Az izraeli-iráni háború lezárását jelentette be Donald Trump
A bejelentés hírére beszakadt az olaj ára.
Miként lett Lengyelország az e-buszozás egyik fellegvára Európában?
Rohamléptekkel fejlődik a lengyel elektromosbusz-gyártás: a német MAN üzeme nemrég indult be, követve a spanyol CAF-ot, amely már 2018 óta szállít innen az európai piacokra.
"A MAN beruházása rendkívüli mértékben megerősíti Lengyelország pozícióit a zéró kibocsátású tömegközlekedésben" – nyilatkozta a Deutsche Wellének az Alternatív Üzemanyagok Lengyel Szövetségének képviselője. A Volkswagen lengyelországi cége 17 elektromos buszt szállít a hamburgi tömegközlekedésnek, majd 22-t a svédeknek.
A Volvo Wroclaw városában gyárt elektromos buszokat, 850 megrendelésük van jelen pillanatban. A Skania Sklupsk városában ugyancsak elektromos autóbuszokat készít. És maguk a lengyelek?
A Rafako nevű lengyel céget nemrég átvette az állami ipar fejlesztési ügynökség. "Mi jövőre kezdjük az elektromos buszok gyártását, legalább annyit akarunk előállítani, mint a MAN, vagy még többet" – nyilatkozta a Rafako vezérigazgató-helyettese a Deutsche Wellének.
Jelenleg a 114 elektromos buszból a döntő többség (96%) a Solaris logót viseli – ez a spanyol CAF lengyel cégének neve. Most domináns szerepet játszanak több európai piacon is: Itáliában 83%, Németországban 43% a részesedésük. Egész Európában 18%.
Miként lett Lengyelország az európai elektromosbusz-gyártás egyik központja? Egyrészt, mert a lengyel kormány nagyvonalúan támogatja az elektromos buszok gyártását. Másrészt Lengyelország földrajzi helyzete kiváló az exporthoz. Harmadrészt pedig a helyi alkatrészgyártó cégek igen versenyképesek, beleértve azokat is, amelyek az akkumulátorokat állítják elő.
Lengyelországban törvény írja elő a gyors áttérést az elektromos buszokra: a nagyvárosokban már jövőre minimum 5%-nak kell lennie a részesedésüknek a buszflottákban. A környezetvédelmi hivatal 1,3 milliárd zlotys (100 milliárd forintos) támogatást, illetve kedvezményes kölcsönt nyújt ehhez az önkormányzatoknak.
Ez a nevezetes kenguru terv, amely gyors ütemben korszerűsíti a tömegközlekedést abban a Lengyelországban, amely környezetvédelem terén egyébként az utolsók között kullog.
Európa próbál felzárkózni Kínához
Az elektromos buszok 99%-át Kínában regisztrálták 2018-ban. Ez az arány 2025-re 88%-ra csökken, de a hatalmas kínai piac továbbra is domináns marad.
És Európa? Idén az új buszok 22%-a már elektromos lesz, és az EU szeretné, ha ez az arány 45%-ra nőne 2030-ban.
A bejelentés hírére beszakadt az olaj ára.
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Korábban Lázár János azzal vádolta meg őket, hogy túlterheléses támadást indítottak az EMMA rendszere ellen.
Lázár János tiszás hőbörgésről és hobbivasutas dünnyögésről írt a Facebookon.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.