. Ez nagyjából 1 597 596 000 000 forintot jelent.

Ennyi pénz már mutat annyira jól, hogy egyelőre megnyugodhatnak a vállalat alkalmazottai: nem túl valószínű, hogy más technológiai cégek példáját követve leépítések következnének a Facebooknál. A részvényesek is megnyugodhatnak, illetve ők inkább izgalomba jöttek: a negyedéves eredmény közlése után mintegy 10 százalékkal ugrott meg a Facebook papírjainak értéke.

Hogy a második negyedév már nem lesz ilyen rózsás, az szinte biztos. Így aztán a Facebook – szokásával ellentétben – nem is tett pontos előrejelzést. Csak arról tájékoztatott, hogy áprilisban már jelentős visszaesést tapasztaltak a rendszerében megjelent hirdetések számában, ráadásul a hirdetési felületekért folyó verseny lanyhulásával ez a kevesebb hirdetés is olcsóbb egységáron került a közösségi oldalra. Hogy mi fog történni májusban és júniusban, arról pedig persze a Facebooknál sem tud senki semmi biztosan.

Ha kíváncsi a fejleményekre, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!