Kína megépítette a világ legerősebb szélcsatornáját, 30x-os hangsebességet is képes szimulálni

Négy méter átmérőjű az a szélcsatorna, melynek építését nemrég fejezték be Kínában. A szerkezetbe egy interkontinentális ballisztikus rakéta is befér.

  • hvg.hu hvg.hu
Kína megépítette a világ legerősebb szélcsatornáját, 30x-os hangsebességet is képes szimulálni

Az elmúlt öt évben komoly építkezés zajlott a Peking északi részén található mechanikai intézetnél: Kína a világ legerősebb szélcsatornáját építette meg ott.

A hongkongi South China Morning Post híradása szerint a JF-22 nevű rendszer tökéletesen alkalmas a hangsebesség többszörösével repülni képes (hiperszonikus) szerkezetek tesztelésére, legyen szó polgári vagy katonai gépről.

A kínai kormány 2035-re már egy hiperszonikus sebességre képes flotta felállítását írta elő.

Kínának van egy titkos alagútja, amiben több ezer km/órával süvíthet a szél

A különleges szélcsatorna pontos helye nem ismert. A mérnökök a hiperszonikus repülés tesztelésére használják.

Ahogy az Interesting Engineering is írja, a szélcsatorna kulcsfontosságú eszköz a hiperszonikus repülőgépek fejlesztésénél. Amikor egy test ilyen sebességgel halad, a körülötte lévő levegőmolekulák erősen összenyomódnak és felmelegednek. Ezt a folyamatot molekuláris disszociációnak nevezik.

Lehetséges, hogy ilyenkor a levegő molekulái atomjaira bomlanak, de az is, hogy valamilyen más kémiai anyagot alkotnak. Fontos, hogy megértsük, pontosan milyen folyamat zajlik le. Ebben segíthet a szélcsatorna, amivel még azelőtt felfedezhetők például a tervezési hibák, hogy megépítenék a prototípust.

Irán állítólag elkészül a hangsebesség 15-szörösével repülő szuperrakétájával

Irán hamarosan bemutathatja saját hiperszonikus rakétáját, ami állítólag már minden szükséges teszten átment. Az Egyesült Államok egyelőre szkeptikus.

A NASA-nak van egy szélcsatornája, ami a hangsebesség tízszeresét képes szimulálni, a JF-22-esben azonban 30 Mach-nak megfelelő környezetet lehet létrehozni. Az eszköz átmérője 4 méter, és másodpercenként 10 km-es légáramlást lehet vele létrehozni. Összehasonlításként: a NASA eszköze 0,8 méter átmérőjű.

A nagyobb keresztmetszet lehetővé teszi, hogy nagyobb tárgyakat helyezzenek el a csatornában, így pontosabb adatokat kapnak azok viselkedéséről. Egy interkontinentális rakéta például teljes egészében beférne a JF-22-be.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.