Balogh Csaba
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?

Hamarosan megnyílik az a felület, ahol a felhasználók egy független szervnek tehetnek panaszt, ha úgy érzik, jogtalanul törölte egy bejegyzésüket a Facebook. Van néhány feltétel, amelynek meg kell felelni ahhoz, hogy a bizottság érdemben foglalkozzunk a panasszal.

Múlt héten megalakult a Facebook Ellenőrző Bizottsága, amely az ígéretek szerint a közösségi oldaltól független testületként dönt majd a fontos tartalmi ügyekben. Amikor majd – nemsokára – megnyílik a fellebbezési felület, első körben olyanok fordulhatnak majd a szervhez, akik nem értenek egyet azzal, hogy a Facebook vagy az Instagram törölte egy vagy több bejegyzésüket.

Az Ellenőrző Bizottság tájékoztatása szerint négy feltétele van annak, hogy valaki a Facebook "legfelsőbb bíróságához" forduljon.

1) Csak aktív Facebook-felhasználó fellebbezhet, kizárólag saját ügyében

Ez egy igen fontos kikötés, hiszen azt jelenti, hogy akinek nem csak egy-egy bejegyzését törölték, hanem – akár azok miatt – felhasználói fiókját is, az nem tehet panaszt az Ellenőrző Bizottságnál. A szabályzat szerint a fellebbezés joga nem átruházható, így ismerős, családtag sem tehet panaszt helyettünk.

Megoldásnak tűnhet egy új profil létrehozása saját, valódi névre – sokan létrehoztak ilyet tavaly nyáron, amikor tömegesen törölt magyarokat a Facebook –, majd az azzal történő panaszbeadás. Ám ez a lehető legrosszabb ötlet. Az egyik gond vele, hogy ez így is más felhasználó panaszának minősül. A másik pedig az, hogy ha egy kitiltott személy új profilt hoz létre magának, azzal máris megsérti a Facebook felhasználási feltételeit.

2) A fellebbezés előtt meg kell várni a reklamáció elutasítását

Akinek a Facebook vagy az Instagram eltávolította egy bejegyzését, annak előbb az érintett platformnál kell panaszt tennie a döntés ellen. (Ez jellemzően a törlésről szóló értesítésben található linkre kattintva tehető meg.) Csak reklamációja elutasítása után fordulhat fellebbezésével az Ellenőrző Bizottsághoz.

3) A bejegyzés nem sértheti közzétevője államának törvényeit

Mivel egyes országok törvényei eltérnek egymástól, más államokban más-más szabályok vonatkoznak a szólásszabadságra. Mivel a leírás ennek kapcsán köti ki, hogy nem minden törlési döntés ellen lehet majd fellebbezni, ezért vélhetően arról van szó, hogy az egyértelműen az adott ország törvényével ellentétes bejegyzések törlésének ügyét nem lehet majd felülvizsgáltatni az Ellenőrző Bizottsággal. Így aztán előfordulhat, hogy ugyanazt a bejegyzés valakinél aktív maradhat, másnál pedig úgy törlik, hogy még fellebbezésnek sincs helye. Hogy egyértelmű legyen, melyik döntés fellebbezhető, azoknál egy erre utaló hivatkozási szám (reference ID) jelenik majd meg a döntésről szóló értesítésben.

4) A határidő 15 nap

Miután a Facebook vagy az Instagram törölte a bejegyzést, majd ezt a már említett módon első körben az adott platformnál reklamálja meg a felhasználó, reklamációja elbírálásáról is kap egy értesítést. Ennek a (végső) döntésnek a kézbesítése után 15 napja van arra, hogy panaszával az Ellenőrző Bizottsághoz forduljon. Az ígéret úgy szól, hogy ha az ügyet további vizsgálatra érdemesnek találja a testület, akkor jellemzően a Facebook/Instagram döntését követő 90 napon belül hozza meg saját döntését, melyről a felhasználó mellett a Facebookot/Instagramot is értesíti.

A Facebook vállalja, hogy végrehajtja a bizottság döntéseit.

Ha értesülni szeretne a fellebbezési űrlap megnyitásáról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!