szerző:
Vincze Szabolcs
Tetszett a cikk?

Alonso és Kovalainen istállócseréje, Nelsinho Piquet és Timo Glock érkezése, Ralf Schumacher és a karrierjét tesztpilótaként folytató Alexander Wurz távozása - néhány fontosabb változás a Forma-1-es mezőnyben 2007-hez képest. A tavalyihoz hasonlóan idén is izgalmas idény várható, rajt most hétvégén Melbourne-ben.

Alonso befagyasztotta a pilótapiacot
© AP
A mozgolódás már tavaly októberben beindult, amikor Ralf Schumacher és Alexander Wurz is jelezte, kiszáll a sorozat küzdelmeiből. A kisebbik Schumi ugyan még tesztelgetett az újonc Force Indiánál, de bevallása szerint már csak baráti szívességből, bár azt nem tudni pontosan, ki tett szívességet kinek.

Wurz végül tesztpilóta maradt a Hondánál, Ralfot pedig a Német Túraautó-bajnokságra (DTM) nevezte a Mercedes. Ugyan egyikük sem csukta volna be az ajtót egy esetleges Forma-1-es kérő előtt, finoman szólva nem tolakodtak az istállók egyik rutinos pilóta megszerzéséért sem.

A legnagyobb szenzáció kétségkívül Fernando Alonso és a McLaren közös megegyezéssel történő szerződésbontása volt, melynek ürügyéül a kémbotrány szolgált. Az azonban csak az év utolsó hónapjában derült ki, hogy a kétszeres világbajnok egykori főnöke hosszas rábeszélésére visszatér a Reanult-hoz (és nem utolsósorban azért, mert csak a Renault vállalta, hogy határozatlan időre köt szerződést vele). Flavio Briatore egyben azt is bejelentette, hogy az ex-világbajnok csapattársa az újonc Nelson Piquet Jr. lesz.

Szavazás box
Ön szerint ki lesz a Formula-1 világbajnoka 2008-ban?

A wokingiak helyzete sem volt könnyű, hiszen akárkivel nem pótolhatták Alonsót. Lewis Hamilton természetesen első számú pilótává avanzsált, mellé többek között Nico Rosberget szerették volna átcsábítani a Williamstől, majd felmerült Pedro De La Rosa és Gary Paffett neve is. Utóbbiak végül maradtak tesztpilóták, a nevető harmadik pedig éppen a Renault-tól távozó Heikki Kovalainen lett.

Öt nappal később a Williams bejelentette, hogy az istálló mellett következetesen kitartó Rosberg mellé azt a Nakadzsima Kazukit ültetik, aki már a 2007-es szezon végén is átvette a leköszönőfélben lévő Wurz helyét a Toyotában. Ugyanebben a hónapban a Toyota gyári csapatánál vált véglegessé, hogy Ralf Schumacher helyére honfitársa, a minimális Forma-1-es múltú német Timo Glock érkezik. A Hondánál ugyanakkor az új technikai igazgató, a Ferraritól - és egy éves vakációjáról - érkező Ross Brawn személye a garancia a pozitív változásra.

A szappanopera negyedik része: Force India (Oldaltörés)

Fisichella és a Force India rajtra kész
© AP
Pilótát és istállót egyaránt érintő változás volt a Force India feltűnése, amely 88 millió euróért vásárolta meg azt a Spykert, amely annak idején már a Jordan és a Midland nevekre is hallgatott. A történet tehát folytatódik, és a végén valóban olyan követhetetlen lesz, mint egy dél-amerikai szappanopera. Mindez azért is érdekes, mert a szabály szerint a Forma-1-ben csak ötévente lehetne csapatnevet változtatni. Dr. Vijah Mallya indiai milliárdos, egyben újdonsült csapattulajdonos (akié a Kingfisher Airlines légitársaság is) azonnal kiszállt a Toyota támogatásából, ahová még két év szponzori szerződés kötötte volna, és kijelentette: ezentúl kizárólag saját csapatára szeretne koncentrálni.

Az FI vezetői nem sokat teketóriáztak, és egy villámgyors csapatépítés keretein belül megszerezték a hatodik Forma-1-es munkaadóját fogyasztó Giancarlo Fisichellát (akit nem is nagyon marasztalt a Renault), majd Adrian Sutilt, tesztpilótának pedig a Toro Rossónál Sebastien Bourdais által kitúrt Vitantonio Liuzzit.

Sokáig - még a nyitófutam előtt két héttel is - úgy tűnt, hogy a sokak által csak a „Forma-1 legszegényebb csapatának” titulált Super Aguri nem tud indulni az idei szezonban, azonban a Magna Grouppal kötött szerződésének köszönhetően március elejére stabilizálódott a pénzügyi helyzete, így rajthoz állhat Melbourne-ben.

A pilótakérdésnél ugyan volt egy kisebb nézeteltérés, hiszen a kiscsapat tulajdonosai a brit Anthony Davidson helyére egy fizetős pilótát szerettek volna ültetni. Az ok: az istálló anyagilag nehéz helyzetbe került amiatt, hogy a Honda kijelentette, első számú csapata érdekében megvonja a támogatását a Super Aguritól és a továbbiakban kizárólag technikai segítséget ad. Ennek fejében viszont továbbra is ragaszkodott Davidsonhoz, így Szuzuki Aguri csapatfőnöknek nem volt mit tenni. Azaz épp ott nincs pilótaváltás, ahol igazán szükség lenne rá, hiszen az már előre tudható, hogy a japán istállónak még a középmezőny is nagy falat.

A FORMA-1 2008-AS VERSENYNAPTÁRA

1. március 16. 5.30 Ausztrál Nagydíj, Melbourne, Albert Park

2. március 23. 8.00 Malajziai Nagydíj, Kuala Lumpur, Szepang

3. április 6. 13.30 Bahraini Nagydíj, Szahír

4. április 27. 14.00 Spanyol Nagydíj, Barcelona

5. május 11. 14.00 Török Nagydíj, Isztambul, Istanbul Park

6. május 25. 14.00 Monacói Nagydíj, Monte-Carlo

7. június 8. 19.00 Kanadai Nagydíj, Montreal

8. június 22. 14.00 Francia Nagydíj, Magny-Cours

9. július 6. 14.00 Brit Nagydíj, Silverstone

10. július 20. 14.00 Német Nagydíj, Hockenheimring

11. augusztus 3. 14.00 Magyar Nagydíj, Hungaroring

12. augusztus 24. 14.00 Európai Nagydíj, Valencia

13. szeptember 7. 14.00 Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps

14. szeptember 14. 14.00 Olasz Nagydíj, Monza

15. szeptember 28. 14.00 Szingapúri Nagydíj, Szingapúr

16. október 12. 6.30 Japán Nagydíj, Ojama, Fudzsi Speedway

17. október 19. 8.00 Kínai Nagydíj, Sanghaj

18. november 2. 17.00 Brazil Nagydíj, Sao Paolo, Interlagos






















HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!