Balogh Csaba
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?

A digitalizációt elutasító kisvállalkozások nagy része vélhetően unja, hogy az üzleti cikkek évek óta rá akarják beszélni arra, hogy megtegye, amihez semmi kedve, és forgassa fel a mindennapjait. Pedig még 2021-ben sem kell páros lábbal berúgni az ajtót – cikkünkben megvizsgáljuk, mi az, amit ma már kötelező meglépni a vállalkozás érdekében, mi az, ami elvárás helyett előny, és mi az, ami hab lehet a digitális tortán.

Lényegében kihagyhatatlan

1. Ügyfélkapu, cégkapu, internetbank, számlázó app

A bürokratikus elemekkel megfűszerezett adminisztráció érthető módon nem a vállalkozók kedvence. Aki nem használja készségszinten a digitális megoldásokat, annak pedig „bajra baj” lehet, ha az egyébként sem kedvelt folyamatokat kellene az egyébként sem kedvelt platformokra átvinni. De érdemes próbálkozni, mert mára szinte mindent el lehet intézni digitális csatornákon, melyek használatával idő és energia, így aztán végső soron pénzt spórolható. Az ügyfélkapu/cégkapu a kormányablakban és más hivatalokban történő sorban állást váltja ki, a NAV Online Számlázójához tartozó mobilalkalmazással akár egy benzinkúton történő pihenő közben is 30 másodperc alatt kiállítható egy számla, a mobilbanki alkalmazások használatával pedig laptop elé sem kell ülni a pénzügyek aktuális állásának ellenőrzéséhez.

Máté Péter

2. Weboldal, Facebook-oldal, Instagram-csatorna, TikTok-profil

A régi mantrával szemben egyáltalán nincs mindenkinek szüksége weboldalra – online jelenlétre viszont nagyon is. Például egy fodrásznak vagy műkörmösnek nem kell a honlap, de a látványra fókuszáló Instagramon érdemes napi vagy heti szinten bemutatnia legérdekesebb, legjobban sikerült munkáit. Egy sminkmester ugyanígy Instagramon, de akár TikTokon is bemutathatja egy pár másodpercbe zsúfolt timelapse videón, hogyan készül el egy látványosabb smink. Egy kis barkácsbolt vagy egy asztalos esetében már inkább játszhat a facebookos jelenlét vagy a weboldal. A lényeg minden területen ugyanaz: valamilyen online jelenlétre mindenkinek szüksége van. Akinek nincs, az önszántából küldi a neten kereső potenciális érdeklődőket – azaz lényegében mindenkit – saját konkurenciájéhoz.

3. Digitális fizetés elfogadása

A kártyás fizetés elfogadása már egyáltalán nem sci-fi a kisvállalkozói körben sem, melyhez jelentős mértékben hozzájárult, hogy a legújabb – softPOS, mPOS megoldásokkal – 80 százalékkal kisebb költséggel biztosíthat ilyesmit egy cég vagy akár egy egyéni vállalkozó is. Külön terminálra sincs már szükség, így például egy asztalos az egyébként is magánál hordott androidos okostelefonnal is tudja fogadni a kártyás fizetést. Persze még ma sem minden szegmensben elvárás a kártyázási lehetőség, van, ahol az is elég lehet, ha a vállalkozó helyszíni teljesítésnek elfogadja nemcsak a készpénzt, hanem az azonnali átutalást is. Ez utóbbi még kényelmesebbé tehető másodlagos számlaazonosítók biztosításával.

Tele5 Taxi

Ajánlott

1. Online rendelési felület

A koronavírus-járvány megfékezése érdekében bevezetett lezárások idején egy új felhasználói kör szokott hozzá, hogy online rendeljen, lényegében bármit. Webshopra egyáltalán nincs szüksége mindenkinek – egy barkácsbolt vagy mobilkiegészítőket forgalmazó üzlet esetében értelmezhető a dolog, de egy fodrásznál kevésbé –, ám online rendelési felületet mindenki létrehozhat. Ez a webshopnál jóval egyszerűbb: itt senki nem tud vásárolni és fizetni, egyszerűen csak online módon jelzi igényét a kereskedőnek, szolgáltatónak. A fodrásznál az időpontfoglalás kezdeményezése megoldható online, egy cukrászdánál legalább időszakosan a karácsonyi bejglirendelés felvétele, egy kocsmában az esti asztalfoglalás – nem soroljuk tovább, már ennyiből is látszik, hogy valami kis online-ságot minden vállalkozás életébe be lehet csempészni. Ráadásul ma már minden szegmensben vannak erre (fél)kész, saját felületre beépíthető megoldások, de olyan eset is van, amikor már egy weboldalra beágyazott űrlap megfelel a célnak.

2. Hirdetés

Nem kötelező, de jelentős mértékben felpörgetheti az üzletet az online hirdetés. A vállalkozás jellegétől függ, hogy milyen platformot érdemes használni. Van, akinek a városi híroldalon elhelyezett banner/cikk is jól jöhet, másoknál egy országos megjelenés is hozhat a konyhára. Általánosságban elmondható, hogy a kisvállalkozások számára a nagy hirdetési rendszerek – mint a Google (YouTube-ot is érintő) vagy a Facebook (Instagramra is célozható) platformja – az elérhető, ezeknél már néhány tízezer forintos költséggel is elérhető pár száz, jól behatárolható érdeklődésű ember.

3. Mindig legyen kéznél jó kamerás telefon

Kevés olyan szektor van, ahol nem lehet a termékekről, szolgáltatásokról sokat mondó fotókat készíteni. Jó, ha a vállalkozónál és kollégáinál is mindig van egy jó minőségben fotózó mobil – melyért ma már egyáltalán nem kell csillagászati összegeket kifizetni –, a képek később akár online csatornákon, akár nyomtatott szóróanyagon jól mutathatnak.

Pixabay / jmexclusives

Hab a tortán

Tartalommarketing, szakértői anyagok

A divatos fogalom mögé nem kell komplett PR-ügynökséget meg egy fél szerkesztőséget odagondolni. Elég egy jól fogalmazó kolléga vagy némi pluszpénzért egy szövegíró, aki segít abban, hogy akár a weboldalon, akár a Facebook-oldalon rendszeresen megjelenhessenek olyan anyagok, melyek egyrészt hasznosak a potenciális ügyfelek számára, másrészt bizonyítják a vállalkozás szakértelmét. Mégcsak nem is feltétlen kell ennek szövegnek lennie, néha megteszi pár jó videó is. Egy festő adhat tippeket kisebb fali sérülések kijavítására, vagy elmondhatja véleményét különböző festékmárkákról. Egy lakberendező adhat évszakhoz vagy aktualitáshoz köthető dekortippeket. Egy kisvendéglő receptekkel szolgálhat. Fontos a rendszeresség: a tartalommarketing nem merülhet ki évi egy anyagban, érdemes tehát tervezni és egyszerre akár több anyagot is elkészíteni.

2. Céges kártya mindenféle limitekkel

Ha a vállalkozásban többen is szokták költeni a cég pénzét, ezt is érdemes lehet digitalizálni. Az üzleti kártyákon nem csak különböző költési limitek állíthatók be, hanem az is, hogy melyik kártya melyik napon (sőt: napszakban) használható, és még az is meghatározható, hogy az egyes kártyákkal milyen típusú boltokban, szolgáltatóknál lehessen fizetni.

3. Ügyfélkapcsolati rendszer

Nem kell feltétlen óriási dologra gondolni, az ügyféladatok rendszerezése akár már egy Google Drive-on lévő vagy Excel-táblázatban is elkezdhető. Persze minél nagyobb az ügyfélkör, annál érdemesebb profibb megoldást használni, ami nem feltétlenül drága, például a HubSpot vagy a Zoho CRM akár ingyenesen is használható.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!