Ahogy várni lehetett, elmaradt az áttörés Trump és Putyin csúcstalálkozóján
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Magyarországnak 2007-ig jó lehetősége volt beindítani az euróhoz vezető procedúrát, ám ezt elszalasztotta. Ma már a válság leküzdése az első számú feladat, de félő, hogy a politikusok most is lemaradnak - figyelmeztet Szapáry György, a Magyar Nemzeti Bank volt alelnöke, a Közép Európai Egyetem (CEU) vendégprofesszora.
hvg.hu: Mivel lehetne erősíteni a betegeskedő forintot?
Szapáry György: A magyar gazdaságban megrendült a bizalom: mind a külföldi, mind pedig a belföldi szereplők kivárásra játszanak. Tudnivaló, hogy Magyarországon a megtakarítások messze nem fedezik a beruházások forrásigényét, égető szükség van a külföldi tőke bevonására. A külföldi befektetők most elkerülnek bennünket, s ezen csak a bizalom visszaállításával lehet változtatni. Sajnos, a miniszterelnök hétfőn bejelentett intézkedései erre nem voltak alkalmasak. Gyurcsány legújabb csomagjában van adócsökkentés, adónövelés, vagyis az adóátcsoportosítás nullszaldós. A kormány még mindig nem szánta el magát a költségvetési kiadások határozott visszafogására, és még mindig nem jelentett be olyan szerkezeti átalakításokat, melyeknek a hatása csak később lesz ugyan érzékelhető, de meggyőzi a világot arról, hogy végre itt van egy kabinet, mely ténylegesen tesz valamit, intézkedik.
hvg.hu: Gyurcsány felszólította a Magyar Nemzeti Bankot, ha kell, rendkívüli intézkedésekkel védje a forint árfolyamát. Mit tehet a bank?
Sz.Gy: Egy jegybank akkor tud a legjobban működni, ha a politikusok békén hagyják. Nálunk 1990 óta folyamatosan érik politikai támadások a jegybankot. Jelen pillanatban azonban nem a monetáris politikával van a legnagyobb baj Magyarországon, hanem a költségvetési politikával. Az MNB természetesen nem hagyhatja figyelmen kívül, mi történik a forint árfolyamával, de csak két eszköze van arra, hogy beavatkozzon a folyamatokba: a kamat és az intervenció. Az utóbbi mindenképpen csak átmeneti lehet. Viszont a jegybank azzal is kedvező irányban befolyásolhatja a kormányt, ha a nyilvánosság előtt hangoztatja a véleményét, ha szükségesnek látja, vállalva akár azt is, hogy ezzel kiváltja a mindenkori kormány nemtetszését. Amikor az MNB alelnöke voltam, mi is ezt tettünk, figyelmeztettünk a költségvetési hiány következményeire. Keserű elégtétel, de elmondhatjuk, hogy igazunk volt.
hvg.hu: Rendben van, hogy mindenki keményebb intézkedéseket követel a kormánytól, de azért a kiadások lefaragását megszenvedik az emberek.
Sz.P: Igaz, nem könnyűek ezek az intézkedések. De ebben a katasztrofális helyzetben már nem lehet szent tehén a költségvetésben. Mindenütt takarékoskodni kell, ahol csak lehet, mert ez állítja vissza a bizalmat. Ha marad a jelenlegi helyzet, feltartóztathatatlan a süllyedés. Elkerülésére minden eszközt be kell vetni. Egyébként csodálom,, hogy az IMF ebben a kritikus helyzetben elfogadott egy ilyen, viszonylag "puha" programot a kormánytól. A Valutaalapnál töltött hosszú évek alatt szereztem tapasztalatokat a krízisek menedzselésben. Az 1979-es második olajválság után ez volt a feladat Dél-Koreában, azután a nyolcvanas évek közepén Ázsia más országaiban, és Jugoszláviában. Érdemes felidézni a két olajválság példáját. Azok az országok, melyek 1973-ban, az első olajárrobbanás után megtették a szükséges intézkedéseket, és idejében lenyelték a békát, az 1979-es második olajválságot már sokkal jobban át tudták vészelni. Ám ahol 1973-ban halogatták a fájdalmas intézkedéseket, és védték a fogyasztóikat, azokat nagyon súlyosan érintette a második olajárrobbanás is, és szigorú intézkedésekre kényszerültek ahhoz, hogy talpon tudjanak maradni.
hvg.hu: Akkoriban a Valutaalap tényleg hatékony volt, de mostanra mintha a szervezet nem igazán találná a helyét, elbizonytalanodott abban is, hogy milyen recepttel próbálja gyógyítgatni a beteg gazdaságokat.
Sz.Gy: Az az igazság, hogy a washingtoni székhelyű IMF kijött a válságkezelési gyakorlatból. Több mint tíz évig nem volt komolyabb recesszió a világban, a tapasztalt emberek nagy része önként, vagy mert elbocsátották, elment a cégtől. Már az is szóba került, hogy az IMF-et úgy, ahogy van, tokkal-vonóval is meg kellene szüntetni, mert nincs szükség rá. Ez persze naivitás, válságok mindig lesznek, szükség lesz az IMF-re és a szakértelemre. Sajnos, ma olyan emberek ülnek az IMF-ben, még vezető pozícióban is, akik válságkezelő programokról még soha nem tárgyaltak. A Magyarországra érkezett küldöttségben sem volt egyetlen ember sem, akinek lett volna válságkezelő tapasztalata.
hvg.hu: Ez legalábbis részben magyarázza a nekünk felajánlott hitel "puha" feltételeit. De nem inkább arról lehet szó, hogy nem akarták a Gyurcsány-kormányt túlságosan nehéz helyzetbe hozni? Kérdés, számukra mennyire lesz megnyugtató Gyurcsány minapi előterjesztése.
Sz.Gy .: Lehet, hogy ők is felkapták a fejüket: a kormány olyan lépéseket jelentett be, melyeket majd 2011 után fognak bevezetni. Nemcsak arról van szó, hogy ez a kormány nem tehet ígéreteket a következő nevében, hanem arról is, hogy addigra végérvényesen elkésünk. S miközben halogatja az érdemi reformokat, rövid távon igyekszik megkímélni a baloldali szavazókat, akik, mint mindenütt a világban, nálunk is a legszegényebbek közül kerülnek ki. Pedig a kiigazítások halogatásával végső soron nekik okoznak kárt, mert ha a gazdaság stagnál és az infláció megugrik, rosszul járnak a nyugdíjasok és a segélyre szorulók is. A szegénység ellen a leghatékonyabban úgy lehet küzdeni, ha olyan helyzetet teremtünk, amelyben a gazdaság megerősödik. A legbiztosabb szociális védőháló a gazdasági növekedés. Ennek a feltételeit kell most megteremteni.
hvg.hu: Talán mégsem ennyire drámai a helyzet. A kormánypárthoz közeli közgazdászok felhívják a figyelmet: bizonyos mutatók terén nem is mi vagyunk a legrosszabbak az Európai Unión belül. Ez igaz?
Sz.Gy: Figyelembe kell venni, hogy a válságos helyzetben bizonyos makrogazdasági mutatók nem ugyanazt jelentik, mint normális viszonyok között. Nem lehet arra hivatkozni, hogy a költségvetési hiány most három százalékos, de néhány éve még kilenc százalékos volt. Ilyen mértékű kiigazítás másutt is előfordult, s a hiánycsökkentés hatása mindig a körülményektől függ. Ez a teljesítmény keveset ér akkor, amikor egy ország válságban van. Olyan lépésekre van ugyanis szükség, melyek helyreállítják a bizalmat. Ha ehhez nullszaldósnak kell lennie a költségvetésnek, akkor ilyen büdzsét kell produkálni. Másrészt tudnivaló, a recesszió nemcsak Magyarországot, de az egész régiót is érinti. Sajnos, bennünket súlyosabban, mint más országokat. Erre a térségre eleve úgy tekintettek a befektetők, hogy itt felzárkózó országok vannak, ahol a kockázatok nagyobbak. Mivel egységes megítélés alá esünk, felmerül a kérdés: nem kellene-e Magyarországnak, Romániának, Lengyelországnak bizonyos gazdaságpolitikai lépéseiket összehangolni, hogy a térség megítélése javuljon?
hvg.hu: Valóban jó lenne összefogni a „válságövezet” országainak. Ám kormányunk mintha állandó fáziskésésben lenne: akkor lép, amikor már késő. Aminek még egy-másfél éve lehetett volna hatása a gazdaságra, mára már kevésnek bizonyul.
Sz.Gy: Az eredendő bűnt akkor követte el a gazdaságvezetés, amikor magasra feltornászta a költségvetés és a folyó fizetési mérleg hiányát. S bár ezen a téren sikerült javulást elérni, a piacok továbbra is büntetnek bennünket. A bizalom helyreállítása végett az eddigieknél jóval erőteljesebben kell mérsékelni a vállalkozásokat sújtó elvonásokat, mindenekelőtt az adókat és a járulékokat, egyidejűleg pedig drasztikusan vissza kell fogni a kiadásokat úgy, hogy a költségvetési hiány és az államadósság csökkenjen. Ezt annak kell megtennie, aki kormányoz.
A fejlett világban belátható időn belül véget ér a válság, megkezdődik a gazdasági fellendülés. A "lakmusz-teszt" a kelet-európai országok számára az lesz, hogy melyikük lesz képes ezt a fellendülést maximálisan kihasználni és saját gazdaságát dinamikus felzárkózási pályára terelni, és melyikük marad le ezen a téren és süllyed bele a recesszióba. Nyilvánvaló, hogy az az ország lesz képes talpra állni, amelyik az utóbbi időben meghozza azokat az intézkedéseket, melyekkel helyreállítja a megingott bizalmat. De azok a viszonyok, melyek 2006-ig, 2007-ig uralkodtak, jó ideig nem térnek vissza. Ekkor még óriási többletlikviditás uralkodott a világgazdaságban, egyes országokba valósággal tömték a pénzt, figyelmen kívül hagyva a nyilvánvaló kockázatokat, mint például a hatalmas költségvetési és fizetésimérleg-hiánnyal küzdő Magyarországon. Ha vége lesz a világválságnak, csak lassan tér majd vissza a tőke ebbe a térségbe, de csakis azokba az országokba, amelyek racionalizálták gazdaságukat, maximális erőfeszítéseket tettek a kilábalás érdekében.
hvg.hu: Nemrég érkezett haza Brüsszelből, ahol térségünk gazdasági kilátásairól tanácskoztak. Mire jutottak?
Sz.Gy: Az Európai Parlamentben rendeztek egy szemináriumot arról, hogy melyek az eurózóna bővítésének kilátásai, különös tekintettel a válságra. Másokkal együtt az volt a véleményem, hogy az eurózónához való tartozás egyfelől védelmet jelent a nagy árfolyamkilengések és hirtelen kamatváltozások ellen, másfelől azonban a világválság miatt most nehezebb teljesíteni a maastrichti kritériumokat, mint akár néhány éve. A válság előtt úgy tűnt, az euró bevezetésének legnehezebb feltétele az infláció leszorítása és alacsonyan tartása. Ma már a recesszió miatt az infláció kisebb problémának tűnik, nagyobb gond a költségvetési hiány és az államadósság, valamint a hosszú távú kamatok problémája. A hosszú távú állampapírok kamatai jó ideig alacsonyak voltak, hála a külföldi befektetők élénk keresletének. Most, hogy nem történik tőkebeáramlás, és az állampapírok nem kelendőek, a hosszú távú kamatoknak magas szinten kell maradniuk. Így aztán összességében a maastrichti kritériumok teljesítése nehezebb, mint korábban. Ebből az a tanulság, hogy egy országnak akkor kell teljesítenie az eurózónába való belépés feltételeit, amikor még jó a légkör, kedvező a gazdasági helyzet. És amikor rosszabb idők jönnek, megfelelő védelemben részesülhet az eurózóna biztonságot nyújtó falai mögött. Mi kihagytuk ezt a jó lehetőséget.
Pelle János
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Az együttműködés fontosságát hangsúlyozta Vlagyimir Putyin orosz és Donald Trump amerikai elnök is a pénteki alaszkai orosz-amerikai csúcs után tartott sajtótájékoztatón, ám részleteket egyikük sem árult el. Trump viszont már Vlagyimirnek hívja a „nagyszerű politikusnak” nevezett orosz vezetőt.
A szakemberek érdeklődve figyelték, miként viselkedik az amerikai és orosz elnök a tárgyalásuk előtt.