szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Ugyan a 2024-es, első tesztrepülés meghiúsult, de az amerikai űrhivatal már javában teszteli az X-59-et, és erről most egy videót is kiadtak.

A NASA 2024 elején mutatta be a Lockheed Martinnal közösen fejlesztett szuperszonikus sugárhajtású repülőgépét, az „új Concorde-ként” is emlegetett X-59-et.

A repülőgép különlegességét az adja – és ebben különbözik leginkább az 1960-as években tervezett Concorde-tól – hogy szinte némán tudja átlépni a hangsebességet. Ez egy elég jelentős újítás; aki látott már élőben vadászgépet gyakorlatozni, tudja, hogy a hangsebesség átlépésekor (körülbelül 1234 km/h-nál) egy elég hangos robbanás keletkezik. Ez a menetrendszerű polgári repülésben zavaró lehet az emberek számára, de akár még az ablakokat is betörheti – az Egyesült Államokban be is tiltották az ilyen szuperszonikus repülést szárazföld felett, így a Concorde csak tenger felett tudott ilyen sebességgel haladni.

A Concorde azonban nem volt gazdaságos, sok üzemanyagot fogyasztott, és sok volt a panasz is a zajhatásra. A gép 2003-ban repült utoljára, azóta nem volt szuperszonikus utasszállító repülő forgalomban. Ezen változtatna az X-59, ami több megoldással is igyekszik kiküszöbölni a Concorde „hibáit”.

A NASA bemutatta az „új Concorde-ot”, ami megváltoztathatja a repülés jövőjét

Látványos bemutatón rántotta le a leplet az X-59 repülő végleges változatáról a NASA és a Lockheed Martin: a gép a tervek szerint a 11,5 méteres orrkialakításával úgy lépi majd át a hangsebességet, hogy az nem jár hangrobbanással. Ha ez valóban sikerül, akkor akár a lakott területek felett is újraindulhat a szuperszonikus repülés.

A legfontosabb, hogy egy 11,5 méter hosszúságú orr helyezkedik el a gép elején, ami azt a célt szolgálja, hogy a lökéshullámok alakítása révén halkabbá tegye a hangsebesség átlépését – de az egész gép formatervezése arra van kihegyezve, hogy kiküszöböljék a hangrobbanást. Még az egyetlen sugárhajtómű is a gép tetején kapott helyet, azzal a céllal, hogy kevesebb zaj jusson a földre.

Bár úgy volt, hogy már 2024-ben megtörténik a gép első repülése, erre nem került sor. Tesztelni azonban elkezdték, igaz, a szárazföldön, és csak a fontosabb rendszereit, valamint a sugárhajtóművét próbálgatták.

NASA

Mint a Gizmodo a NASA nyomán írja, október és január között az F414-GE-100 típusú hajtómű volt a próbák tárgya, és a jelek szerint jól teljesített: strukturális és vibrációból fakadó problémákkal sem találkoztak a mérnökök. A tesztekről egy videós összefoglalót is kiadott a NASA: ezen látni, amint próbálgatják a gép rendszereit (például a vízszintes és függőleges vezérsíkokat), valamint begyújtják a sugárhajtóművet, ide értve az utánégetőt is.

NASA’s X-59 Fires Up Its Engine and Afterburner During Test Series

In preparation for the X-59’s planned first flight this year, NASA and Lockheed Martin successfully completed the aircraft’s engine run tests in January. Testing included electrical, hydraulics and environmental control systems.

Az X-59 utazómagassága 16 764 méter lesz, és 1489 km/h-val haladhat majd. Hogy mikor kerülhet sor az első repülésére, az nem ismert. Az elmaradt tavalyi tesztrepülés óta nem nyilatkozott a NASA a témában. Pedig a verseny élesedik: a Boom Supersonic által fejlesztett XB-1 januárban már a hangsebességet is átlépte.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!