szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Kína lenyomná a NASA-t és a Lockheed Martin a saját Concorde-utód fejlesztésével. A Comac C949-es repülőgépe a vállalat ígérete szerint 11 ezer km-es hatótávolsággal rendelkezik majd.

Újradefiniálná a szuperszonikus – vagyis a hangsebesség feletti – utasszállítás fogalmát a kínai Comac nevű cég. A vállalat közlése szerint a saját fejlesztésű C949-es repülőgépe képes lehet a hangsebesség 1,6-szeresével repülni, miközben a hatótávolsága nagyobb, a zajszintje viszont alacsonyabb lehet a Concorde-nál.

Vu Tavej, a Comac mérnöke csapatával együtt azon dolgozik, hogy a C949-es 50 százalékkal nagyobb hatótávolsággal rendelkezzen, mint a Concorde, ami ebben az esetben 11 000 km-t jelentene. A projekt célja továbbá, hogy a hangrobbanást 83,9 decibelben mért szintre csökkentse, ami nagyjából egy hajszárító hangjának felel meg – írta meg a South China Morning Post.

A hangrobbanás akkor következik be, amikor egy repülőgép étlépi a hangsebességet. Ez azonban – ahogy a neve is sugallja – nagy zajjal jár, ezért a Concorde óta a polgári légi közlekedésben nem is készült olyan repülőgép, ami ezt képes lenne átlépni. A NASA és a Lockheed Martin már javában fejleszti a saját megoldását, az X-59-et, ami az előzetes tesztek alapján nagyon halknak tűnik.

A tervezésnél úgy alakítják ki a C949-es törzsét, hogy az segítsen tompítani a lökéshullámot, a repülőgép rendszerében pedig hét tartály között vándorol majd az összesen 42 184 kilogramm üzemanyag, hogy a repülőgép az út során végig stabil maradjon.

A repülőgép 28-48 utast fogadhat be, ami jóval alacsonyabb, mint a Concorde 100 fős férőhelye. A vállalat 2040-ben dobná piacra a C949-est.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Kiemelt kép forrása: Boom Supersonic

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!