Lengyel László
Lengyel László

Gyurcsány Ferenc megint még azelőtt akarta az országot megmenteni, hogy tudta volna, miről van szó. A költségvetés és az adótörvények visszavonása helyes, bár elkésett döntés volt. De innen szakmailag, és nem nyilvános bejelentgetésekkel kellett volna tovább haladni. Teljesen feleslegesen nemzeti szintű kerekasztalt hívott össze, ahol se munka, se döntés nem lehetséges. A megjelentek többségének nincs gazdasági kompetenciája – ha szólnak, baj, ha nem szólnak, az is baj.


© Stiller Ákos
A magyar politikusok rossz válságkezelők. Nem valódi világban élnek, így képzeletben, a nyilvánosság előtt, PR-akcióval oldanák meg a válságokat. Sajtóértekezleten kezelnék a rákot, diadalmasan bejelentve, hogy mindenkivel konzultáltak. Rosszul reagált valamennyi politikusunk a válságra 2006 őszén, és nincs ez másként ma sem. A nemzetközi pénzügyi válság megmérte a politikusokat. Kiket súlyosnak, kiket könnyűnek talált. A megalázott, normális időkben született vesztes Gordon Brown, nemcsak brit miniszterelnökként, hanem a válság nemzetközi kezelőjeként is súlyosnak, felelősnek és hitelesnek mutatkozott. Nem beszélt, nem hívott össze fölösleges tanácskozásokat, hanem kidolgozott és dolgoztatott megvalósítható és közérthető tervezetet, amelyet meggyőzően bevezetett és eredményeket ért el. Ellenben George Bush nem cáfolt magára. Alkalmatlan volt 2001. szeptember 11.-én és az iraki válságban, a Katrina hurrikán idején és most is.

A magyar politikusok úgy viselkedtek és viselkednek, ahogy szoktak. Első reakciója a miniszterelnöknek, hogy nem veszi észre a nemzetközi viharokat. A megfigyeléshez, az észleléshez kapcsolatok, információk, szakértői figyelmeztetések szükségesek. Gyurcsány Ferenc már elég régen magába zárkózott ahhoz, hogy mindezeket nélkülözze. Ha nem veszi észre, hogy minden megváltozott, nem is írhat mást nyárvégi dolgozatában, mint amit írt: Magyarország új, fenntartható növekedési pályára került, megyünk fölfelé. Ha nem érzékeli, hogy az amerikai pénzügyi válság nemcsak amerikai, hanem globális, és ennek megfelelően el fog érni Európába és hozzánk, akkor nem mondhat mást még szeptember végén se: ne ijesztgessünk. Ha képzeletbeli világába nem engedi be a valóságot, akkor beadat egy olyan költségvetést, amelynek egyetlen száma se felel meg a valóságnak. Megindíttat egy olyan szocialista kampányt, amely dicsekszik az elért eredményekkel. És a sors iróniája: elfogadtatja pártja kongresszusán azt a programot, amelynek világáról maga jelenti ki szóban, hogy örökre eltűnt.

Más, normális országban, a miniszterelnök pénzügyminisztere társaságában tájékozódik a négy-öt legtekintélyesebb szakembertől, hogy hogyan látják a helyzetet. Nyilvánvaló, hogy a szakértők között a volt és a jelenlegi jegybankelnökök, a volt és a jelenlegi pénzügyminiszterek állnak az első helyen, pártállásra tekintet nélkül. Azonnal létrehoz belőlük egy tanácsot – miként 2006 nyarán a Konvergencia Tanácsot -, és minden magyar adatot eléjük tárva, felteszi a stratégiai kérdéseket. A szakértők egyenként megválaszolják, s az apparátussal közösen kidolgozzák a technikai részleteket.

Az eredményeket megismerve, a miniszterelnök összehívja a parlamenti pártok vezetőit, és eléjük terjeszti, hogy mire jutott a kormány a szakértői csomag alapján. (Természetesen a miniszterelnök és a jegybankelnök 12 pontja tartalmaz igen fontos döntési lehetőségeket. De elvárható-e a politikai pártoktól, hogy a miniszterelnökhöz csatlakozzanak fel? Nem hitelesebb-e, ha független szakértőkre hivatkozva terjeszt elő a kormány pontokat?) Egyenként fölteszi a kérdéseket a pártvezetőknek: támogatjátok ezt, vagy ellenzitek? Megszavazzátok-e vagy sem? Akarjátok, akarjuk, hogy a jegybank friss pénzt vigyen a rendszerbe, ennek összes következményével? Igen, nem. Csináljunk csomagot egyes pénzintézetek állami „átvételéről”? Helyeslitek, hogy x milliárd forint értékben az állam beszálljon ebbe és ebbe a bankba? Igen, nem. Megállapodást kötöttünk az IMF-fel, amelynek szigorú követelményei vannak. Vállaljuk vagy sem? Mi befagyasztanánk a béreket, támogatjátok vagy sem? Nem folytatom.

Elszalasztott lehetőség (Oldaltörés)

A miniszterelnök nem élt a lehetőséggel. Bejött Hamlet atyjának szellemeként, majd Poloniusként kiment hátul. Teljesen feleslegesen összehívott egy nemzeti szintű kerekasztalt, ahol se munka, se döntés nem lehetséges. A megjelentek többségének nincs semmilyen gazdasági kompetenciája – ha szólnak, baj, ha nem szólnak, az is baj. Előre várható volt, hogy a közéleti méltóságok lemondják a részvételt – az állam valóban nem így működik. Előre várható az is, hogy Orbán Viktor, ha elmegy, a fórumot a kormány lejáratására használja fel. A miniszterelnöki hírerőmű legújabb terméke csak arra jó, hogy ne legyen megoldás, hogy minden halasztódjon.

De Orbán Viktor sem tűnik jobb válságkezelőnek. Helyesen ismerte föl és mondta ki először a magyar politikusok közül, hogy a nemzetközi válság közeleg és el fog érni bennünket. Felelősen viselkedett, amikor meghívta magához a szakértőket és tájékozódott. Tisztességes gesztust tett, amikor támogatta a kormány intézkedéseit a törvények módosításában, és meghallgattatta a Fidesz képviselőivel a miniszterelnök parlamenti előterjesztését. Fontos tette, hogy elfogadta a miniszterelnöki meghívást, és lemondta a Fidesz október 23.-i gyűlését. Ha a szakértőkkel használható javaslatokat dolgoztat ki, és azt előterjeszteti – államférfi. De nem bírt magával, és a választásokra kacsintva, egyszerre követel béremelést, adócsökkentést és fejlesztést. Mindezt egy olyan időszakban, amikor komoly kiadáscsökkentésre kellene sort keríteni, és a Fidesz nem tett le ilyet tételesen az asztalra.

Magyarország továbbra is igen törékeny helyzetben van. Kiszolgáltatott a külső finanszírozásnak, a bankok szárazra vetett halak. Nemcsak bizalomra, friss pénzre is szükség lenne a rendszerben. A fiskális és a monetáris politika között nincs kellő összhang. A gazdaságpolitikának nincs centruma. A kormánynak nincs csomagterve, nem tudja, mit tegyen a leértékelt pénzintézetekkel. A politikában se bizalom, se új megoldás. A szereplők nem váltak se idehaza, se nemzetközileg hitelesebbé. A válságot képtelenek megállapodásra, közeledésre fölhasználni. A válságkezelés maga is válságkezelésre szorul.

Lengyel László

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Lengyel László Vélemény

Lengyel László: hiteles kormányt, hiteles kormányfővel!

Fodor Gábor és az SZDSZ elutasította a Gyurcsány-csomagot. Jó érzékkel észrevették, hogy ennek a programnak és bejelentésnek egyetlen mondatát kell komolyan venni: „ha a parlament nem fogadja el, lemondok”. Az MSZP vezetői most vagy Gyurcsány és csomagja mellé állnak, vagy ráveszik Gyurcsányt, mondjon le a miniszterelnökségről, és maradjon pártelnök a következő kongresszusig. Az országnak a a második verzió lenne érdeke: hiteles kormány, hiteles kormányfővel.

Lengyel László Vélemény

Lengyel László: Magyarország külső horgonyok nélkül

Fel van-e készülve Magyarország, hogy rákapcsolódjon a várható új amerikai doktrínákra, igazi kapcsolatok nélkül? Részt tudunk-e venni a közös európai stratégiai építkezésben az európai stratégiai partnerség és a hiteles kormányzás hiányában? Képesek leszünk-e óvatosabb, de folyamatos együttműködést fenntartani Oroszországgal, vagy marad hol a lakájkodás, hol az egércincogású hadüzenet politikája? A bel- és külpolitikailag, illetve gazdaságpolitikailag sodródó Magyarországnak jelenleg nincsenek külső horgonyai, biztos stratégiai partnerei.

Lengyel László Vélemény

Lengyel László: Csapdában a magyar újpolgár

A magyar újpolgár áll a budapesti vagy M7-es dugóban. Jövedelmei előre elköltve. A növekedéshez nagyobb teljesítmény kellene, de eddigi szellemi és tőkebefektetései ezt nem alapozták meg. Az individuális előrejutás megnehezült. Közösségi teljesítményre, együttműködésre lenne szükség. Megállapodásokra. De milyen nyelven, milyen intézményes keretek között? Kiben bízhatna, ha magában se bízik? Se előre, se hátra.

Lengyel László Vélemény

Lengyel László: A magyar kerti törpék átmeneti békéje

Orbán nemrég nyilvánosságra került realista kijelentéseit a szükséges kiigazításokról a választók érintett része rossz néven vette. A gyurcsányi szocialisták azonnal bebizonyították, hogy semmit nem gondoltak komolyan a gazdaság helyzetéről, a reformok felelősségéről. Nem tárgyalni kezdtek az ésszerűséget mutató Orbánnal, hanem átléptek az ellenzéki szerepbe Orbánnal szemben. Leleplezték „népnyúzó bitangságait” – bemutatták a szokásos negatív kampányt. Mindenki világosan láthatja, hogy mi vár ránk: ha bárki ésszerűen kezdene gondolkodni és tenni – azt ellenfele legyilkolja.

Elhunyt a Jysk alapítója

Elhunyt a Jysk alapítója

Meghalt Roger nyúl megalkotója, Richard Williams

Meghalt Roger nyúl megalkotója, Richard Williams

Vannak, akik rettegnek az augusztus 20-i tűzijátéktól

Vannak, akik rettegnek az augusztus 20-i tűzijátéktól

Két barlangász rekedt a Lengyel-Tátra legmélyebb barlangjában

Két barlangász rekedt a Lengyel-Tátra legmélyebb barlangjában

Ökológiai szégyendíjat kaphat a dobozos „alpesi levegő”

Ökológiai szégyendíjat kaphat a dobozos „alpesi levegő”

Megkerülte a Napot a Tesla autója

Megkerülte a Napot a Tesla autója