Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"72dfe7a0-f5d1-4339-a4d9-a2997fae4718","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Mostantól már az ezer és kétezer fő közti települések kocsmái is pályázhatnak hárommilliós támogatásra, amit még visszafizetni sem kell. ","shortLead":"Mostantól már az ezer és kétezer fő közti települések kocsmái is pályázhatnak hárommilliós támogatásra, amit még...","id":"20250425_kormany-kiskocsma-program-tamogatas-kisfaludy-atm-tolna-falu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72dfe7a0-f5d1-4339-a4d9-a2997fae4718.jpg","index":0,"item":"67d8c4c6-71a3-44c4-8cb5-1865d909cccb","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_kormany-kiskocsma-program-tamogatas-kisfaludy-atm-tolna-falu","timestamp":"2025. április. 25. 17:28","title":"Tovább bővíti a kiskocsma-programot a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"710a527e-930c-4040-90b7-5f1ee77001ad","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kkv","description":"Harmadszor is megszerezte a felmentést az amerikai szankciók alól az orosz Gazprom Neft és a Gazprom többségi tulajdonában lévő szerb olajtársaság, a Naftna Industrija Srbije (NIS) – jelentette be Aleksandar Vucic szerb köztársasági elnök az Instagram közösségi oldalon szombaton.","shortLead":"Harmadszor is megszerezte a felmentést az amerikai szankciók alól az orosz Gazprom Neft és a Gazprom többségi...","id":"20250426_Megint-megkegyelmezett-a-szerbiai-Gazprom-cegnek-az-USA","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/710a527e-930c-4040-90b7-5f1ee77001ad.jpg","index":0,"item":"c2286cbf-da80-4a42-8e75-ff69bc71724a","keywords":null,"link":"/kkv/20250426_Megint-megkegyelmezett-a-szerbiai-Gazprom-cegnek-az-USA","timestamp":"2025. április. 26. 18:06","title":"Megint megkegyelmezett a szerbiai Gazprom-cégnek az USA","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a12d23da-14a2-4c49-af28-937de8585c29","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Sulyok Tamás köztársasági elnök nem hagyta szó nélkül, hogy a HVG publicistája, Tóta W. Árpád szatyor fingnak nevezte. És persze nem lehet úgy beszélni mostanában az államfőről, hogy ne kerülne szóba a logója. Tény, jár is a megkülönböztető jelzés egy olyan kemény dolgozó influenszernek, mint Sulyok Tamás. Aki nem hiszi, nem kell utánajárnia, ugyanis Ceglédi Zoltán szépen csokorba szedte a legjobb elnöki posztokat: vannak idézetek, lábképek, borsófőzelék is, sőt, még azt is megörökítették, ahogyan Sulyok Tamás kipróbálja a suttyantós-pukkantósat. ","shortLead":"Sulyok Tamás köztársasági elnök nem hagyta szó nélkül, hogy a HVG publicistája, Tóta W. Árpád szatyor fingnak nevezte...","id":"20250426_duma-aktual-sulyok-tamas-koztarsasagi-elnok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a12d23da-14a2-4c49-af28-937de8585c29.jpg","index":0,"item":"bdfdf5ab-e7f8-4d36-aa59-44c5b3c6b80e","keywords":null,"link":"/360/20250426_duma-aktual-sulyok-tamas-koztarsasagi-elnok","timestamp":"2025. április. 26. 18:30","title":"A Sándor-palotában dolgozik az ország egyik legsokoldalúbb influenszere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b965e8e-7e1f-4fe6-a47d-a48b6c05db16","c_author":"Fülöp István","category":"360","description":"A MoHu a hulladékkoncesszió 2023. közepi indulása óta az első másfél évét veszteséggel zárta. Nem akarnak más kárára nyereségesek lenni – mondja a HVG-nek Pethő Zsolt. Hova építene évi 360 ezer tonna kapacitású hulladékégetőt a cég? Miért magasabbak itt egyes csomagolásdíjak, mint Ausztriában? Elképzelhető, hogy később az egész országban csak a MoHu szállítja majd a szemetet? Ezekről is kérdeztük a Mol leánycégének vezérigazgatóját.","shortLead":"A MoHu a hulladékkoncesszió 2023. közepi indulása óta az első másfél évét veszteséggel zárta. Nem akarnak más kárára...","id":"20250425_hvg-petho-zsolt-mohu-vezer-interju-uzlet-a-palackban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b965e8e-7e1f-4fe6-a47d-a48b6c05db16.jpg","index":0,"item":"638022ef-d7bc-4075-86a1-299e5fd83d86","keywords":null,"link":"/360/20250425_hvg-petho-zsolt-mohu-vezer-interju-uzlet-a-palackban","timestamp":"2025. április. 25. 09:34","title":"MoHu-vezér a hulladékkoncesszióról: Ha ugyanolyan hatékonyan tudják csinálni, mint mi, akkor övék a megbízás 35 évig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd73097a-bd0d-4e68-9cd4-70c1171c6c7b","c_author":"Földes Márton","category":"360","description":"Éledezik a belengetett magyar-szerb védelmi és hadiipari szövetség, mégpedig egy balkáni lomtalanítás formájában. Belgrád viszi a már csak alkatrésznek jó magyar MiG-et, a kiszuperált radarrendszert meg a matuzsálem BTR-flottát, de még sokba kerülhet ez a jó üzletnek látszó leselejtezés. Vucsics szerint szerb gyalogsági harcjárműveket vehet a honvédség.","shortLead":"Éledezik a belengetett magyar-szerb védelmi és hadiipari szövetség, mégpedig egy balkáni lomtalanítás formájában...","id":"20250425_hg-balkani-lomtalanitas-lazar3-Aleksandar-Vucic-fegyverkereskedelem-katonai-szovetseg-egyuttmukodes-Magyar-honvedseg-BTR","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd73097a-bd0d-4e68-9cd4-70c1171c6c7b.jpg","index":0,"item":"36cbdd95-c5af-4317-9bb3-a9462982df8f","keywords":null,"link":"/360/20250425_hg-balkani-lomtalanitas-lazar3-Aleksandar-Vucic-fegyverkereskedelem-katonai-szovetseg-egyuttmukodes-Magyar-honvedseg-BTR","timestamp":"2025. április. 25. 06:40","title":"Intenzív fegyverkereskedelemben csúcsosodik ki a szerb-magyar katonai szövetség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cecff59a-1444-4086-b9a5-af97a8a59aed","c_author":"Serdült Viktória","category":"itthon","description":"Romanoswki ellen európai elfogatóparancs van érvényben, most ő vezeti a Magyar–Lengyel Szabadság Intézetét.","shortLead":"Romanoswki ellen európai elfogatóparancs van érvényben, most ő vezeti a Magyar–Lengyel Szabadság Intézetét.","id":"20250425_Az-Alapjogokert-Kozpontban-dolgozik-a-Magyarorszagon-menedekjogot-kapott-Marcin-Romanoswki-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cecff59a-1444-4086-b9a5-af97a8a59aed.jpg","index":0,"item":"85c1b2d6-01bd-4060-a0cf-4792d35afb92","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_Az-Alapjogokert-Kozpontban-dolgozik-a-Magyarorszagon-menedekjogot-kapott-Marcin-Romanoswki-ebx","timestamp":"2025. április. 25. 14:05","title":"Az Alapjogokért Központban dolgozik a Magyarországon menedékjogot kapott Marcin Romanoswki volt lengyel igazságügyminiszter-helyettes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76ad3332-9908-4fca-af89-68888508c405","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Január óta harmadával estek a cég részvényárai. ","shortLead":"Január óta harmadával estek a cég részvényárai. ","id":"20250425_Tovabbra-is-valsagban-a-Nissan-rekordmerteku-veszteseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76ad3332-9908-4fca-af89-68888508c405.jpg","index":0,"item":"c54437fb-77f6-4988-9738-670bb152e424","keywords":null,"link":"/cegauto/20250425_Tovabbra-is-valsagban-a-Nissan-rekordmerteku-veszteseg","timestamp":"2025. április. 25. 08:02","title":"Továbbra is válságban a Nissan, rekordmértékű veszteséget várnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a153f5a-3644-4d31-b6d1-d6e769f8c784","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sok felhasználót kizárhat a rendszerből a Windows 11, de van egy jó hír is: a dolog nem végzetes, és könnyen orvosolható.","shortLead":"Sok felhasználót kizárhat a rendszerből a Windows 11, de van egy jó hír is: a dolog nem végzetes, és könnyen...","id":"20250426_microsoft-windows-11-frissites-hiba-bejelentkezes-problemak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a153f5a-3644-4d31-b6d1-d6e769f8c784.jpg","index":0,"item":"796437c9-c79b-4c11-975f-bba7c1f3e9b0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250426_microsoft-windows-11-frissites-hiba-bejelentkezes-problemak","timestamp":"2025. április. 26. 08:03","title":"Van egy nem is olyan kicsi gond a Windows frissítésével – megint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Elaltatott disznókkal és emberi tetemekkel is végeztek törésteszteket
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A Spektrum új, Világraszóló találmányok című dokusorozatának első epizódja a töréstesztekre fejlesztett próbabábukat mutatja be, melyek alapjaiban forradalmasították az autóipart.
Az első autó olyan lassan haladt, így nem a többi járművel, hanem a gyalogosokkal és lovakkal való ütközés okozta a legtöbb gondot. Később ahogy az autók gyorsabbak lettek, John Stapp kezdte el vizsgálni, milyen erők hatnak az emberi testre egy autóbaleset során. Semmiféle kapcsolata nem volt az autóiparral, mégis az ő kutatásai vezettek el a próbabábu feltalálásához – idézi fel közleményében a Spektrum. Az 1940-es években végzett első kísérletei elég rémisztőek voltak, a Barbeque-tervezetben elaltatott disznókkal végzett ütközési teszteket, majd emberi tetemekkel is kísérleteztek. Előbbi nagy felháborodás váltott ki az emberekből, így a Pentagon megvonta a támogatást Stapptól, utóbbi pedig a testek különbözősége miatt nem nyújtott lehetőséget megbízható adatok gyűjtésére.
Végül 1949-ben egy fizikus, Samuel Alderson feltalálta az első tesztbábut, akit Sierra Samnek neveztek el. A figura 90 kilós volt, és 150 centi magas. Stapp Sierra Sammel folyatta a kutatásait, csakhogy a bábu – durván kapcsolódó végtagjai és rossz súlyeloszlása miatt – nem felelt meg az igényeknek, nem volt kellően élethű. Stapp ezredes ezek után arra az elhatározásra jutott, hogy a saját testén fogja tanulmányozni az erős lassulás hatásait. Gyakorlatilag ő lett a töréstesztek első, eleven próbabábuja.
Air Force Test Center History Office
Air Force Test Center History Office
A kísérletek során Stapp gyakran viselte a Charles F. Lombard tervezte, gyorsulásmérővel felszerelt sisakot, ezzel mérték és rögzítették a lassulási erőt. A rekord fékezési tempó 46,2 g lett az új rekord, ami azért is érdekes, mert korábban a tartós 18 g-t már halálosnak tekintették. Stapp végül szörnyű árat fizetett azért, hogy tűrőképességén túl hajszolta magát: a szemgolyójában elpattanó hajszálerek miatt átmenetileg megvakult, és össze-vissza zúzta magát.
A Spektrum közleménye emíti Samuel Aldersont is, aki újabb figurával rukkolt elő: a 77 kilós VIP-bábu lett Átlag Úr. Javítottak a súlyeloszlásán, csuklós ízületei és valósághű medenceszerkezete révén életszerű vezetési testhelyzetben ülhetett, emberszerűbb lett, és új műszerekkel is fölszerelték. Ezekkel a tudósok pontosabb adatokat gyűjthettek, és megalkothatták az egyik legsikeresebb biztonsági eszközt: a hárompontos rögzítő rendszert, vagyis a biztonsági övet. A biztonsági öv azon alapul, hogy elnyeli a mozgási energiát. Ha ütközés történik, az hirtelen, gyors lassulással jár. A nagy sebességváltozás mozgási energiája aktiválja a biztonsági öv szerkezetének belső mechanizmusát, és az megfogja, rögzíti az övet. Az utas védelme szempontjából létfontosságú, hogyan fekszik rá az öv az emberi testre. Ha túl mélyen van, akkor megsértheti a medencecsontot, ha túl magasan, akkor bevághat. Nemrég bebizonyosodott, hogy az öv 42 százalékkal csökkenti a vezetők baleseti halálának esélyét.
Az 1950-es években – a biztonsági övek fejlesztésének kezdetén – még a VIP volt a leginkább emberszerű az addigi tesztbábuk közül. További kísérletezések után végül 1977-ben alkották meg a Hibrid III nevű, mindmáig szabványos próbabábut. Ez a változat az ütközések során híven követi az emberi test mozgásait, tovább javították a nyak és a gerinc illeszkedését, és a tengernyi beépített műszernek köszönhetően temérdek adat rögzítésére is képes. Nem csak ízület utánzatokra, de a bőrre és a műhús kialakítására is hangsúlyt fektettek, hogy teljesen emberi legyen a tesztbábu, olyan, ami évente sok száz balesetet képes kibírni.
Az ATD – vagyis maga a tesztbábu – a csuklós ízületeivel pontosan úgy viselkedik, mint az ember, így megérthetjük a baleset során keletkező sérüléseket. Ha a jármű hirtelen lassul vagy szilárd tárgynak – falnak, másik autónak – ütközik, akkor a benne ülő személy is lefékeződik. Ekkor a tehetetlenség miatt elmozdulnak a belső szervei és a test szilárd részeinek, például a mellkasnak vagy a medencének ütköznek. Emiatt a belső szerveket hirtelen erőhatás éri, ami főleg akkor lehet végzetes, ha jelentős vérzés vagy zúzódás keletkezik a testben.
A modern autótervezés célja az, hogy maga a jármű nyelje el ennek a lassulási erőnek a javát. Az elülső és hátsó rész gyűrődése gátolja meg az erők átadását az utasok testének, eközben a kocsi belső tere erős és sértetlen marad. Nagyobb sebességű baleseteknél viszont a lassulási erő egy részét óhatatlanul az emberi testnek kell elnyelnie. Ilyenkor hatalmas mértékű a lassulás, vagyis hihetetlenül nagy erők hatnak a testünkre.
A próbabábu tudományos hátteréről és innovációiról szombaton (október 3.) 13 órától lesz szó a Spektrumon, a Világraszóló találmányok sorozat első részében. Az epizódot 19 órától ismétli a csatorna.