szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

2031-ig egy 70 kilométeres szakaszt építenének meg abból az 500 km-es alagúthálózatból, amin keresztül a szállítmányozást bonyolítaná a jövőben Svájc.

A svájci parlament még 2021 decemberében fogadta el azt a rendelkezést, ami lehetővé teszi, hogy a teherszállítás a föld alá költözhessen az országban. Az IEEE Spectrum szerint mindez azt jelenti, hogy 2022 augusztusától az országban megkezdődhet az erről szóló projekt előkészítése.

Az elsődleges cél, hogy elejét vegyék az út- és vasúthálózat további bővítésének. Ezek hosszú távon ugyanis nem jelentenek megoldást, mert minél jobban kibővítik az infrastruktúrát – például újabb sávokat készítenek az autópályákhoz –, annál több jármű lesz az utakon. Erre a problémára adhat megoldást a Cargo sous terrain (CST).

A CST több, a szállításban, kereskedelemben, a távközlésben és az energiaszektorban érdekelt cég együttműködését takarja. Az ötlet az, hogy az automata szállítószalag-rendszerek mintájára összekapcsolják a termelési és logisztikai csomópontokat a városközpontokkal.

A rendszert a föld alatt valósítanák meg. Az árut felvonók segítségével pakolnák be és ki azokból az önvezető elektromos járművekből, amelyek az alagutakban közlekednének. Ezek maximális sebessége 30 km/h lenne, és ugyanúgy vihetnének magukkal például ruhaneműt, mint romlandó árut.

Az alagút tetején emellett egy sínrendszer is futna, ami a kisebb csomagok szállítását tenné lehetővé. A termékek szállítási útvonalát alaposan megterveznék, hogy az minél hatékonyabban juthasson el a címzetthez.

CST.ch

A projekt ötlete először 2016-ban merült fel, akkor 3,5 milliárd dollárra, vagyis mai árfolyamon mintegy 1428 milliárd forintra becsülték a költségét. Ez egy 500 km-es szakasz megépítését jelentené St. Gallentől Genfig (észak-kelettől dél-nyugatig).

Az augusztus 1-jén induló projektben egy ennél kisebb szakaszt készítenek majd el: ez 70 km-es lesz, és Härkingen-Niederbipptől Zürichig tart majd. Ebbe 10 összekötő csomópontot terveznek majd be, és várhatóan 2031-re fejeződik be a munka. A szakasz megépítése 3 milliárd dollárba kerül majd, a teljes vonal összköltsége pedig 35 milliárdba.

Ha a rendszer elkészül, 30 százalékkal kevesebb autó lehet majd az utakon.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!