szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Sikeresen tesztelték az európai mérnökök azt a navigációs rendszert, amely a jövőben segítheti az emberes küldetéseket a Holdon.

Több kritikus pontja is van a jövőbeni emberes küldetéseknek a Holdon. Az egyik ilyen a pontos idő meghatározása, ami nélkül nem lehetne szinkronizálni a munkát a földi irányítással, a másik pedig a tájékozódás, ami a Hold felszínének felderítéséhez szükséges. Előbbin már dolgoznak a NASA tudósai, utóbbit pedig az európai szakemberek adhatják a világnak.

Mivel a Hold jelenleg nem rendelkezik a Föld GPS-éhez hasonló valós idejű, pontos navigációs rendszerrel, ez arra kényszeríti a szakembereket, hogy saját számításokra és a Földről érkező késleltetett adatokra támaszkodjanak a helymeghatározás során, ami korlátozza a működési hatékonyságot. Az Európai Űrügynökség (ESA) egy GPS-hez hasonló navigációs rendszer fejlesztésén dolgozik: ez lesz a Lupin (Enabling High-Performance PNT in the Lunar Environment).

A GMV technológiai vállalat nemrég a spanyolországi Fuerteventurán tesztelte a rendszer prototípusát, hogy kiderüljön, mennyire hatékony a helymeghatározásban. A Lupin a meglévő bolygónavigációs módszereket fogja használni a jövőbeli Holdkommunikációs Navigációs Rendszer által adott távolságjelekkel együtt. Ehhez olyan műholdakra is szükség lesz, amelyek a Hold körül keringenek.

Ha beválik, kiválthatja a holdjárókra tervezett komplex navigációs rendszereket. Ennek köszönhetően nemcsak egyszerűbbé, de hatékonyabbá is válhatnak a roverek.

Tevetalp mintájára készít kereket a Bridgestone, a holdjáróra szerelhetik fel

Több cég is versenyez a NASA kegyeiért, hogy az ő kerekei kerüljenek fel az Artemis-program holdjárójára. A döntésre még az idei évben sor kerülhet.

A Fuerteventurán végzett tesztek alapján úgy tűnik, a rendszer működőképes. Steven Kay, a GMV Lupin-projektjének vezetője azt közölte: sikerült adatot gyűjteni egy 7 kilométeres tesztutazás során a különböző sebességi tartományoknál. Ez a 0,2 méter/másodperctől az 1 méter/másodperces sebességig terjedő intervallumot jelenti – vagyis azt, amelyre a Holdon közlekedő roverek is képesek lesznek – számolt be róla az Interesting Engineering.

A szakember szerint a rendszert többféle helyzetben is kipróbálták: teljes sötétségben, valamint a Holdon tapasztalható fényviszonyok között is használták, és minden esetben megbízhatóan működött a Lupin.

Azt, hogy mikor vethetik be először éles helyzetben a rendszert, egyelőre nem tudni.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!