szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem csak ön érzi a problémát, elfogultságot és részrehajlást mutatott ki amerikai kutatók mintegy 240 ezer társkereső profilját vizsgáló tanulmánya.

Az online társkereső platformok előnyben részesítik a vonzó, sikeres embereket, másként fogalmazva: ezek a platformok gyakrabban ajánlanak népszerű felhasználókat másoknak, mint népszerűtlenebbeket. És ez nem az emberek elfogultsága (ami amúgy természetes volna), hanem az algoritmusé – mutat rá a Carnegie Mellon Egyetem és a Washingtoni Egyetem tanulmánya.

A kutatók több mint 240 ezer felhasználói profit elemeztek három hónapon keresztül egy nagy ázsiai társkereső platformon, és egyértelműen kiderült számukra, hogy a magasabb átlagos vonzerőpontszám növelte annak a valószínűségét, hogy a platform algoritmusa ajánlja a felhasználót.

A dilemma lényege, magyarázza a ZME Science, e platformok kettős célja. Egyrészt segíteni szeretnének a felhasználóknak értelmes kapcsolatokat találni, viszont bevételt is kell termelniük hirdetésekből, előfizetésekből és alkalmazáson belüli vásárlásokból. Ez a kettősség egyfajta összeférhetetlenséghez vezethet, és potenciálisan előtérbe helyezi a felhasználói elkötelezettséget a tökéletes pár megtalálásának valószínűségével szemben. Ez persze nem újdonság azoknak az embereknek, akik már egy ideje randevúznak a társkereső alkalmazásokon – az az elképzelés, hogy a játék meghamisított, meglehetősen általános.

De mi van akkor, ha létezik egy alkalmazás, amely nem használ elköteleződési algoritmusokat annak eldöntésére, hogy kinek kell láthatóbbnak lennie a többiekkel szemben? Ez a kérdés izgatta a kutatókat is, akik kidolgoztak egy modellt a népszerű felhasználók ajánlásának ösztönzésére, szembe állítva a bevételmaximalizálást az egyezés maximalizálásával. Eredményeik azt mutatják, hogy egy feltételezett társkereső alkalmazás, amely elfogulatlan ajánlásokat kínál, és minden felhasználó számára egyenlően látható, alacsonyabb bevételt és meglepő módon kevesebb találatot eredményez. Úgy tűnik, hogy a népszerű felhasználók kulcsfontosságúak az elköteleződés és – ironikus módon – a sikeres egyezések elősegítésében.

Merész változás a Tinderen: 24 órán át barátok és családtagok is beléphetnek a profilunkba, hogy javaslatokat tegyenek

Érdekes, de egy szakértő szerint adatvédelmi szempontból aggályos lehet a Tinder új funkciója, a Matchmaker. Ezzel barátoknak, családtagoknak lehet - némileg korlátozott - hozzáférést adni a Tinder-profilunkhoz 24 órára.

A tanulmányból az is kiderül, hogy a randevúzási platformok népszerűségi torzítása a platform életciklusával változhat. A korai szakaszban a magas találati arány létfontosságú a hírnév kialakításához és az új felhasználók vonzásához. Ahogy azonban a platformok beérnek, a hangsúly a bevételszerzés felé tolódhat el, fokozva a népszerűségi torzítást.

Ez megmagyarázhatja azt, hogy azok, akik néhány éve még tisztességes mennyiségű egyezést könyvelhettek el, miért tapasztalják most megdöbbenve, hogy alig figyel rájuk valaki. Nem lettek csúnyábbak egyik napról a másikra, hanem az algoritmus vagy a „játék” változott meg. Ha előrébb akarnak kerülni, fizessenek érte.

A randevúzás persze régen sem volt „elfogulatlan”, a vonzó emberek mindig több figyelmet kaptak. A társkereső alkalmazások azonban természetellenes módon erősítik fel ezt a vonzerőt. A kutatók szerint létezik egy aranyközépút, amely jó az üzleti életnek, és jó az átlagos felhasználónak is.

Bár a kutatás egy konkrét ázsiai platformra összpontosított, modellje és elemzése más hasonló platformokon is alkalmazható, amely ajánlásokat tesz az eltérő tulajdonságú felhasználóknak. A kutatók azt javasolják, hogy az alkalmazáscégek átláthatóbbak legyenek a felhasználók számára az algoritmusaikkal kapcsolatban, mivel ez kölcsönösen előnyös lehet. A társkereső oldalak felhasználhatják a Manufacturing and Service Operations Management folyóiratban publikált eredményeket a felhasználói viselkedés megértésére és ajánlási rendszereik fejlesztésére.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!