Gécs Dániel
Gécs Dániel
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A Sony sokszor hangoztatta, mekkora előrelépés a PlayStation 5 az előző konzolgenerációhoz képest. Most már gyakorlati példa is van: a néhány órán belül debütáló Returnal az első olyan játékok egyike, amely a rendszer minden részét kihasználja. A finn Housemarque újdonságával mi már napok óta játszunk, és végre írhatunk is róla.

Fél perc – nagyjából ennyi időt vesz igénybe, amíg a PlayStation 5 a játék indításától számítva megjeleníti az első képkockákat, a felhasználó pedig megkezdheti egy idegen bolygó felfedezését. Csak összehasonlításképp: az eggyel korábbi PS4-en ugyanez a manőver kétszer-háromszor tovább tartana. De a pénteken debütáló Returnal nem csak ebben a különbözik a többi Sony-szoftvertől: szinte minden téren kihasználja a japán cég új konzoljának előnyeit. Így a hangok, az irányítás és a megjelenés is sok lépcsőre vannak attól, mint amit az előző generációtól megszokhattunk. És a legjobb részt még nem is említettük.

A videojátékos világ évtizedek óta létező jelenségét, a játékon belüli töltőképernyőt itt ne is keressük. Annál gyorsabban történnek a dolgok, minthogy szükség lenne rá.

Három-négy játék egy áráért

A finn Housemarque újdonsága hivatalosan egy rougelike stílusú videojáték. Ez annyit tesz, hogy a felhasználónak egy labirintusszerű környezetben kell mozognia, miközben válogatott ellenfelek és csapdák nehezítik az előrejutást. Az egyszerűbb szoftverek esetében már véget is érhetne a felsorolás, de Returnal más elemekkel is kiegészül: a pálya egyrészt folyamatosan átalakul, emellett a szerepjátékokra jellemző tevékenységek, az erőforrások és erősebb fegyverek gyűjtögetése is visszaköszön. A program ráadásul nem is teljesen akció, mert a környezet és a mondanivaló erősen horrorisztikus, a sztori pedig pszichológiai és tudományos-fantasztikus témákat boncolgat.

A játék központi alakját Selene-nek hívják, aki afféle hajótörött űrhajósként az Atropos nevű bolygón reked. A planéta csak az első pillanatokban tűnik veszélytelennek, és hamarosan élet-halál küzdelem kezdődik. A nem túl eredetinek tűnő ötlet senkit ne riasszon el, mert ez valójában csak a játék külső héja: a történet szerint egy végtelen időhurokba kerültünk, így minden elhalálozáskor ugyanott kezdünk, ahonnan indultunk.

A környezet viszont sosem lesz ugyanaz, a lépcsők, az emelkedők, de még az ellenfelek sem ott jönnek majd elő, ahol legutóbb.

Ez a különlegesség pedig fontos tulajdonsága a Returnal világának: egy örökké változó szoftvert kapunk, ami egyrészt folyamatos taktikázásra és ügyeskedésre ösztönöz, másrészt az újrajátszás esélyét is nagyban növeli. De ahhoz persze először el kell jutni a végére.

©

Szó szerint érződik

A Returnal világát rengeteg veszélyes csapda és űrlény alkotja, melyek hol csapatostul, hol pedig egyedül törnek ránk. Adott esetben csak a távolból lődöznek, máskor azonban közelebb és közelebb jönnek, vagy egy pillanatra eltűnve egyből a hátunk mögé lépnek. A támadások legtöbbjét egy gyors arrébb mozgással kikerülhetjük, de erre csakis néhány alkalommal van lehetőség. A helyzetek nagy részében tele kell őket pumpálni ólommal, és épp ez az, ami a Returnalban kiválóan működik:

a lövések mindegyikét érezni, attól függetlenül is, miféle fegyverrel adjuk le, köszönhetően a DualSense haptikus visszajelzésének.

Még a kontroller ravaszai is trükkösek, ugyanis a baloldalit csak kissé lenyomva egyszerűbb tűzerőhöz jutunk, egy erősebbel viszont az aknavetőhöz hasonló rombolást végezhetünk. A joystick mindemellett az időjárási eseményekre is reagál. Ez praktikusan azt jelenti, hogy ha esik az eső, úgy az eszköz a lehulló csapadékhoz igazodva pulzál. Sajnos nem tudunk rá jobb szót, de a lenti videó talán segít, mire is gondolunk. (A hangot érdemes kicsit feljebb csavarni.)

A Returnal hangok szempontjából is egy kisebb technikai mérföldkő, ugyanis a kifejezetten a PS5-höz készített, Pulse 3D nevű fejhallgatót is támogatja. Az élmény elsősorban a különleges térhangzás miatt lesz kiemelkedő. A fejes persze nem jár a játékhoz, sőt magához a konzolhoz sem, külön meg kell vásárolni. Aki viszont rendelkezik a csaknem 37 ezer forintos kiegészítővel, itt okvetlenül használja.

Ez next-gen

Bár a PlayStation 5 napjainkban is képes felmutatni az új hardverhez tervezett játékokat, a Returnal az első, ami a gép minden eleméből kisajtol valamit. Ebbe természetesen az is beletartozik, hogy a harc, a környezet, az egyes karaktermodellek mind nagyon látványosak, élesek és vibrálóak. Mindez azonban nem befolyásolja az élményt: a képkockaszám akkor sem csökken, ha egyszerre több ellenséget látunk magunk előtt. Az animációk pedig akkor is villámgyorsak, ha valamilyen bonyolultabb képet kell legenerálni.

Ennél is érdekesebb viszont a bevezetőben már említett töltőképernyő (majdnem teljes) hiánya. A PS4-es konzolok tulajdonosai jól tudják, hogy a készülék ötödik-hatodik évében megjelent szoftvereket még az indítás után is sokszor zavaróan hosszú ideig tölti a gép. Elsősorban nekik okozhat meglepetést a Returnal és a PS5 kettőse, mivel a töltés klasszikus folyamatát itt szinte egyáltalán nem érzékelni: amint bejött a játék képe (a néhány másodpercnyi intró egyébként átugorható), máris lövöldözhetünk, újabb és újabb területekre léphetünk be.

Hogy ez lesz-e az új iparági standard, az egyelőre kérdéses. Sok múlik ugyanis a játék műfaján és a világán, illetve azon is, hogy a fejlesztők miként tudják kamatoztatni a PS5 különleges SSD-jét. A Returnal azonban így is remek ízelítőt ad arra vonatkozóan, milyen élmények várnak a felhasználóra ebben a generációban.

Verdikt

Mi mással is zárhatnánk tesztünket, ha nem azzal, hogy a Returnal egy átlagon felüli PlayStation-exkluzív, mely tartalmi és technikai értelemben is jól működik. Ugyanakkor akadnak dolgok, amik visszább vehetik az érdeklődést: a pályák nem egyszer nehezen teljesíthetők, sok a felszedhető holmi, illetve képesség, és eleinte nem teljesen egyértelmű, melyikkel mihez tudunk kezdeni. A kontroller esetenként pedig túlságosan rázkódik, de hálistennek az legalább állítható. A feketeleves viszont így sem kerülhető el, tekintve, hogy a Returnalt csakis PS5-re lehet megszerezni. A konzol viszont több helyen ma is várólistás termék, egyes üzletekben pedig a hónapokkal korábbi rendeléseket sem tudták teljesíteni. Hiába, a járvány ebbe is bezavar. Tesztünk alanyát ettől függetlenül 10-ből 8,5 pontra értékeltük.

Többi játéktesztünket itt találja. Ha rendszeresen szeretne értesülni róluk, lájkolja és figyelje a HVG Tech rovatának facebookos oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!