szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Volt idő, amikor az Apple egészséges életre vonatkozó tervei más irányt vettek, és sokkal komolyabb lehetőségeket is vizsgáltak. Az ötletelés megakadhatott, de közel sem biztos, hogy a technológiai óriás letett nagyívű terveiről.

Mintegy öt évvel korábban, 2016-ban egy furcsa, de ambiciózus ötlet fogalmazott meg az Apple-nél: felvetődött, hogy a cég egy előfizetésen alapuló egészségügyi szolgáltatást indítson, rendes orvosokkal, klinikákkal, az Apple Watch által gyűjtött adatokat is felhasználva – legalábbis az olvasható ki a The Wall Street Journalhez befutott, nem hivatalos információkból.

A projekt állítólag egy átfogó egészségügyi program lett volna, amelynek megvalósítására egy egész csapatot verbuváltak a cégnél. A kiválasztottak azt vizsgálták, hogyan lehetne az iPhone, illetve az Apple Watch által gyűjtött (egészségre vonatkozó) adatokat úgy tovább használni, hogy azok egy orvosi alapellátás esetében is hasznos információt jelentsenek.

Miközben a találgatás zajlott, a cég 2017-ben megszerezte a kaliforniai telephely, az Apple Park közelében álló klinikákat, hogy rendes, orvosi környezetben tudja tesztelni az elméletet. A WSJ szerint a projektet a Stanford Egyetem munkatársa, Sumbul Desai irányította, illetve irányítja, mert a munka, úgy tudni, a mai napig nem állt le. Az időközben felmerült problémák és aggályok miatt azonban még mindig nem tudni, lesz-e belőle valami.

Apple

Az ügyet állítólag az is hátráltatta, hogy egy 2019-es megbeszélés során néhány Apple-alkalmazott, köztük egy középvezető összevitatkozott Desaival, mert utóbbi nem tűrte a kritikát. A meg nem nevezett vezető a hírek szerint később otthagyta a céget, de az nem világos, hogy az orvossal való konfliktusa vagy a projekt állapota miatt. A tesztelés mindenesetre nem állt le, és egy márciusban tartott belső tájékoztatón már kézzel fogható eredményeket prezentáltak.

A tájékoztató főszereplője az iOS-re készült HealthHabit volt, amely egy orvosi konzultációkra alkalmas szoftver. A lényege, hogy a felhasználó szakembertől kaphat válaszokat az egészségügyi témákban felmerült kérdéseire. A már említett belső prezentáción állítólag elhangzott, hogy az app kifejezetten jól működik, de más funkciókkal is ki lehetne bővíteni, hogy valódi, távorvoslás jellegű szolgáltatást nyújtson. Közben a klinikán zajló tesztek is egyre jobb eredményeket hoztak, amik a WSJ szerint magyarázattal szolgálhatnak arra, miért nem állt még le az ötlettel az Apple.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!