szerző:
Folk György / Brüsszel
Tetszett a cikk?

Az Európai Bizottság közzétette a Duna-stratégiára vonatkozó javaslatát, amely több száz tagállami javaslatot szintetizál. Arra viszont továbbra sincs érdemi válasz, hogyan egyeztethető össze a folyó megóvása és a teheráru-szállítás volumenének növelése.

Mindegy, hogy kék vagy zöld, csak tiszta legyen a Duna - utalt áttételesen ifj. Johann Strauss 1866-os művére Johannes Hahn regionális biztos a stratégia közzétételekor. Az Európai Bizottság (EB) politikusa csütörtökön mutatta be a tíz országot átszelő, 2800 kilométer hosszú folyam eddigieknél hatékonyabb gazdasági kihasználását és átfogó környezetvédelmi megóvását célzó kezdeményezést. A januárban induló magyar EU-elnökség egyik kiemelt céljaként számon tartott stratégia - amely a Balti-stratégia után a második ilyen típusú kezdeményezés - Hahn szerint az északi tengeri társával szemben igyekszik a kezdetektől mérhető célokat kitűzni és már a következő évek során valódi eredményeket elérni.

Mindezt úgy, hogy a meglévő hétéves pénzügyi kerettervek 2013-ig biztosan nem irányoznak elő külön forrásokat a Duna-stratégia törekvéseinek megvalósítására, így a terveket a meglévő közösségi regionális fejlesztési és környezetvédelmi forrásokból, illetve a tagállami hozzájárulásokból kellene fedezni. A 115 millió európai lakost összekötő folyó stratégiája kapcsán ezért a biztos ”nagy jelentőséget tulajdonít a tagállamok által hozzáadott értékeknek”.

A nyolc uniós tagállamot és hat másik európai országot összefogó kezdeményezéstől Brüsszel ennek ellenére a regionális foglalkoztatás javítását, illetve a gazdasági és társadalmi együttműködés szorosabbra fűzését reméli. Az EB azonban mindössze koordinátorként és független külső szereplőként vesz majd részt a munkában. A stratégia “kormányzását” a tagállamok közti együttműködésre bíznák - ezzel az EB reményei szerint számos kétoldalú ügy is megoldódhat az érintett tagállamok között Brüsszel beavatkozása nélkül.

Az EU a környezetvédelmi és fuvarozási célok mellett általában a gazdaság élénkülését, a fenntartható folyami szállítmányozás fejlődését és számos, a 2020-as uniós versenyképességi célkitűzések között szereplő elképzelés megvalósulásának előmozdítását reméli a Duna-stratégiától, amelyet a magyar kormány reményei szerint a jövő év első felében fogadhatnak el. A számszerűsített célok közt szerepel a bizottsági javaslatban a Dunán szállított árumennyiség húsz százalékkal való növelése 2020-ig, de törekednének az régiókon átnyúló intermodális (vagyis a vasúti, a közúti és a folyami fuvarozást összekötő) megoldások jelentős fejlesztésére is. A Dunán jelenleg évente 50 millió tonna árut fuvaroznak, összehasonlításképp ez a mennyiség a Rajnán 300 millió tonnára rúg.

A környezetvédelmi célok esetében a a folyóba jutó tápanyagok mennyiségének csökkentése is kiemelt törekvés, ezzel elősegítenék azt is, hogy 2020-ra a Fekete-tenger ökoszisztémája az 1960-as években tapasztalt állapotot érje el ismét. Szintén a célok közé tartozik, hogy növeljék a folyó tokhalállományát 2020-ig. Több más oktatási és képzési cél mellett az EU azt is el szeretné érni, hogy az egész Duna-régióban száz százalékos legyen a széles sávú internetelérés.

Hiába dolgozza fel azonban a nyolcszáz tagországi javaslatot, a több Duna-konferencián is elhangzott ötleteket, illetve a számtalan egyéb szakértői véleményt,  az EB csütörtökön közzétett javaslata továbbra sem szolgál megnyugtató válasszal a legfontosabb kérdésre: a Duna esetében hogyan lehet majd összeegyeztetni a környezetvédelmi és az áruszállítási célokat. Miközben a zöld szervezetek azt szeretnék, hogy ne kotorják ki a Dunát teljes hosszában a rajta közlekedő hajók merülési igényeinek megfelelő mélységűre, addig a teherhajósok visszautasítják a “hajókat kell a Dunához alakítani” megközelítést. Érvelésük szerint az ugyanis rendkívüli módon megemelné a költségeket. 

Johannes Hahn regionális biztos a Duna-stratégia csütörtöki bemutatásakor a két szempontrendszer összeegyeztetésére vonatkozó kérdésre mindössze annyit mondott: a környezetvédelem és a fenntartható gazdasági törekvések nem ellentétesek egymással, mindössze működő és reális megoldásokat kell találnunk összehangolásukra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Világ

Év végéig elkészülhet a Duna-stratégia

Határozatban szólította fel csütörtökön az Európai Parlament (EP) az EU legfőbb végrehajtó testületét, az Európai Bizottságot arra, hogy legkésőbb ez év végéig terjessze elő az unió Duna-stratégiájának tervét.

Kocsis Györgyi Világ

Mi lesz az EU Duna-stratégiájával?

Első lesz az egyenlők között a Duna-stratégia kidolgozásában az Európai Bizottság, amelynek tiszte, hogy a részt vevő tagállamok szerteágazó javaslatait végrehajtható cselekvési tervvé formálja. A kényes feladatról Johannes Hahnt, a brüsszeli testület regionális politikáért felelős új osztrák tagját kérdeztük.

hvg.hu Világ

Februárban Duna-csúcs Budapesten

Februárban Duna-csúcsot tartanak Magyarországon - jelentette be szerdán Balázs Péter külügyminiszter a 2011-es magyar uniós elnökséget előkészítő EU-elnökségi munkacsoport ülése után.

hvg.hu Világ

Martonyi: "addig fogom csinálni, amíg élvezem a kormányfő bizalmát"

Elégedett a magyar diplomácia első hónapjával Martonyi János, aki a pozsonyi kormányváltásban jó lehetőséget lát a magyar–szlovák viszony javítására is – derül ki a külügyminiszter Népszabadságnak adott interjújából. Cáfolta, hogy a magyar EU-elnökség levezénylése után, azaz két éven belül távozna pozíciójából.

MTI Világ

Duna-csúcs: Magyarország vállalná a "zászlóshajó-projekt" vezetését

Magyarország szívesen vállalná - más országokkal közösen - a határokon átnyúló közlekedési infrastruktúra és tömegközlekedés fejlesztésének, a Duna-stratégia "zászlóshajó-projektjének" vezetését - mondta Bajnai Gordon miniszterelnök Budapesten, az EU Duna-régió stratégiája című konferencián. A tanácskozáson a folyóhoz kötődő szállítási, környezetvédelmi lehetőségekről és a finanszírozási nehézségekről esett szó.

hvg.hu Világ

Spanyol-belga-magyar javaslatok az EU-elnökséghez

Európának egy új, hatékony, hosszú távú politikai és gazdasági stratégiára van szüksége; a versenyképességi kihívások, a pénzügyi és gazdasági világválság és az EU hosszabb ideje fennálló belső ellentmondásai mind ezt követelik – hangsúlyozzák azok a tanulmányok, amelyek a GKI Gazdaságkutató Zrt. és a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) együttműködésében megjelenő könyvsorozat kedden bemutatott legújabb tanulmánykötetében olvashatók.

MTI Világ

Orbán a Duna-csúcson: jön a Bukaresti nyilatkozat

A Duna térségének fejlesztése, az ezzel kapcsolatos nemzeti politikai lépések összehangolása, a területi, gazdasági és kulturális kohézió megteremtése a témája annak a csúcstalálkozónak, amely Orbán Viktor részvételével vette kezdetét hétfőn Bukarestben.