Az IBM jelentése rámutat: miközben a vezetők kétharmada (68%) szerint a mesterséges intelligencia már most alapjaiban alakítja át a vállalatuk működését, és 61 százalék úgy látja, hogy a versenyelőny kulcsa a fejlett generatív MI használata, a cégek jelentős része (60%) még mindig csak a pilot fázisban jár. A gyorsuló technológiai verseny nyomása alatt egyre több cégvezető dönt úgy, hogy még a teljes üzleti érték felmérése előtt elindítja MI-projektjeit. Azt ugyanis mindenki látja, hogy ha nem használják az MI-t, az olyan, mintha szándékosan hoznák hátrányos helyzetbe a vállalkozásukat.
Jól látszik, a mesterséges intelligencia ma már nem egy elkülönült informatikai projekt, a vállalatok meghaladták ugyanis a kísérletező fázist, amikor a legtöbb cég csak szerette volna kipróbálni, mit tud az MI. A következő években azok a cégek lesznek versenyelőnyben, amelyek képesek integrálni az MI-t a mindennapi folyamatokba. Az IBM elemzői szerint ezt bizonyítja, hogy a megkérdezett felsővezetők 69 százaléka a siker egyik legfontosabb feltételének tartja, hogy minél több döntéshozónak legyen rálátása az MI-stratégiára.
A döntéshozók 64 százaléka úgy látja, hogy kockázatot kell vállalniuk, hogy legalább esélyük legyen versenyelőnyhöz jutni. Az igazsághoz ugyanakkor hozzátartozik az is, hogy eddig csak a megkérdezettek negyedének MI projektjei térültek meg.
A kutatás szerint az áttörés akkor következik be, ha a vállalatok képesek lesznek az egész szervezetre kiterjeszteni az mesterséges intelligenciát. Ez eddig csak a válaszadók 16 százalékának sikerült.
Mára a vezetők kétharmada (65%) az üzleti érték alapján priorizálja a mesterséges intelligencia alkalmazásait, a siker kulcsát pedig az MI-ügynökök jelenthetik. Ezek az autonóm, önállóan tanuló rendszerek az iparági szakértők szerint is egyre fontosabbak. Képesek ugyanis komplex munkafolyamatokat akár önállóan kezelni, az egyszerű HR-folyamatoktól akár az operatív döntésekig.
Az IBM az MI-ügynökök széleskörű bevezetésében látja a megoldást, ami a legtöbb cégnek segíthet teljesen megreformálni az üzleti folyamatait. A kutatásban megkérdezett cégek 61 százaléka használ már ilyen ügynököket. Azok a vállalatok, amelyek az ügynököket hatékonyan tudják beépíteni a folyamataikba, nem csak túlélni, hanem növekedni is fognak – szól az IBM elemzőinek prognózisa. Ehhez azonban nemcsak technológiai, hanem humán oldalról is szemléletváltásra van szükség. Az AI gyors térnyerése új típusú munkahelyeket hozott létre: a vezetők több mint fele (54%) már olyan pozíciókra keres embert, amelyek egy évvel ezelőtt még nem is léteztek, és a munkaerő közel harmadát (31%) várhatóan át kell képezni három éven belül, hogy tartani tudják a lépést a technológia fejlődésével.
A kutatás szerint az MI sikeres alkalmazásához elengedhetetlen az adatok egységes kezelése is: a CEO-k 72 százaléka úgy látja, hogy a saját vállalati adatok jelentik a legnagyobb értéket a generatív MI kihasználásában, ugyanakkor a vezetők fele elismeri, hogy rendszereik jelenleg széttagoltak, elavultak és fejlesztésekre van szükség a céges infrastruktúrában.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.