hvg.hu

Sztamen Grigorov születésének 142. és halálának 75. évfordulója alkalmából cserélte ma le logóját a Google.

Nem biztos, hogy lennének ma joghurtok a boltok polcain, ha nem lett volna Sztamen Grigorov, aki felfedezett egy, a joghurtkészítés során használatos baktériumot. De csöppet sem mellékes, hogy a tuberkulózis kezelésével folytatott munkássága hozzájárult a tbc elleni első vakcina kifejlesztéséhez.

Sztamen Grigorov 1878. október 27-én született Bulgária Sztuden Izvor nevű falvában. A természettudományokban Montpellier városában mélyedt el, majd Franciaországból Svájcba került. Az orvostudományt már ott, Genfben tanulta ki, ahol Léon Massol professzor mikrobiológiai laborjában, mindössze 27 évesen fedezte fel a Lactobacillus bulgaricus nevű baktériumot, melyet joghurtkészítésre használt – az étel fogyasztása közben ábrázolja őt ma főoldali grafikáján a Google.

A bolgár kutatóorvos a joghurtra nem csak finomságként tekintett, hanem terápiás célokkal is kísérletezett vele. Az élelmiszer vitamintartalmának köszönhetően Grigorov sikeresen alkalmazta azt több különféle megbetegedésekre, a gyomorbántalmak mellett például a tuberkulózis ellen is.

Ez utóbbi kór érdekelte legjobban, évtizedeken át dolgozott gyógymódján, melynek hatékonyságát egy oltóanyagról szóló kísérletről írt tanulmányában bizonyította.

Érdekesség, hogy Sztamen Grigorov nem csak október 27-én született, hanem ezen a napon is hunyt el: pontosan 67. születésnapján érte a halál, Szófiában.

Ma Grigorov szülőfaluja ad otthon a világ egyetlen joghurtmúzeumának.

Ha máskor sem akar lemaradni a Google grafikái mögötti történetekről, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.