Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"74c0e0fd-02a6-4873-8386-8927d2dd2206","c_author":"HVG","category":"360","description":"A kiszuperált szélkerekek hatalmas alkatrészeit sem kell szemétdombra vetni vagy reciklálni, használati eszközként is találhatnak új életet. Egy holland dizájnstúdió ezt azzal is bizonyította, hogy egy szélturbina gondolájából készített miniházat.","shortLead":"A kiszuperált szélkerekek hatalmas alkatrészeit sem kell szemétdombra vetni vagy reciklálni, használati eszközként is...","id":"20250601_hvg-hasznalt-szelturbina-garzon-lakas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74c0e0fd-02a6-4873-8386-8927d2dd2206.jpg","index":0,"item":"ac8bd151-01ef-4819-87a7-27b930c597c3","keywords":null,"link":"/360/20250601_hvg-hasznalt-szelturbina-garzon-lakas","timestamp":"2025. június. 01. 16:15","title":"A szemétdombra dobás helyett 35 nm-es lakássá alakíthatók át a kiszuperált szélturbinák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a82ed111-a87d-48b1-983a-77ee0904d249","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szinte az összes fontosabb német útvonalat lezártnak mutatta a Google alkalmazása a napokban, ami elég komoly káoszt okozott az országban. ","shortLead":"Szinte az összes fontosabb német útvonalat lezártnak mutatta a Google alkalmazása a napokban, ami elég komoly káoszt...","id":"20250602_google-terkep-hiba-nemetorszag-lezarasok-kaosz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a82ed111-a87d-48b1-983a-77ee0904d249.jpg","index":0,"item":"3ed44ae1-b2ae-4de2-9104-ecec0cddecf0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_google-terkep-hiba-nemetorszag-lezarasok-kaosz","timestamp":"2025. június. 02. 09:03","title":"Meghibásodott a Google Térkép, szinte egész Németország megbénult","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49f4292d-0c04-4f4e-85dd-f4d4319ea406","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Budapesten több mint 30 ezer forinttal magasabb a díj, mint az ország többi részén.","shortLead":"Budapesten több mint 30 ezer forinttal magasabb a díj, mint az ország többi részén.","id":"20250602_kotelezo-biztositas-kgfb-index-MNB","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49f4292d-0c04-4f4e-85dd-f4d4319ea406.jpg","index":0,"item":"4a1ccd6f-fd8e-40ec-b667-2800d872ad07","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_kotelezo-biztositas-kgfb-index-MNB","timestamp":"2025. június. 02. 11:16","title":"Több mint 59 ezer forintra drágult országos átlagban a személygépkocsik kötelező biztosítása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98b748fd-f6e3-4745-b5a2-5bd75c77390b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Így indul a június. ","shortLead":"Így indul a június. ","id":"20250602_benzinarak-junius-eleje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98b748fd-f6e3-4745-b5a2-5bd75c77390b.jpg","index":0,"item":"58e5e319-77d5-4123-beb6-c4db264fa2b2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_benzinarak-junius-eleje","timestamp":"2025. június. 02. 11:51","title":"Kis árváltozás jön a benzinnél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff743a4b-ee8d-4f58-802c-aace1b93f539","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A bukaresti vezetés segítséget ígért a helyieknek.","shortLead":"A bukaresti vezetés segítséget ígért a helyieknek.","id":"20250601_A-sobanya-beomlasatol-tartva-tiz-csaladot-kilakoltatnak-Parajdon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff743a4b-ee8d-4f58-802c-aace1b93f539.jpg","index":0,"item":"5ffc2824-d010-4f47-a539-7a48a0c3c1ef","keywords":null,"link":"/vilag/20250601_A-sobanya-beomlasatol-tartva-tiz-csaladot-kilakoltatnak-Parajdon","timestamp":"2025. június. 01. 17:48","title":"A sóbánya beomlásától tartva tíz családot kilakoltatnak Parajdon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"444b5a75-0d88-4e07-891a-776a738305a6","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"Ukrajnán keresztül már nem küldenek gázt, cserébe a hozzánk Szerbia felől belépő Török Áramlat csővezetéket csúcsra járatják. A régió gázelosztó központja Magyarország lett, a teljes délkelet-európai/balkáni régió függése az orosz gáztól a 2021-es szinthez képest csaknem megduplázódott. Egy friss tanulmány szerint a Gazprom ennél is többet akar, és van is még mozgástere.","shortLead":"Ukrajnán keresztül már nem küldenek gázt, cserébe a hozzánk Szerbia felől belépő Török Áramlat csővezetéket csúcsra...","id":"20250602_orosz-gaz-gazfuggoseg-Gazprom-Balkan-magyar-segitseg-elosztokozpont-Magyarorszag-Torokorszag-BOTAS-MVM-MET","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/444b5a75-0d88-4e07-891a-776a738305a6.jpg","index":0,"item":"e811f671-a13c-4b11-9525-88a5d82a02dc","keywords":null,"link":"/360/20250602_orosz-gaz-gazfuggoseg-Gazprom-Balkan-magyar-segitseg-elosztokozpont-Magyarorszag-Torokorszag-BOTAS-MVM-MET","timestamp":"2025. június. 02. 09:45","title":"Magyarország hathatós segítségével Moszkvának az egész régiót sikerült visszaszoktatnia az orosz gázra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e56bccce-23d4-4c9d-a162-ef8fcedcbda1","c_author":"Üdülés Ausztriában","category":"brandchannel","description":"Klagenfurt egyesíti magában a mediterrán hangulatot, az alpesi frissességet és az osztrák precizitást. Városi kaland vagy természetközeli elvonulás? Nem kell döntenünk, itt mindezekben egyaránt részünk lehet. ","shortLead":"Klagenfurt egyesíti magában a mediterrán hangulatot, az alpesi frissességet és az osztrák precizitást. Városi kaland...","id":"20250417_feelaustria_karintia_klagenfurt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e56bccce-23d4-4c9d-a162-ef8fcedcbda1.jpg","index":0,"item":"77471b25-56b4-4909-9fd1-c918af4764b4","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250417_feelaustria_karintia_klagenfurt","timestamp":"2025. június. 01. 19:30","title":"Nem kell az Adriáig utazni a mediterrán hangulatért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Üdülés Ausztriában","c_partnerlogo":"70c878ef-b3d1-46f9-bb8b-a23cffee679c","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"9309f8fd-7a0c-44ef-a90c-bf465988c080","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"Budapest a csőd szélére került, mert a kormány megvágja 50 milliárd forinttal, miközben ennek a pénznek a dupláját veszi ki a szerencsejáték-monopóliumból. A tavalyi céges beszámolók alapján a nemzeti tőkések is bármikor kacagva összedobhatnának 50 milliárd forintot. A gazdaság döcög, de marad az árrésstop, a nyugdíjasok áfavisszatérítés helyett utalványt kapnak, és mégsem azonnal lesz minden zsákfaluban ATM, mert a kormány rájött, hogy ez – sem – ilyen egyszerű. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.","shortLead":"Budapest a csőd szélére került, mert a kormány megvágja 50 milliárd forinttal, miközben ennek a pénznek a dupláját...","id":"20250601_es-akkor-heti-osszefoglalo-gazdasag-22-het","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9309f8fd-7a0c-44ef-a90c-bf465988c080.jpg","index":0,"item":"51539671-b2de-4091-9910-c821ca9b18f1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_es-akkor-heti-osszefoglalo-gazdasag-22-het","timestamp":"2025. június. 01. 07:00","title":"És akkor lehet választani, melyik „nemzeti nagytőkés” mentse meg Budapestet a csődtől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hiába fejlett a mesterséges intelligencia, azért a vásárlást segítő chatbotok még messze nem tudnak annyit, mint az emberi alkalmazottak. Mégis vannak olyan esetek, amikor a vevők szívesebben fordulnak egy személytelen robothoz.
Aki már egyszer is próbálkozott egy weboldal készséges robotsegítőjével dűlőre jutni, az jól tudja, hogy az esetek többségében ez cseppet sem egyszerű feladat. A chatbotok nehezen értik meg, mit is akar a felhasználó, aki végül akkor jár jól, ha emberi asszisztenssel tud kommunikálni. Ezek után azt hihetnénk, mindenki a hús-vér ügyfélszolgálatost részesíti előnyben, azonban – mutatta ki egy amerikai kutatás – vannak olyan esetek, amikor szívesebben fordul egy vevő a chatbothoz.
A Notre Dame Egyetem kutatói arra, az egyébként logikusnak tűnő a következtetésre jutottak, hogy amennyiben valaki kínosan érzi magát egy vásárlásnál, akkor inkább egy chatbottal csevegne. A szakemberek arra voltak kíváncsiak, hogy miként befolyásolja a robotokkal való interakciókat a fogyasztók azon aggodalma, hogy miként is ítélik meg őket, illetve hogy enyhíthetik-e a chatbotok a zavar érzését az online vásárlások során. A vizsgálat már csak azért is fontos, mivel egyre elterjedtebbek az ilyen gépi ügyfélszolgálatosok, akár tudni, akár nem tudni róluk, hogy valójában gépi algoritmusok állnak mögöttük.
A kutatók öt kísérletet végeztek, hogy megértsék a fogyasztói preferenciákat. Az első vizsgálatba 403 résztvevőt vontak be, akiknek azt kellett elképzelniük, hogy síkosítót vásárolnak egy online áruházból. Ennek kapcsán egy olyan chatbottal léptek kapcsolatba az oldalon, amelynek identitását nem ismerték. A résztvevőknek következtetniük kellett az ügyfélszolgálatos kilétére, és ki kellett fejezniük a szexuális témákkal kapcsolatos aggályaikat. Az eredmények azt mutatták, hogy akik jobban szégyellték magukat, azok emberként azonosították az ügyfélszolgálatost. Ez a megállapítás arra utalt, hogy azokban a helyzetekben, amikor az emberek aggódnak amiatt, hogy miként ítélik meg őket, óvatosságból hajlamosabbak voltak tévedni, feltételezve, hogy az ügynök ember lehet, előre is felkészítve magukat egy esetleges zavarba hozó helyzetre.
A második vizsgálat a különböző termékkategóriákra adott reakciókat hasonlította össze. Itt a 795 női résztvevőnek azt kellett elképzelnie, hogy síkosítót vagy testápolót vásárol egy online áruházból, és ugyanazzal a chat-ügynökkel lép kapcsolatba, mint a korábbi vizsgálatban, azaz akiről nem lehet tudni, hogy robot vagy ember. A vizsgálat célja volt, hogy kiderítsék, befolyásolja-e a chat-ügynök személyazonosságának megítélését az, hogy intimebb terméket vásárol-e valaki. Ahogyan az várható volt, a kísérleti alanyok, gyakrabban következtettek arra, hogy az ügyfélszolgálatos ember, amikor síkosítót vásároltak, a testápolók vételénél pedig kevésbé. Ez a kutatók szerint arra utal, hogy a termék jellege aktiválhatja az önmegjelenítési aggodalmakat, befolyásolva azt, hogy a fogyasztók hogyan érzékelik az ügyfélszolgálati munkatársakat, és hogyan lépnek kapcsolatba velük.
A vásárlók arcát, viselkedését és vásárlási szokásait is figyeli az a szoftver, ami valós időben jelez a biztonsági szolgálatnak, ha valakit bolti lopáson kap.
A következő kísérletbe 1501 résztvevőt vontak be. Nekik azt kellett elképzelniük, hogy hasmenés elleni gyógyszert vásárolnak egy online üzletbe, és ehhez kérnek tanácsot az ügyfélszolgálatostól. Ez utóbbi lehet egy nem antropomorfizált (nem emberhez hasonló chatbot), egy emberhez hasonló chatbot vagy egy ember. A résztvevők inkább keresték a kapcsolatot a nem emberszerű chatbottal, különösen, ha a kérdéseiket intimebbnek érezték. Viszont az antropomorfizált chatbot és az emberi ügyfélszolgálatos esetében már nem volt annyira érezhető a különbség.
A következő vizsgálatba bevontakat arra kérték, hogy képzeljék el egy síkosító vásárlását, és értékelték a chatbotot vagy az emberi ügynököt. Azok, akik jobban szégyellték magukat, pozitívabbnak, nagyobb tapasztalattal bíróbbnak tartották az emberszerű chatbotot, még ha tudták is róla, hogy valójában csak egy robot. Ez arra utalt, hogy az antropomorfizmus kétértelművé teszi a chatbot emberszerű tulajdonságait, ami hozzájárulhat a fogyasztók kényelméhez.
A következő kísérletben már valódi vásárlások voltak. 386 egyetemi hallgatót kértek fel arra, hogy válasszanak két online áruház közül, az egyikben humán szolgáltató, a másikban pedig chatbot található. Hasmenés vagy szénanátha elleni gyógyszert kellett vásárolniuk. A kísérleti alanyok inkább a chatbotos boltot választották a zavarba ejtő termék (hasmenés elleni gyógyszer) számára, és az emberi boltot, amikor a nem kínos terméket (szénanátha gyógyszer) vették.
„Általában a kutatások azt mutatják, hogy az emberek szívesebben lépnek kapcsolatba egy emberi ügyfélszolgálati munkatárssal, mint egy chatbottal” – mondta el Jianna Jin, a tanulmány vezető szerzője. „De azt tapasztaltuk, hogy amikor az emberek aggódnak amiatt, hogy mások hogyan ítélik meg őket, akkor ez a tendencia megfordul, és szívesebben lépnek kapcsolatba egy chatbottal, mert ezt kevésbé érzik kínosnak” – tette még hozzá.
Eredményeiknek van néhány fontos gyakorlati következménye is, amelyet érdemes figyelembe venniük a vállalkozásoknak ügyfélszolgálati stratégiáik kialakításakor, különösen olyan termékek esetében, amelyek a fogyasztóknál szégyenlőséget okozhatnak – jegyzi meg a PsyPost. A chatbotok egyértelmű azonosításával és a túlzott antropomorfizmus elkerülésével ugyanis javíthatják az ügyfelek kényelmét és elkötelezettségét.