szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Bár a körülöttünk lévő világ folyamatosan okosodik, új technológiák jönnek létre, a ma ismert oktatói szerepkör a jövőben sem szűnik meg, inkább átalakul – így vélekednek az MI 2041, A jövőben történt podcast harmadik adásának vendégei. A műsorban az is szóba kerül, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást, és miért olyan nehéz ezt megvalósítani.

Az újonnan piacra dobott okoseszközök, frissen útnak indított platformok nagy hatással vannak az oktatásra is. Jó példa erre a virtuális valóság (virtual reality, vagyis VR), hiszen általa úgy lehet berendezni egy osztálytermet, ahogy azt a hallgató kívánja: a háttér lehet egy menő amerikai egyetem könyvtára, de akár a legújabb IKEA-s kollekció is. Ez azonban még semmi, hiszen az MI (mesterséges intelligencia) további előnyöket adhat, mind az oktatónak, mind pedig a diáknak.

Ebben a témában merült el jobban az MI 2041, A jövőben történt podcast legfrissebb adásában Kovács Gergely. A műsorvezető egyik vendége Pohly Ferenc volt, aki az elmúlt húsz évben az online üzlet minden területén dolgozott: foglalkozott digitális stratégiával, webfejlesztéssel, tartalomgyártással, digitális marketingkommunikációval és startupokkal is. A másik megszólaló, Greskovits György 2010-2021 között a Milestone Intézet oktatási igazgatója, és oktatási módszertanának fejlesztőjeként tevékenykedett. 2021 óta pedig a Milestone Intézet Solutions Lab tanácsadó, kutatási és fejlesztési részlegének főmunkatársa.

Hogyan tehetnénk jobbá az oktatást, miben segíthet a technológia?

Pohly Ferenc szerint a személyre szabható oktatás, vagy a mesterséges intelligencia ilyen irányú alkalmazása egyáltalán nem elképzelhetetlen, sőt: technikai értelemben most, napjainkban is használhatnánk az osztálytermekben, de egy ilyen, magasabb szintű rendszer bevezetése óriási költséget jelentene. Greskovits György hozzátette: nem is az a kérdés, hogy alkalmazni fogják-e a technológia által megjelenő újdonságokat, hanem az, hogy mindez jó lesz-e a diákoknak. „Bármit is csinálunk, fontos, hogy apró lépésekben tegyük” – mondta. Szerinte az automatizációnak sokféle mellékterméke lehet. Példaként megemlítette: amikor a finn oktatásból kivezették a kézzel írást, arra lettek figyelmesek, hogy sokaknak nehezére esett elkapnia a labdát testnevelésórán.

A tanároknak milyen szerepük lehet a jövőben? – tette fel kérdését a műsorvezető. Pohly Ferenc úgy vélte, inkább a „tutoringra”, vagyis a diák támogatására, a példák átadására helyeződik majd a hangsúly a munkájuk során, és kevésbé az információátadásra, noha ez bizonyos szinten már ma is érzékelhető. Ilyen például, hogy a YouTube segítségével is meg lehet mutatni, mi történt az adott történelmi korban, aztán pedig a tanár és a diákok együtt értelmezhetik a látottakat. De a technológia más módon is jelen van.

Az úgynevezett blended learning

Greskovits György példa gyanánt a „blended learninget” említette, amikor az oktató ugyanúgy megtartja a szerepét, ám közben elkezd gondolkodni rajta, hogy a digitális eszközöket hogyan tudja a saját oktatási folyamatába beépíteni. Ilyen az is, amikor a professzor nem másfél órás előadást tart, hanem egy 10-15 perces videót mutat a tananyag lényegi részeiről. A diákok ezután pedig olyan feladatokat kapnak, amik segítenek az elhangzottak jobb megértésében. „A jövő tananyaga szerintem egyáltalán nem lineáris; olyan, ami nagyon sokfelé tud elmenni” – mondta az oktatási tanácsadó. Ezt kiegészítve Pohly Ferenc azt a kérdést tette fel, hogy vajon 2041-ben lesz-e még dolgozatírás, osztályzás. Az MI ugyanis, mondta, nagyon jó lenne arra, hogy dolgozatokat javítson a tanár helyett.

Az MI kell, de

A szakértők szerint 2041-ben már hétköznapi dolog lesz, hogy a mesterséges intelligencia állítson elő, generáljon tananyagokat. Erre szükség is lesz, mert egy megfelelő program nélkül ilyesmit lehetetlen megvalósítani – még úgy is, hogy a tudás egy bizonyos szintje elérhető az interneten. Hasonló rendszerek egyébként napjainkban is léteznek: „Már most is vannak olyan modellek, amik képesek fényképeket generálni egy leírt szöveg alapján” – hangzott el.

Ezzel kapcsolatban az a kérdés is felmerülhet, hogy a technológia oktatásbeli használata nem teszi-e függővé a diákot. Ha ugyanis valaki egy virtuális közegben tanul, ahol minden elérhető számára, az olyan helyzetet teremthet, amit nem szívesen hagyna ott. A szakértők azonban rámutattak: ilyen azért sem fordulhat elő, mert mi, emberek olyanok vagyunk, hogy a többségünk pontosan tudja, hogy nem teszünk olyat, ami képes lenne „lerombolni az emberségünket”. Úgy folytatták: tény, hogy minden újnak és vonzónak tűnő platform ijesztő is lehet, de a tapasztalatok azért mást mutatnak, az egyén pedig a jövőben is alkalmazkodni tud majd egy újabb rendszerhez.

A podcast teljes adásában a virtuális terekről, és a digitális oktatás másfajta kockázatairól is szó esik. A műsor támogatója az ACE Network – Innovate together.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!