szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Jelenleg nagyjából hét hónapon át tart, hogy egy űrhajó a Földről eljusson a Marsig, mert a hajtóművek nem elég fejlettek a nagyobb sebesség eléréséhez. A megoldás azonban a csőben lehet.

Hogy mikor tudunk embert küldeni a Marsra, az egyelőre még nem tisztázott, ehhez ugyanis rengeteg mindenre volna szükség. Például arra, hogy a majdnem hét hónapon át tartó utazáshoz megfelelő mennyiségű felszerelést és élelmet kapjanak az űrhajósok, ami nem egy könnyen kivitelezhető feladat. Van azonban egy másik megközelítés, ami leegyszerűsítheti a dolgokat.

Ha sikerülne az utazást lerövidíteni, az nagyban megkönnyítené, hogy embert küldjünk a Marsra. Ehhez egy olyan hajtóműre volna szükség, amivel az eddigieknél jóval nagyobb sebesség érhető el, mindezt úgy, hogy nem kell hozzá végtelen mennyiségű üzemanyag. A NASA pedig most épp egy ilyen kifejlesztését támogatja.

Ryan Gosse, a Floridai Egyetem mérnöke egy NTP/NEP hajtóművet álmodott meg. A két rövidítés közül az első a nukleáris termikus meghajtást (nuclear thermal propulsion, NTP), míg a második a nukleáris elektromos meghajtást (nuclear electric propulsion, NEP) takarja. A mérnökök mindkettőn hosszú évek óta dolgoznak, mert az ilyen hajtómű drasztikusan lecsökkentené a Marsig tartó utazás idejét – írja az IFLScience.

NASA

Gosse egyelőre csak egy 12 500 dolláros támogatást nyert el, ez 4,5 millió forintot jelent. Ez természetesen nem elég ahhoz, hogy elkészítse az eszközt, arra viszont igen, hogy egy olyan koncepciót építsen, aminek fejlesztését érdemes lehet tovább finanszírozni.

A nukleáris termikus hajtás az üzemanyagot, például a folyékony hidrogént addig melegítené, amíg plazmává nem válik, amely aztán egy fúvókán keresztül távozik. Ezzel szemben a nukleáris elektromos hajtás a reaktor által termelt energiát használná fel egy ionhajtómű működtetésére.

Úgy néz ki, a marsi talajból rakétaalkatrészeket is lehetne nyomtatni

A marsi talajban lévő regolitot a titánium ötvözethez adva a korábbinál erősebb és könnyebb anyagot eredményez.

Gosse elképzelése az, hogy ezeket a technológiákat nem egymással versenyeztetve kell fejleszteni, hanem össze kell kombinálni. Összehasonlításként: míg egy hagyományos rakéta nagyjából 450 fajlagos impulzust (Isp) tud leadni másodpercenként, addig Gosse hajtóműve 1800–4000 Isp-vel működne.

Egy ilyen hajtómű feltalálása kulcsmomentum lenne nemcsak a Mars-küldetések, de minden más űrbéli küldetés számára is.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!