A repülőgép különlegességét az adja – és ebben különbözik leginkább az 1960-as években tervezett Concorde-tól – hogy szinte némán tudja átlépni a hangsebességet. Ez egy elég jelentős újítás; aki látott már élőben vadászgépet gyakorlatozni, tudja, hogy a hangsebesség átlépésekor (körülbelül 1234 km/h-nál) egy elég hangos robbanás keletkezik. Ez a menetrendszerű polgári repülésben zavaró lehet az emberek számára, de akár még az ablakokat is betörheti – az Egyesült Államokban be is tiltották az ilyen szuperszonikus repülést szárazföld felett, így a Concorde csak tenger felett tudott ilyen sebességgel haladni.
A Concorde azonban nem volt gazdaságos, sok üzemanyagot fogyasztott, és sok volt a panasz is a zajhatásra. A gép 2003-ban repült utoljára, azóta nem volt szuperszonikus utasszállító repülő forgalomban. Ezen változtatna az X-59, ami több megoldással is igyekszik kiküszöbölni a Concorde „hibáit”.
Látványos bemutatón rántotta le a leplet az X-59 repülő végleges változatáról a NASA és a Lockheed Martin: a gép a tervek szerint a 11,5 méteres orrkialakításával úgy lépi majd át a hangsebességet, hogy az nem jár hangrobbanással. Ha ez valóban sikerül, akkor akár a lakott területek felett is újraindulhat a szuperszonikus repülés.
A legfontosabb, hogy egy 11,5 méter hosszúságú orr helyezkedik el a gép elején, ami azt a célt szolgálja, hogy a lökéshullámok alakítása révén halkabbá tegye a hangsebesség átlépését – de az egész gép formatervezése arra van kihegyezve, hogy kiküszöböljék a hangrobbanást. Még az egyetlen sugárhajtómű is a gép tetején kapott helyet, azzal a céllal, hogy kevesebb zaj jusson a földre.
Bár úgy volt, hogy már 2024-ben megtörténik a gép első repülése, erre nem került sor. Tesztelni azonban elkezdték, igaz, a szárazföldön, és csak a fontosabb rendszereit, valamint a sugárhajtóművét próbálgatták.
NASA
Mint a Gizmodo a NASA nyomán írja, október és január között az F414-GE-100 típusú hajtómű volt a próbák tárgya, és a jelek szerint jól teljesített: strukturális és vibrációból fakadó problémákkal sem találkoztak a mérnökök. A tesztekről egy videós összefoglalót is kiadott a NASA: ezen látni, amint próbálgatják a gép rendszereit (például a vízszintes és függőleges vezérsíkokat), valamint begyújtják a sugárhajtóművet, ide értve az utánégetőt is.
In preparation for the X-59’s planned first flight this year, NASA and Lockheed Martin successfully completed the aircraft’s engine run tests in January. Testing included electrical, hydraulics and environmental control systems.
Az X-59 utazómagassága 16 764 méter lesz, és 1489 km/h-val haladhat majd. Hogy mikor kerülhet sor az első repülésére, az nem ismert. Az elmaradt tavalyi tesztrepülés óta nem nyilatkozott a NASA a témában. Pedig a verseny élesedik: a Boom Supersonic által fejlesztett XB-1 januárban már a hangsebességet is átlépte.
Fél évig 5-6 ember volt kíváncsi a kertészeti tanácsaira, ma már közel kétszázezres követő tábora van Szomoru Miklós „Egy kertész kertje Pilisszentkereszten” blogjának. A kertészmérnök szerint, aki brit mintára magánkert-látogatásokat is szervez, nem kell heti 8 óránál többet dolgozni azért, hogy bárkinek virágzó oázássá váljon a kertje. Erre a legjobb példa virágpompában úszó birodalma.