szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Megkezdődött a Kujbisevi víztározón július 10-én elsüllyedt kirándulóhajó kiemelése, és nem kizárt, hogy még hétfőn a felszínre tudják emelni a járművet. Ezen a helyszínen Oroszország legnagyobb úszó darui közül kettő, valamint további közel 20 kisegítő hajó dolgozik.

A két sodronyt, amelyek segítségével ki akarták emelni a Bulgariját, már vasárnap elhelyezték, de az egyik elszakadt. A tervek szerint a sodronyok alá párnákat helyeznek, hogy a hajó ne sérüljön, majd előbb a gerincére állítják az oldalára dőlt hajót, s aztán emelik ki. Előzőleg búvárok hermetizálták a hajótestet és szivattyúkat helyeztek el rajta: ezeket akkor helyezik majd üzembe, amikor a két fedélzet már a víz felett lesz. 

Közben egyre újabb részletek válnak ismertté a szerencsétlenségről. A Komszomolszkaja Pravdának Szergej Lebegyevnek, a Bulgarija 39 éves, életét vesztő hajósmesterének családja és a személyzet több tagja mesélt. Lebegyevvel a hajón volt felesége, Aljona, valamint 16 éves lánya és 17 éves fia. Ők hárman megmenekültek, de Lebegyev az utolsó pillanatig mentette az utasokat, s amikor sokadszorra lemerült, többet nem jött a felszínre. Aljona szakácsként dolgozott a hajón, s amikor az süllyedni kezdett, maga is tolt ki az étteremből utasokat, de barátnője, a pincérként dolgozó Guzel odaveszett, mert nem tudott úszni.

Túlélők után kutatva július 10-én
AP

Aljona Lebegyeva azt is elmondta: valójában "hajóorvosként" is ő tevékenykedett, mert orvos nem volt a hajón, de még a hajópatika gyógyszereit is saját költségén vásárolta. Vjacseszlav Koloszov matróz szerint a legénység tagjai közül többen nem tudtak úszni, például a kormányos sem, és ő is vízbe fúlt. 

Koloszov szerint a Bulgarija fő motorja még július elején meghibásodott. Egy 50 kilométeres útra indultak Zelenogorszkba, és ott állt le a motor, de a pótmotorral hazamentek és a javítóba álltak, ahol ki is javították a motort a következő út előtt. A matróz elmondta: a motort az tette tönkre, hogy vízzel felhígított dízelt tankoltak bele. 

Folyami hajósok arról számoltak be a lapnak, hogy ez sokszor megtörtént Kazanyban. Csak akkor derül ki, hogy víz van az üzemanyagban, amikor a motor felmondja a szolgálatot. Akkor előbb az üzemanyagot kell kiszivattyúzni, aztán az alján lévő vizet, aztán sokáig szárítani kell a motort. 

A Bulgarija túlélői azt is elmondták: Bolgarból nem akartak visszaindulni Kazanyba, de a hajót bérlő cég tulajdonosa határozott utasítást adott az indulásra. A matrózok szerint az okozta a katasztrófát, hogy az ablakok mindenütt nyitva voltak: a hajófenékben lévő motorházban azért, mert ott 50 fok felett van a hőmérséklet, de a kajütökben is nagy volt a hőség, mert klímaberendezés nem volt a hajón. A nyitott ablakokon egyszerre sok víz hatolt be: ha az ablakok zárva lettek volna, a hajót szélirányba tudták volna fordítani, és vissza tudott volna térni Kazanyba.

Időközben a hétvégén a közlekedési minisztérium döntésével alaposabb vizsgálatig leállították a Bulgarijával egy időben épült, hasonló hajókat.

AP
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!