Nem indul jól a 2024-es év az online hirdetésekhez használt nyomkövető sütik (cookie-k) számára: a Google ugyanis bejelentette, hogy január 4-től kezdi meg a kivezetésüket, egészen pontosan a Chrome felhasználónak 1 százalékánál. Ez megközelítőleg 30 millió felhasználót takar.
A Google még 2019-ben mutatta be a Privacy Sandbox nevű projektjét, melynek célkitűzése egy biztonságosabb internet megteremtése, ennek része a sütik felszámolása is.
A Privacy Sandbox keretein belül a cég olyan online hirdetési szabványokat dolgoz ki, amelyekkel továbbra is láthatnak célzott (targetált) hirdetéseket a felhasználó, de úgy, hogy a jelenleginél lényegesen kevesebb adatot gyűjt róluk a rendszer. Ezt olyan eszközökkel éri el, melyek a felhasználókról az adatokat csak az eszközön magán tárolják el, és a böngésző ezek által besorol bennünket adott kategóriákba – macskarajongó, kávéfogyasztó, ilyenek.
A honlapok megkérdezhetik a Chrome-tól, mely kategóriá(k)ba tartozunk, ám a pontos személyazonosságukat, valamint további részleteket nem fognak megtudni – írja a Gizmodo.
Rövidesen búcsúzhatunk a nyomkövető sütiktől, jön helyette egy teljesen új, még biztonságosabb megoldás.
A Chrome lépése azért is jelentős, mert ez a világ legnépszerűbb böngészője, így a legkisebb felhasználói csoportnál bevezetett változtatás is milliókat érinthet – mint a fenti példa is mutatja, a január 4-i változtatás is „csak” 1 százalékot érint, mely mégis 30 millió felhasználót takar.
Az érintetteknél alapértelmezetten be lesz kapcsolva az új rendszer, valamint tiltva lesznek a sütik – ezt bizonyára jelezni fogja a Chrome, de az URL-sávban egy kis szemgolyó-ikon is meg fog jelenni az ígéret szerint.
A rendszer bevezetése ezen túlmenően folyamatos lesz, és várhatóan 2024 végéig minden felhasználónál megtörténik az átállás.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.