szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A recept egyszerű (a megvalósítás már nem annyira): készíts minőségi eszközöket és próbálj meg kultuszt kialakítani köréjük. Az Apple-nek az év második negyedében is bejött ez a taktika.

Kiadta jelentését a CounterPoint Research piacelemző cég az év második negyedévére az okostelefonos üzletág bevételeivel és nyereségével kapcsolatban. A rövid summázat: még mindig az Apple viszi haza a globális okostelefon-nyereség döntő részét, bár nem adott el több modellt, mint a vetélytársai.

13 százalék – ez nem hangzik túl nagy számnak, és nagyjából ennyi volt az iPhone-ok részesedése a globális okostelefon-piaci eladásoknak 2021 második negyedében. Viszont a bevétel és a nyereség már egy egészen más történet, ugyanis ezek az iPhone-ok generálták az összes bevétel 40 százalékát és a globális profit nem kevesebb mint háromnegyedét.

Az alábbi ábrán sorrendben az eladott darabszám, a bevétel, majd a profit megoszlása látható gyártókénti bontásban.

Counterpoint Research

„Bár ez a teljesítmény is mutatja az Apple márka erejét, az idézett eredmény még mindig alacsonyabb, mint a 2020 negyedik negyedéves csúcspontja, amikor bevételi részesedés megdöbbentő 50 százalékot ért el, (szemben a 2020 harmadik negyedévének 28 százalékával, és a profit is felment 86 százalékra az előző negyedév 51 százalékáról” – írja a piackutató. Viszont az is igaz, hogy az idei második negyedévben még nem volt piacon az iPhone 13, úgyhogy számíthatunk még meglepetésekre ebben az évben.

A piacelemző cég szerint a fogyasztókat minden eddiginél jobban érdekli az Apple ökoszisztémája, és maga az Apple is profitál az eszközei közötti átjárhatóságból. A kényelem, amellyel váltani lehet a Mac, iPad és iPhone között, arra ösztönzi az egyik Apple készülék felhasználóit, hogy maradjanak az Apple-eszközök mellett, ahelyett, hogy más márka felé fordulnának.

Az Apple jövedelmezőségének magyarázata, hogy csak prémium eszközöket értékesít (57 százalékos részesedéssel rendelkezik például a 400 dollár feletti okostelefonok piacán), míg sok androidos márka különféle áron kínálja a készülékeit, amelyek közül néhány alig nyereséges vagy akár veszteséges is lehet.

Persze vannak, akik nincsenek elájulva az iPhone-októl, ám azoknak van egy dedikált rajongótábora, amely bármikor megvásárolja az Apple eszközeit. Az Apple rajongók mindig készek nagy összegeket fizetni, sőt egyes helyi területeken az iPhone birtoklása szinte olyan, mint egy „kultusz”. Technikailag nincs valakinek okostelefonja, ha az nem iPhone. Ez a fajta piaci ötlet is hozzájárul az Apple igen magas nyereségéhez.

A globális profit fennmaradó 25 százalékának nagy részét a Samsung teszi zsebre (ez a vállalat egyébként a világ legnagyobb okostelefon-szállítója), míg más márkák elhanyagolható profitot termeltek, meglepő módon, még a Xiaomi is, e vállalat nem mellesleg a világ második legnagyobb okostelefon-kiszállítója. Ez utóbbi cég esetében azonban a CounterPoint arra számít, hogy növekvő okostelefon-kiszállításait hamarosan nagy nyereséggé fordítja, bár azt is megjegyzi, hogy érdekes lesz látni, hogy miként győzik meg a Xiaomi és más kínai OEM-ek vásárlói körüket, amelyet épp magas színvonalú készülékeik viszonylag alacsony áron történő értékesítésével hoztak létre, hogy a jövőben majd mélyebben nyúljanak a zsebükbe.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!