Mintegy 150 millió fontot, vagyis körülbelül 72,2 milliárd forintot adott az Európai Űrügynökség (ESA) az Airbusnak, hogy be tudja fejezni a Rosalind Franklin-rovert. Ha sikerül, akkor ez lehet Európa Mars-járója – írja az Interesting Engineering. A pénzből a landolást segítő rendszert fejezheti be az Airbus, a tervek szerint pedig 2028-ban indulna útnak a jármű.
A Rosalind Franklin-rover – amely a világhírű angol tudós, Rosalind Franklin után kapta a nevét – nukleáris meghajtást fog használni, hogy bírja a strapát a felszínen, ahol a hőmérséklet akár -73 Celsius-fokra is csökkenhet. A radioizotópos fűtőegységek bomló izotópokat, például amerícium-241-et használnak a hő és a villamos energia előállítására.
A Mars-járó a tervek szerint 2 méter mélyre fúrna le a talajba, hogy mintákat vegyen a felszín alatti jégből. Ha sikerül, akkor akár megkövesedett ősi mikrobákat is találhat, de további információkkal szolgálhat a Naprendszer keletkezését illetően is. Paul Bate, az Egyesült Királyság Űrügynökségének vezérigazgatója szerint a küldetés segíthet azt tisztázni, hogy volt-e valaha élet a Marson.
Az Airbus szakemberei nemcsak a leszállást segítő rendszert építik meg, hanem egy olyan futóművet is, ami képes kibírni a landolást. A leszállóegység két oldalára egy-egy rámpát szerelnek majd fel, ami segíthet lejutni a rovernek.
A brit Aberystwyth Egyetem mérnökei eközben egy infravörös spektrométert is építenek, amivel a Mars-járó az ősi élet utáni kutatás szempontjából a legígéretesebb kőzeteket igyekszik azonosítani a fúráshoz. „A Rosalind Franklin lesz az első marsi rover, amely képes mintákat elemezni két méterrel a felszín alatt a múlt vagy a jelenlegi élet után kutatva” – hangsúlyozta Kata Escott, az Airbus tudósa.
A rover a tervek szerint 2030-ban szállhat le a Marson, így elkerülné a szezonális porvihart.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.