Tetszett a cikk?

Bizonytalan, milyen foganatja lesz a Kenedi János vezette „ügynökfeltáró” testület négyszázvalahány oldalas jelentésének. Viszont jól látható: a politikai és titkosszolgálati elit kivárásra játszik. Az illetékesek rájöhettek már, az összes dokumentumot úgysem lehet örök időkre zárolni. Zsinórban szivárognak ki az ügynökakták. Céljuk így mindössze kármentés és időhúzás lehet. Hogy minél később derüljön ki az igazság. Amikor a legtöbb érintett már halott vagy nyugdíjba vonult. Tény, szinte alig van valaki, aki nyílt kártyákkal játszik.


Állambiztonsági dossziék.
© Müller Judit
A nehéz dilemmát két, szélső pólusként markánsan leírható álláspont uralja. Az első szerint ne bolygassuk a múltat. Főként azért, mivel hazánkban – szemben más posztkommunista országokkal – az állampárt teljesen békés, tárgyalásos adta át a hatalmat. Meg kell fizetni a vértelen rendszerváltás árát. Például úgy, hogy futni engedjük a kiszolgálóit. Nem lehet igazságtétel, sem pedig nyilvánosságra hozatal. Természetesen ez a nézőpont alapjaiban sántít. Hisz a diktatórikus hatalom gesztusait aligha lehet szívjóságnak, nagylelkűségnek, morális érdemnek tekinteni.

1988-89-ben a kommunista pártállam realista vezetői tudatában lehettek: országuk a gazdasági összeomlás szélére került, a szovjet birodalom pedig a végelgyengülés fázisába jutott. Mivel érthetően nem akartak társadalmi robbanást, újabb ’56-ot – s ami vele jár: népítéleteket, pártházak felgyújtását – alkudozniuk kellett. Ennek köszönhetően nem osztoztak a kivégzőosztag által szitává lőtt Ceausescu, a chilei száműzetésben meghalt Honecker, a politikai létből adminisztratív úton (ún. lusztrációs törvénnyel) kizárt cseh elvtársaik sorsában. De az, hogy a rendőrség által gyűrűbe zárt intelligens bűnöző – az erőviszonyokat felmérve – vérfürdő helyett kiengedi túszait, cserébe szabad elvonulást kap, nem jelenti, hogy minden meg van bocsátva.

A demokratikus erők rengeteg garanciát vállaltak, hogy az MSZMP, lincselő kommunistaüldözéstől tartva nehogy visszaszívja demokratizálási ígéreteit. De mindez nem azonos a jogszerű szimbolikus tetemrehívás és elszámoltatás tilalmával. Ráadásul korántsem igaz, hogy Kádár örökösei egyáltalán nem alkalmaztak rendőri kényszert. Már Grósz Károly volt a pártfőtitkár (és Gál Zoltán, későbbi demokratikus házelnök a belügyminiszter-helyettes), amikor a rohamrendőrség brutálisan szétverte az 1988. június 16-i és október 23.-i megemlékező demonstrációkat. Amúgy pedig: a Kerekasztal-tárgyalások során nem íródott olyan papír, hogy a politikai besúgóhálózat egérutat nyerhet. (De még ha született is volna ilyen alku: egy diktatúrában – a visszarendeződés miatti félelemből – tett ígéret aligha kötelezi a szabadon megválasztott politikát.)

Másik véglet szerint az összes iratot korlátlanul és azonnal tegyük hozzáférhetővé. Mondván, aki valaha az erőszakkal fenntartott önkényuralmi rendszert szolgálta, legyen tisztában azzal: a dolog nem kifizetődő. Hisz neve előbb-utóbb nyilvánosságra kerül, tudomást szereznek róla egykori áldozatai is. Eme – a cikkírónak kétségtelenül szimpatikus – törekvésnek azonban objektív gátjai vannak. Újságírónak eleve az a jó, ha minél több politikai dokumentum nyilvános, lévén azok kommentálásából él. Csakhogy látni kell, hogy ez korántsem pofonegyszerű. Ott könnyebb volt, ahol az állam – pl. az NDK – szimplán megszűnt (pontosabban beolvadt a nyugati nemzetrészbe), titkosszolgálati feladatait az NSZK szervei vették át. Az ügynökfronton viszonylag szintén transzparens Csehszlovákia utódállamaiban szintén az történt, hogy a régi ország a kettéválással felszámolódott. Új szolgálatok jöttek létre, emiatt valamivel nagyobb lehetett a fluktuáció.

A békés átalakulás buktatói (Oldaltörés)

Magyarországon gyakorlatilag a létező állambiztonsági hierarchia alakult nemzetbiztonságivá. Ráadásul olyan funkciókra, mint a hírszerzés, a kém-és terrorelhárítás, a demokráciának is szüksége volt. Mivel hozott anyagból kellett dolgozni, a bukott éra tisztjeit nemigen lehetett csak úgy szélnek ereszteni. Kizárólag a belső elhárításon pedig igazságtalan lett volna elverni a port. Ugyanis 1989-90 előtt a titkosszolgálatnál is ún. összbelügyi szemlélet uralkodott. Ha politikai elhárítók köztörvényes ügy szálaival találkoztak, azonnal továbbították a bűnügyieknek. De ez fordítva is működött: a rablási vagy életvédelmi nyomozóknak is le kellett adniuk a drótot, ha „ideológiai diverzió” nyomára bukkantak. A külföldi hírszerzés és a belföldi kémelhárítás sem csak a nyugati országok ügynökeivel foglalkozott. Disszidálással, szamizdattal összefüggésben is gyűjtött füleseket, természetesen lepasszolva az aktát illetékes kollégáinak. S minekutána jelentős kontinuitás van a kádári és posztkommunista időszak hivatásos állományának relációjában, a dolog nehezen végrehajtható.

Ne legyenek illúzióink: a teljes publicitásnak komoly ára és mellékhatásai lennének. Például a jövőbeni ügynökbeszervezéseket illetően. Talán furcsán hangzik, de az NBH-nál tapasztalható, múltfeltárással szembeni közegellenállás oka elsősorban nem politikai (a kádárizmus iránti nosztalgia), hanem szakmai fenntartás. Nyilvánvaló, hogy értékrendileg óriási különbség van a pártállam és többpártrendszer biztonsági szervei között. Viszont technikailag, operatív szinten – dolgozzanak bármilyen kormánynak – ugyanazon fogásokat, módszereket, íratlan szabályokat alkalmazzák.

Ilyen örök érvényű, univerzális regula, hogy a szolgálat „csak úgy”, pillanatnyi hóbortból nem áldozhatja be ügynökét. Amennyiben a praktizáló informátorok észreveszik, tartóik önként és dalolva beköpik a régieket, ösztönösen felmerül bennük: mi van, ha húsz év múlva a jelenlegi rendszer gyökeresen átalakul vagy meggyengül (1970-ben se gondolta senki, hogy a szovjet impérium összeomlik), helyezkedő gazdáik pedig őket is koncul dobják. Márpedig egy gengszter-vagy terrorbandába beépített tégla még akár évtizedek múltán is joggal retteghet a gyilkosok bosszújától. Legitim elvárás, hogy félmúltunk homályzónája kivilágosodjon. Emellett viszont az is, hogy terror sújtotta világunkban biztonság legyen.

Így hát mindenki leosztott rituálé alapján végzi a dolgát: a szolgálat a titkosítás, a jogvédők pedig a feltárás mellett küzdenek. Aligha mondható, hogy a szolgálatok kulcsemberei önmaguk kilétét fedeznék. Merthogy azt, a diktatúrában ki volt a párt – belbiztonsági ügyekért felelős – adminisztratív titkára, a pártbürokrácia adminisztratív osztályvezetője, a belügyminiszter, az országos és megyei főkapitányok állambiztonsági helyettesei, a beosztott műveleti tisztek, dokumentumközlésekből, újsághírekből eddig is tudni lehetett. Mint ahogy azt is, kik voltak a jelentés-összefoglaló iratok címzettjei (PB-tagok, miniszterek, területi első titkárok.) Így hát nemigen lehet a titkolózás sarát egészében a kémapparátus és a pártállami jogutód MSZP nyakába varrni.

1998-tól négy évig (az orbáni kormánytöbbséghez a MIÉP-és SZDSZ-frakciót is odaszámolva) jobboldali (és liberális) túlsúly volt ügynökfronton. Olyan politikusok voltak döntéshozó mandátumfölényben, akik szavakban mindig az antikommunizmus, a bukott diktatúra leleplezése oldalán kardoskodtak. Miként lehet, hogy ennek dacára nem született korlátlan aktaliberalizálás? A válasz evidens: a rendszerváltó pártok nyüzsögtek az egykori beépített és beszervezett hálózati személyektől. (Logikus, hogy a BM nem az állampártba, hanem a rendszerbíráló csoportokba telepített besúgókat. MSZMP-tagok ilyetén foglalkoztatását pedig határozat is tiltotta.) Retorikában a fenti pártok óriási hangerővel nyomatták a kartontitkosítás feloldását. Csak aztán valahogy az összes tisztázási próbálkozás elbukott. Nyilván kínos volna számukra politikai legendák zsinórban történő bedőlése. Önleleplezés viszont ritka, mint a fehér holló. Politikusaink (és a kulturális-gazdasági holdudvarukat alkotók) többsége nem akkora jellemórás, hogy közönsége előtt szembenézzen megalkuvásával. A múlt széles körű ismerete fontos volna. Nem is lehet a végtelenségig elodázni. De úgy tűnik, olyan gigászi ellenérdekeltségek vannak, hogy túl sokáig várhatunk rá.

Papp László Tamás

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!