szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Jelentősen csökkent azok száma a világon, akik kifejezetten érdeklődnek a hírek után – derül ki az Oxfordi Egyetem Reuters Intézetének kutatásából. A hírfogyasztási szokásokról szóló 2023-as jelentés a magyar olvasókkal is foglalkozik.

A hírfogyasztók 63 százaléka vallotta magát elkötelezett hírfogyasztónak 2017-ben, ez az arány mára 48 százalékra esett vissza. Világszerte az emberek több mint harmada (36 százaléka) ritkán vagy gyakran, de tudatosan kerüli a híreket.

A Digital News Report 2023 megállapítása szerint a nyomtatott sajtó és a hagyományos (lineáris) televíziózás tovább hanyatlik, miközben az online fogyasztók egyre kevésbé érik el a híreket, és egyre inkább kerülik azokat.

A jelentésből az is kiderül, hogy miért: bizonyítható, hogy a közönség „továbbra is szelektálva fogyasztja a híreket az olyan fontos történésekről, mint például az ukrajnai háború, vagy épp a pénzügyi válság, miközben tudatosan kerülik a negatív híreket, hogy megvédjék mentális egészségüket”.

AFP / JOE KLAMAR

A megkérdezettek 40 százaléka mondja, hisz azoknak a híreknek, amiket olvas. Ez 2 százalékpontos erősödést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Ugyanakkor a megkérdezettek 56 százalékát aggasztja, hogy meg tudja-e különböztetni az álhíreket a valóditól (ez szintén éves 2 százalékpontos növekedést jelent).

Mi a helyzet Magyarországon?

A jelentés készítői a világ számos országában, így Magyarországon is elvégezték a kutatást, idehaza 2000 főt kérdeztek meg a hírfogyasztási szokásukról.

Kiderült, az ukrajnai háborúról szóló híreket a hírfogyasztók 47 százaléka igyekszik kerülni, ami 8 százalékkal magasabb a világon tapasztalható 39 százalékos átlagnál.

A magyar olvasók csupán 25 százaléka hisz az általa elolvasott híreknek. Míg a legnagyobb bizalom Finnországban tapasztalható (69 százalék), a vizsgált piacok közül Görögországban csupán az olvasók 19 százalékáról mondható el ugyanez.

A TikTok felemelkedése

A legtöbb hírrel továbbra is a Facebookon lehet találkozni, ugyanakkor ez a helyzet folyamatosan változik. Az elmúlt hét év során a 42-ről 28 százalékra csökkent azon felhasználók száma, akik hírekkel találkoznak a platformon. A Facebook szerint ma már a hírfolyam csupán kevesebb mint 3 százaléka a hagyományos hír.

Ugyanakkor az Instagram és a TikTok is feljövőben van: előbbinél a felhasználók 14, utóbbinál 6 százalékának jelent hírforrást a platform. Utóbbi esetében a 18-24 év közöttiek aránya meredeken növekedik, jelenleg a 20 százalékuk fogyaszt híreket a TikTokon, míg egy évvel korábban ez az arány 15 százalék volt.

Óriásit megy a Twitteren a kamu képsorozat, amin letartóztatják Donald Trumpot

Eliot Higgins, a Bellingcat alapítója a mesterséges intelligencia segítségével képzelte el, hogyan nézhet ki Donald Trump letartóztatása, vagy épp az, ahogyan átveszi a rabruháját a börtönben.

Magyarországon az alábbiak szerint fogyasztunk híreket a közösségi oldalakról:

  1. Facebook – 53 százalék (-7%),
  2. YouTube – 28 (+1%),
  3. Facebook Messenger – 12 (+2%),
  4. TikTok – 9 (+4%),
  5. Instagram – 7 (-1%),
  6. Twitter – 5 (+2%).

Az elemzés a hazai jelentősebb hírforrások megbízhatóságát is vizsgálta.

Reuters Intézet: Továbbra is a HVG a magyarok legmegbízhatóbb hírforrása

A jelentés szerit a magyaroknak nagyon kis része bízik meg egyáltalán a médiában.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!