hvg.hu

Az apró jármű olyan kicsi, hogy egy emberi hajszálban is elférne. A kutatók speciális 3D-s nyomtatási technikával állították elő a tárgyat és számos másikat.

Sejtméretű az a hajó, amelyet a Leiden Egyetem tudósai állítottak elő egy speciális 3D-nyomtatási módszerrel, hogy a mikroszkopikus világ működését tanulmányozhassák. A holland kutatók által előállított hajó olyan kisméretű, hogy egy emberi hajszálban is közlekedhetne: a Benchy nevű jármű mindössze 30 mikrométer hosszú. A mikrométer a méter egymilliomod része (a milliméter ezredrésze).

A kutatók az úgynevezett microswimmerek (mikroúszók) tanulmányázásra készítették a parányi hajót, illetve számos másik tárgyat. Ezek az apró organizmusok a véráramban is találhatók, de ilyenek például a hímivarsejtek is. Közös tulajdonságuk, hogy folyadékban önállóan, segítség nélkül képesek előrébb jutni.